تبلیغات
شما

۱۰ روش برای پویا‌تر کردن تدریس

۱۰ روش برای پویا‌تر کردن تدریس

نظر دانش آموزان را از همان ابتدا جلب کنید

در دوره آموزش معلمان دبیرستان، یکی از اولین چیزهایی که معلمان می‌آموزند یک مفهوم «کلی» است، که به نوعی به عنوان «شروع کننده»شناخته می‌شود. مقصود از این(مفهوم) این است که هر درسی را با چیزی کوتاه و جالب شروع کرد تا دانش آموزان را برسرجایشان نگه داشت و از طریق درس سرگرم شان کرد. مفهوم داشتن چیزی در آغاز هر تدریس برای نگه داشتن و سرگرم کردن دانش آموزان موضوع ارزشمندی است.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

همه چیز، سازماندهی کردن است!

می خواهم اینجا ریسک کنم و بگویم که بسیار سخت خواهد بود که بدون سازماندهی از قبل، بتوانیم یک سخنرانی پویا داشته باشیم. وقت گذاشتن و فکر کردن در مورد موضوع سخنرانی،این فرصت را برای ارزیابی اطلاعات مورد نیاز شما بوجود می‌آورد.هم چنین زمان فکرکردن درباره بهترین روش ارایه مطالب را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ به طور مثال ممکن است ارایه بعضی از محتوای موضوعات با پاورپوینت مناسب‌تر از سایر روش‌ها باشند. به علاوه،آماده کردن یک سخنرانی از قبل، فرصت تحقیق بر روی منابع ارزشمندی از جمله فیلم‌های آموزشی ، کلیپ‌های یوتیوب(YouTube) ، مقالات دانشگاهی و غیره … را ایجاد می‌کند.

 

سرزنده باشید

سعی کنید آهنگ ( لحن و زیرو بمی) صدایتان را تغییر دهید؛چقدر جالب بودن مطالب مهم نیست،( بلکه موضوع این است که )یک صدای یکنواخت، اتاقی مملو از دانش آموزان را خواب آلوده می‌کند. می‌توانید یک مثال خوب برای استفاده از آهنگ را در شیوه تدریس معلم در فیلم “روز تعطیل فریس بولر (Ferris Beullers’ Day Off ) تماشا کنید.هنگامی که به دانش آموزان کم تعدادی برای ارایه اطلاعات تدریس می‌کنیم ( معمولا افرادی که مستقیما در ردیف جلو قرار دارند یا مشتاقانه نگاه می‌کنند) کارمان راحت است؛به منظور مشغول نگه داشتن همه دانش آموزان، حفظ تماس چشمی با کل کلاس و نه فقط با تعدادی کمی از آن‌ها ،بسیار مهم می‌باشد.از حرکات بدنی برای تاکید نمودن نکات استفاده کنید.به منظور برقراری ارتباط با همه دانش آموزان از تریبون و یا سکو فاصله بگیرید.از آن جایی که وقتی دانش آموزان در کلاس سرگرم باشند، با انگیزه‌تر هستند، در کلاس از چاشنی شوخی استفاده کنید.ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما فیلمبرداری از یک تدریس و تماشای دویاره آن به شما اجازه می‌دهد تا چیزهایی که دانش آموزان تان می‌بینند را به چشم ببینید.مواردی که از انجام دادن این کار می‌توانید یاد بگیرید،شگفت انگیز است.

 

اتخاذ استراتژی‌های یادگیری دانش آموز محور

تمام موضوع یادگیری دانش آموز محور، مربوط به قرار دادن دانش آموز در مرکز فرایندتدریس است.این استراتژی دانش آموزان را فعال کرده و آن‌ها را مسئولیت یادگیری خود می‌سازد.(شیوه)آموزش، از یک روش تعلیم و تربیت ” واحد” فاصله گرفته و در عوض پذیرای این واقعیت شده است که دانش آموزان به روش‌های مختلفی یاد می‌گیرند. این به معنی نیست که شما لازم است ساعت‌ها وقت صرف برنامه ریزی تک تک درس‌ها برای هر دانش آموزی کنید، اما به این معنا است که ما باید طیف وسیعی از استراتژی‌ها را در تدریس مان بگنجانیم.به طور مثال، (یکی از این موارد)استفاده از فیلم‌های آموزشی و تصاویر برای فراگیران بصری است.مورد دیگر آوردن مدل‌ها و اشیاء برای فراگیران لمسی است. برگزاری جلسات گروهی در جایی که دانش آموزان مجبور به راه رفتن در اتاق هستند ، باعث می‌شود که فراگیران لمسی بی تحرک باقی نمانند.فکر کردن درباره نیازهای یادگیری دانش آموزان به فکر کردن بیشتر ما درباره شیوه تدریس مان کمک می‌کند.

