تبلیغات
شما

استفاده از روش سقراطی در تدریس خصوصی

استفاده از روش سقراطی در تدریس خصوصی

یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین تکنیک‌های تدریس خصوصی هدایت دانش آموز از طریق پرسیدن سوالات هدفمند است. این تکنیک در تدریس خصوصی گاهی اوقات تکنیک سقراطی یا «تکنیک پرسشگری» نامیده می‌شود.

ایده‌ی پشت این روش این است که جواب‌های حاضر و آماده دانش آموز را در جایگاه گیرنده‌ی اطلاعات آن هم به صورت منفعلانه قرار می‌دهد. در حالی که روش پرسشگری فکر دانش آموز را به کار می‌اندازد که از طریق آن می‌تواند خودش نتیجه گیری کند و دانش خود را بیشتر کند نه این که فقط گیرنده‌ی اطلاعات باشد.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

البته بسیاری از اوقات دانش آموزان به ویژه بزرگسالان ترجیح می‌دهند که اطلاعات، حاضر و آماده در اختیار آن‌ها قرار داده شود. البته این کار بعضی از اوقات مناسب است. خوبی روش پرسشگری این است که به دانش آموزان کمک می‌کند از مغز خود کار بکشند و ظرفیت و اعتماد به نفس لازم را برای استدلال و یافتن راه حل به وجود بیاورند و ارتباطات عصبی و شناختی را ایجاد کنند که به ادامه‌ی پیشرفت آن‌ها کمک کند.

توانایی ایجاد ارتباط میان دانسته‌ها و چیزهایی که سعی می‌کنیم بفهمیم، به ویژه در مسائل ریاضی و نوشتاری از جمله جواب دادن به امتحانات استاندارد کمک زیادی می‌کند. روش پرسشگری علاوه بر کمک به حل مسائل خاص دانش آموزان را با کلیت مسائل پیرامون موضوعات خاص درگیر و به آن علاقه‌مند می‌کند و در تدریس خصوصی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مثلا اگر با دانش آموز خود برا ی تماشای پرندگان بیرون می‌روید، در این شرایط باید نقش یک مربی پرسشگر را داشته باشید نه یک کارشناس که او را با اطلاعات بمباران می‌کند. به عنوان مثال، وقتی در حال تماشای مرغ ماهی‌خوار هستید می‌توانید بپرسید؟ «به نظر تو چرا مرغ ماهی خوار سفید پاهای زرد دارد؟» بچه‌ها این نوع سوالات را دوست دارند اما بزرگ‌سالان چندان علاقه‌ای ندارند. اما وقتی شروع به فکر کردن و حدس زدن می‌کند و چند سوال در این مورد می‌پرسد به طرز حیرت آوری به این جواب می‌رسد که مرغ ماهی‌خوار از پاهایش برای جذب ماهی‌ها استفاده می‌کند.

سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا روش پرسشگری و روش سقراطی یک چیز هستند؟ یا پرسشگری در تدریس خصوصی به سبک‌های مختلفی صورت می‌گیرد که همگی به طور پیش فرض «روش سقراطی» نامیده می‌شوند؟

روش دیگر «روش سقراطی مخوف» است که یک سبک آموزشی در کلاس‌های رشته‌ی حقوق است. این روش که «روش موردی» یا «درس سقراطی» نیز نامیده می‌شود شامل پرسشگری مستقیم است. ایده‌ی این روش این است که دانش آموزان باید آمادگی قبلی داشته باشند تا بتوانند استدلال کنند. در این جا هم هدف، تقویت مهارت استدلال و اعتماد به نفس برای حضور در دادگاه یا شرکت در امتحانات استاندارد است.

یکی از افسران نیروی هوایی آمریکا هم روش سقراطی را برای بهبود عملکرد و تقویت مهارت‌های رهبری در میان نظامیان به کار می‌برد. گرچه در این جا شاید ارتباط چندانی با تدریس خصوصی نداشته باشد اما به هر حال دستاورد‌های تجربی گران بهایی را در اختیار مربیان می‌گذارد.

شاید برای بسیاری از مربیان لازم نباشد که روش پرسشگری را به طور جدی در پیش بگیرند. اما این حالت از پرسشگری می‌تواند یادگیری را به فعالیتی مفرح تبدیل کرده و دانش آموزان را در گیر کند. این که در حین تدریس خصوصی چه موقع از این روش استفاده کنید به خود شما بستگی دارد.

آیا در تدریس خصوصی از روش سقراطی استفاده می‌کنید؟ اگر این طور است حتما نتایج مثبت آن را به چشم دیده‌اید. توصیه می‌کنیم این روش عالی را هیچ‌گاه کنار نگذارید و با استفاده از آن دانش آموزان خود را به فکر کردن تشویق کنید.

منبع: irangan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:39       1396/01/01
  • تعداد بازدید :
    7357
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس

تدریس خصوصی

روش‌های تدریس

کلاس خصوصی

معلم خصوصی

مربی آموزش




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.