تبلیغات
شما

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟ برای خیلی از ما پیش آماده است، که خیلی برنامه ریزی کردیم و یه عالمه کلاس خصوصی رفتیم. وقت گذاشتیم و زحمت کشیدیم، اما چه فایده هر چی خونیم یادمون نیست. چی شده، این همه زحمت کجا رفته، چرا هیچی یادمون نیست. کلا باید چی کار کنیم؟ این جملات شاید برای خیلی‌ها آشنا باشه. شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشه که انگار همه چی یادمون رفته و از ذهنمون پریده. اما اگه همچین حسی دارید، اصلا احساس ناامیدی نکنید و به جای ناامیدی دنبال یه راه حل باشین. البته آموزش و پرورش روی سیستم حافظه درسی دانش آموزان باید کار کند و زمانی در مدرسه را به این موضوع اختصاص دهد. حالا ما چند تا راه کار به شما می‌دیم تا شما مطالب را فراموش نکنید.

 

سیستم حافظه دانش آموزان

برای اینکه بدونیم چی کار کنیم که از فراموشی جلوگیری کنیم و هر چی خوندیم را به خاطر بسپاریم باید مرحله مرحله بریم جلو، اولین کار این که مراحل حافظه را بشناسیم. روان شناسان میگن سیستم حافظه دانش آموزان سه مرحله داره:حسی و کوتاه مدت و بلند مدت.

 

  • حافظه حسی

حافظه ای فرار است و اطلاعات را کمتر از یک ثانیه دخیره سازی می‌کند.

 

  • حافظه کوتاه مدت

گنجایش بسیار کمی دارد و بعد از پردازش اطلاعات آنها را به حافظه بلند مدت منتقل می‌کند.

 

  • حافظه بلند مدت

دارای ظرفیت نامحدود است و اطلاعت را به مدت زیاد نگه می‌دارد. شما حتی می‌توانید چند صد میلیون کتاب را در این حافظه نگه دارید و هیچگاه ان‌ها را فراموش نکنید. فراموشی به خاطر این است که اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل نمی‌شود. در واقع اطلاعات باید از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال یابد تا ماندگار شود.

 

فراموشی

آیا می‌دانید بعد از مطالعه چه اندازه از مطالب را فراموش می‌کنید؟ سیستم حافظه درسی شما چگونه است؟ از نظرعلمی و تجربی فراموشی مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی نشان می‌دهد که اگر شما عالی مطالعه کردید، بعد از 24 تا 48 ساعت تقریبا نیمه از مطالب را فراموش میکنیم و بعد از یک ماه تقریبا 80 درصد مطالب از یاد ما می‌رد. بهترین راه برای جلوگیری از فراموشی این است که قبل از آن که فراموش کنیم مرور کنیم. این نشان میدهد چرا ما در شب امتحان اطاعات زیادی را وارد مغز میکنیم، زود فراموش میکنیم زیرا آنها را مرور نمی‌کنم.

 

  • مرور درس‌ها به کمک معلم خصوصی

اگر دوست دارید که مرتب مرور کنید و به روز باشید میتوانید با معلم خصوصی همراه شوید تا به شما کمک کند درسها را بهتر فرا بگیرید و هم چنین فراموش نکنید. سایت بلدیاب بهترین معلم‌های خصوصی را در هر جای ایران به شما معرفی می‌کند تا شما بتوانید در کمترین زمان بهترین معلمین را در اختیار داشته باشید.

 

تکرار و مرور

مهمترین چیزی که در فراموشی مطالب درسی نقش دارد و به ما می‌گوید چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم، مرور کردن مطالب است. سیستم حافظه دانش آموزان این گونه است که وقتی که یک مطلب را می‌خوانند، شاید زود فراموش کنند. سعی کنید به آنها تذکر دهید. حتما در آن روز مطالب خوانده شده را مرور کنند و بگویید اگر این کار را به چند روز بعد واگذار کنند، مطمئنا قسمت هایی از مطالب را فراموش می‌کنند. بهترین روش این است که مطالب را هم در آن روز و هم چند روز بعد مرور کنند. این گونه مطالب به حافظه بلند مدت انتقال میابد. مهم‌ترین نکته ای که به شما می‌توانیم بگوییم این است که، رمز یاد گیری تکرار است. این اهرم خیلی قدرتمند است. تکرار باعث می‌شود این اطلاعات مرتب به مغز برسد و آنها را در حافظه بلند مدت ذخیره شود.

