تبلیغات
شما

مقایسه روش‌های تدریس نوین و سنتی

مقایسه روش‌های تدریس نوین و سنتی

مقایسه روش‌های تدریس نوین و سنتی با توجه به اینکه امروزه علم با سرعت زیاد رو به پیشرفت است ما به سختی میتوانیم با آن هماهنگ شویم تا بتوانیم آن را به دانش آموزان یاد دهیم.  معلم خصوصی می تواند به ما کمک کند تا به سرعت علم برسیم. بنابراین باید به دانش آموزان، خود کفایی در آموختن بیاموزیم. دانش آموزان باید بدانند که چگونه دانش جدید را فرا بگیرند و معلمین باید روشهای دستیابی به دانش جدید را به دانش آموزان بیاموزند و آموزش و پرورش باید معلمانی را تربیت کند تا بتوانند مسلط به دانش روز بوده و چگونگی بروزرسانی دانش و اطلاعات خود را بدست آورند. روشهای زیادی وجود دارد که کلاس برای دانش آموز جذاب باشد و به تولید دانش بپردازد. روش‌های تدریس به عواملی چون امکانات، فضا، تعداد یاد گیرنده‌ها و... بستگی دارد. البته نقش معلمان در یادگیری غیر قابل انکار است. بنابراین باید مقایسه روش‌های تدریس نوین و سنتی را کاملا به معلمان بیاموزیم.

روش تدریس چیست ؟

همه ما در زمان تحصیلمان در مدرسه، معلمانی داشتیم که روش‌های مختلفی برای تدریس داشتند. برخی فوق‌العاده و برخی دیگر وحشتناک بودند. مقایسه روش‌های تدریس نوین و سنتی کمک میکند تا روش‌ها را با هم مقایسه کنیم . معلمانی که روش تدریسشان گاهی اوقات باعث یاد گرفتن عالی ما می‌شد و بعضی از آنها نیز روش تدریسی داشتند که باعث می‌شد به کل از آن درس متنفر شویم. سوالی که شاید بسیار جدی باشد این است که حالا واقعاً بهترین روش تدریس چیست؟ نکته ای که باید بدانیم این است که اصلاً امکان آن وجود ندارد که چند روش تدریس را به صورت کامل با هم ادغام کنیم. زیرا هر کدام خصوصیات خود را دارند. هرچند می‌توانیم در هر جلسه از یک یا چند روش استفاده کنیم اما این که بخواهیم همیشه در حال ادغام کردن این روش‌ها با یکدیگر باشیم امکان پذیر نیست.  

 

روش تدریس سنتی

در روش تدریس سنتی دانش آموزان کتاب‌ها و مفاهیم آن را می‌خوانند، حفظ می‌کنند و سعی می‌کنند آن را در حافظه خود بسپارند و سپس هنگام آزمون آنچه را به خاطر سپرده اند پس می‌دهند. معلم بیشتر در تدریس خود صحبت میکند و مانند یک حل مسئله تمرینات را حل می‌کند و هم چنین در بیشتر مواقع جزوه می‌گوید و دانش آموزان را به استفاده از کتاب‌های حل مسئله راهنمایی می‌کند. معلم به دانش آموزان تکلیف می‌دهد، دانش آموزان موظف به انجام آن هستند، معلم در آموزش کاملا فعال است، دانش آموزان کاملا ساکت به او گوش می‌دهند. معلم تمرین می‌دهد و دانش آموزان موظف به انجام آن هستند. هدف از یاد دادن حفظ کردن، انجام تکالیف و رونویسی و... است.  

 

محاسن و مزایای روش تدریس سنتی

در روش تدریس سنتی یاد گرفتن اصول و قواعد که برای هر کاری لازم است وجود دارد و تعداد زیادی می‌توانند در کلاس شرکت کنند و همچنین در این روش عدم استقلال دانش آموزان نیز هست. در روش تدریس سنتی، خیلی از امکانات از دانش آموزان گرفته می‌شود پس بنابراین تجسم موضوعات وجود ندارد. حس کنجکاوی بسیاری از دانش آموزان نیز پاسخ داده نمی‌شود.  

تدریس به روش سنتی

 

روش تدریس نوین

دانش آموزان به جز انجام فعالیت ها، درانجام کارها نیز شرکت دارند و مفاهیم را به طور مستقیم درک می‌کنند و نتایج را میبینند. دانش آموزان گروه بندی می‌شوند و در هر گروه به بحث و گفت و گو می‌پردازند و با هم همکاری می‌کنند ونظرات خود را با یک دیگر به اشتراک میگذارند. معلم یک راهنماست نه یک راه حل برای مسائل. او به جای پاسخ مستقیم به دانش آموزان می‌کوشد تا آنها پاسخ صحیح را پیدا کنند و آنها را به فکر کردن تشویق می‌کند و سعی بر آن دارند با مطرح کردن سوالات متعدد دانش آموزان را به چالش بکشد. معلم با پژوهش و تحقیق ارزش ایجاد کرده و این بامر باعث می‌شود تا دانش آموزان هدفمند بمانند و اطلاعات را پردازش کنند و بتوانند نگرش کار بردی خود را حفظ کنند. 

 

محاسن و مزایای روش تدریس نوین

در روش تدریس نوین فهم مشترک بین معلم و دانش آموز وجود دارد وهمچنین در این روش اجرای همایش‌ها باعث فعالیت در دانش آموزان می‌گردد و همچنین حجم زیاد کتاب مانع استفاده ازروش تدریس نوین می‌گردد. تعداد زیاد دانش آموزان باعث کاهش عملکرد روش تدریس نوین می‌گردد و مشغله فکری معلمان امکان به کار گیری روش‌های نوین را کم میکند.

 

مقایسه روش‌های تدریس نوین و سنتی

روش‌های سنتی به روش هایی گفته می‌شود که اکثر مدارس در دنیا از آن استفاده می‌کنند. که مهمترین روش آن، حفظ و تکرار و پرسش و پاسخ است. روش تدریس سنتی یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها است. این روش بسیار سخت بوده و به ارزش‌ها و علایق و استعدادهای دانش آموزان هیچ توجهی نمی‌شود. این روش معمولا سخنرانی از طرف معلم و یادداشت برداری از طرف دانش آموزان است.  اما در روش تدریس نوین دانش آموزان مستقیما با مسئله سر و کار دارند و آن را به صورت تجربی حس میکنند و نتیجه را می‌بینند.

 

معمولا در تدریس سه ویژگی وجود دارد 

 

وجود تعامل بین معلم و دانش آموز(نه به این صورت که در آن تنها معلم گوینده باشد و دانش آموزان شنونده باشند.) وجود هدف‌ها از پیش تعیین شده باشد (که معلم بداند چه هدفی را دنبال می‌کند.) به وجود آوردن فرصت‌ها و فضای مناسب برای یادگیری دانش آموزان. (تا دانش آموزان بتوانند در بهترین زمان و فضای ممکن به یاد گیری مشغول شوند) پس با این تعاریف ساده متوجه میشویم که آنچه می‌بینیم یک نوع  فعالیت یک طرفه است نه تدریس بنابراین باید به تغییر آن فکر کنیم. در ادامه به قسمت هایی از روش‌های نوین در تدریس فکر می‌کنیم.  

 

مهارتهای ضروری معلمان در تدریس

فن‌بیان، سخنرانی و ارتباط موثر با دانش آموزان بسیار مهم هستند. مدرسان حرفه‌ای و معلمان باید از همه این فنون به صورت کامل برخوردار باشند. یک معلم بخشی از آموزش یا تربیت گروه زیادی از انسان‌ها را بر عهده دارد وبه همین دلیل نیاز است که در بین انسان‌های دیگر واقعاً بهترین باشد و توانمندی‌های زیادی را داشته باشد.  

 

روش‌های مناسب تدریس ایران

به عنوان سوال پایانی باید گفت که، بهترین روش تدریس مناسب ایران وجود ندارد و همه چیز بستگی به شرایط ما دارد. اما روش‌های تدریسی که وجود دارد که کمترین بازدهی را دارد و هیچ اثری در رفتار فردی دانش آموزان ندارد و فقط سطح اطلاعات او را بالا می‌برد که شامل روخوانی و تکرار و تمرین است. و از شما به عنوان یک معلم  دلسوز خواهش می‌کنم که در تدریس‌های خود آموزش‌های مبتنی بر تمرین، کارهای گروهی، کار عملی، بازی برای یادگیری و ... را قرار دهید. آیا تا حال به یک مدرس توانمند که بتواند طبق فنون امروزی به فرزند شما آموزش دهد فکر کرده اید. دانش آموزان پس از ماه‌ها تلاش به دنبال نتایج عالی هستند. والدین با در نظر گرفتن سطح تحصیلی فرزندشان از او انتظار داشته باشند و انتظارات رویایی را کنار بگذارند. اما می‌توانند با کمک به فرزندان خود به آنها کمک کنند. یکی از راه‌های کمک به فرزندانمان گرفتن معلم خصوصی برای ارتقا؛ تحصیلی است.

 

تدریس خصوصی

برای کمک به دانش آموز خود و داشتن بهترین اساتید با بهترین راههای کلاس داری و تجربه زیاد در این زمینه با مراجعه به سایت بلدیاب از بهترین اساتید کمک گرفته و با ثبت نام به دانش آموز خود کمک کنیم  تا به موفقیت برسند. این سایت در کنار آموزش و پرورش میتواند عامل موفقیت فرزند شما باشد.  اگر به دنبال بهترین مدرسین هستید و هنوز نتوانسته اید مدرس مورد نظر خود را پیدا کنید اصلا ناراحت نباشید یا اگر می‌خواهید از بهترین دوره‌های برگزار شده به وسیله آموزشگاه‌های استان خود باخبر باشید و یا اگر آموزشگاه یا مدرس خصوصی هستید و می‌خواهید دوره‌های خود را معرفی کنید سایت بلدیاب می‌تواند شما را معرفی کند. با توجه به کاربر پسند بودن سایت بلدیاب می‌توانید خود را به تمام کاربران این سایت معرفی کنید. در صورتی که نیاز به معلم یا آموزشگاه دارید، می‌توانید با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه، سایت بلدیاب به شما در گرفتن معلم خصوصی و آموزشگاه کمک خواهد کرد. پس از درخواست کارشناسان ما با شما در ارتباط خواهند بود.

  لینک ثبت نام در سایت بلدیاب                

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    09:43       1398/12/04
  • تعداد بازدید :
    10421
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

مقایسه روش تدریس سنتی و نوین

روش تدریس سنتی

روش تدریس نوین


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.