 

رمز گذاری یا نشانه

یکی از راه‌های ساده که می‌توان برای جلوگیری از فراموشی استفاده کرد این است که برای خود رمز گذاری کنیم یا نشانه بگذاریم. اگر کمی خلاق باشید به راحتی می‌توانید از این روش استفاده کنید و مطالب را به یاد آورید.

Coach by whiteboard Free Photo

حال تمرین

سیستم حافظه درسی به این گونه است که تمرین کردن باعث پر شدن مغز از اطلاعات می‌شود. بعد از تمام کردن یک مبحث شروع به حل تمرین کنید، با این کار مطالب در ذهن شما بهتر می‌ماند و به بازیابی اطلاعات شما کمک می‌کند. اگر مرتب حس میکنید که مطالب را فراموش کرده اید، بهتر است با همین روش خود را بیازمایید، چند تمرین حل کنید اگر مشکلی نداشتید این حس کاذب است اما اگر نتوانستید به سوالات پاسخ دهید درس را مرور کنید.

 

با صدای بلند درس بخوانید

اگر مطلبی را به کسی آموزش دهید دیرتر فراموش خواهید کرد. پس میتوانید به خودتان تدریس کنید با صدای بلند درس را برا ی خودتان توضیح دهید. تحقیقات نیز نشان میدهد اگر با صدای بلند درس بخوانید کمتر فراموش خواهید کرد. پس طوری درس بخوانیم که فراموش نکنیم، بر این اساس اگر به دیگران آموزش دهیم 95 درصد و اگر تمیرن کنیم 75 درصد از مطالب در ذهن ما می‌ماند.

 

یاداشت برداری کنید

در هنگام درس خواندن یک برگه و قلم در کنار خود داشته باشید و آنچه را میخوانید بنویسید. این نوشته‌ها حتی اگر به درد شما نخورد کمک زیادی به شما می‌کند تا مطالب را به خاطر بسپارید.

 

از فرامشی نترسید

ترس از فراموشی خود موجب فرامش کردن مطالب می‌شود سعی کنی با اعتماد به نفس در آزمون‌ها حاضر شوید و تمرکز خود را از دست ندهید.

 

تدریس خصوصی

یکی از بهترین راه هایی که باعث تثبیت مطالب در ذهن می‌شود و شاید هرگز فراموش نکنید این است که با معلم خصوصی درس بخوانید تا مطالب را به بهترین نحو فرا بگیرید و مطالب را درک کنید. معلم خصوصی به شما کمک میکند تا تمام ضعف‌های گذشته را برطرف کنید. بهترین راه پیدا کردن معلم خصوصی سایت بلدیاب است که به شما کمک میکند تا درکمترین زمان به بهترین مدرسین دسترسی داشته باشید و بهترین موضوع آن است که شما در هر رشته یا پایه‌ی تحصیلی هستید و حتی در هر رشته ای که هستید هنری یا تحصیلی میتوانید به بهترین اساتید دسترسی داشته باشید. فقط کافی است به سایت بلدیاب مراجعه کنید و ثبت نام کنید تا کارشناسان تیم بلدیاب با شما تماس بگیرند.

 

  • آموزشگاه خصوصی

خبر خوب آن که شما اگر مدرس هستید یا آنکه آموزشگاه دارید نیز می‌توانید به سایت بلدیاب مراجعه کنید. سایت بلدیاب شما را به تمام کاربران خود معرفی میکند. با توجه به کاربر پسند بودن سایت بلدیاب یک فرصت عالی برای شما فراهم می‌شود. پس از این فرصت استفاده کنید و در سایت بلدیاب ثبت نام کنید.

لینک ثبت نام در سایت بلدیاب

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:40       1399/01/19
  • تعداد بازدید :
    779
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

سیستم حافظه درسی

درس بخوانیم که فراموش نکنیم

سیستم حافظه دانش آموزان


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.