 

وقت پرسش

یکی از موثرترین ابزاری که یک مدرس در اختیار دارد و تعامل کلاسی را تضمین می‌نماید،سوال پرسیدن و تشویق به پرسش کردن است.پرسش‌ها را می‌توان به صورت عمومی مطرح کرد، می‌تواند به ایجاد تعامل در سراسر تدریس بیانجامد و می‌تواند برای بازدید دوباره محتوا در پایان استفاده شود.درگیر کردن دانش آموزان از طریق پرسش به جلب کردن توجه آن‌ها کمک کرده خصوصا در هنگامی که اطلاعات پیچیده هستند و تدریس هم طولانی است، بسیار مهم می‌باشد.

 

تغییر می‌تواند خوب باشد

فقط به قالب‌های که برای مدت طولانی امتحان و آزمایش شده،متکی نباشید. هنگامی که برای مدت طولانی تدریس کرده ایم، کار راحتی است که به چیزهایی که در گذشته کارکرده ایم متکی باشیم و بدین صورت چیزهای جدید را امتحان نکنیم. من شخصا فکر می‌کنم که بهتر است استراتژی‌های جدید و شیوه‌های نوین انجام کارها را امتحان کنیم .نه تنها برای علاقه دانش آموزان، بلکه برای خودمان نیز هست ممکن است راه اصلی انجام دادن کاری بهترین روش باشد اما تا زمانی که چیز جدیدی را امتحان نکنید ، چطور مطمئن خواهید بود؟

 

تعاملی تدریس کنید

تدریس تعاملی آن است که دربردارنده و مشوق مشارکت دانش آموزان باشد. استفاده از تکنیک هایی است که همه دانش آموزان را به سهیم بودن (در فعالیت‌های کلاسی) تشویق نماید و در بهبود حفظ و یادگیری مطالب ارای هشده در طول تدریس به دانش آموزان کمک کند.استراتژی هایی مانند « فکر کردن، کار گروهی،اشتراک گذاری » هستند که به موجب آن دانش آموزان در ابتدا درباره یک مسئله به تنهایی فکر می‌کنند،سپس با هم کلاسی خود و در نهایت با یک گروه یا همه کلاس مسئله را به اشتراک می‌گذارند،که در راستای تشویق به مشارکت و یادگیری فعال بسیار خوب است.

 

فن آوری

بخت با ما یار است که در زمانی که بسیاری ازمنابع فن آوری در دسترس ماست، تدریس می‌کنیم و می‌توانیم از این منابع در جهت بهبود و افزایش تجربه یادگیری دانش آموزان مان استفاده کنیم.با این وجود،اعتقاد دارم ، واقعا مهم است که ما از منابعی استفاده کنیم که به بهترین وجه مناسب تدریس ما باشد و نه چیز دیگر. سه منبع فن آوری محبوب من شامل:
نرم افزارکی نوت(Keynote) ( مک این برنامه معادل نرم افزار پاورپوینت ) است که برای خلاصه کردن نکات کلیدی و نمایش محرک‌های بصری عالی است. مورد دیگر ،فیلم‌های آموزشی است ،به خصوص در حال حاضر که گزینه‌های بسیار خوبی در دسترس است که هم جذاب و هم آموزنده هستند.آخرین مورد هم ، به محیط‌های یادگیری مجازی مانند مودل (Moodle) که جهت اطمینان از این که دانش آموزان هنوز درگیر مطالب پس از تدریس هستند، ختم می‌شود.

 

بازخورد دانش آموز

هر چند کمی دلهره آور می‌تونه باشه که بشنوید دانش آموزان درباره تدریس شما چه فکری می‌کنند، بهر حال روش ارزشمندی است که متوجه شویدکه چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست.خیلی اوقات ما از پرسشنامه در پایان سال تحصیلی برای ارزیابی بازخورد استفاده می‌کنیم، این در حالی است که برای دریافت بازخورد، بیشتر به طور مرتب انجام آن مفید می‌تواند باشد، به طور مثال بعد از هر فصل کتاب یا وقتی که چیز جدیدی را امتحان کرده اید ، از پرسشنامه استفاده کنید.هم چنین اشتباه است که فکر کنیم این کار بایستی با یک پرسشنامه و یا فرم نظرسنجی انجام شود.گاهی اوقات فقط با گفتن «نظرتون درباره فیلمی که امروز نشان دادم چیست؟» یا « آیا منبع مفیدی بود؟» می‌توانید بازخورد ارزشمندی را دریافت کنید تا بتوانید برای برنامه ریزی آینده استفاده کنید.

 

زمان جمع بندی (مطالب)

اطمینان داشته باشید تا تدریس تان را ساختارمند به پایان ببرید. توجه دانش آموزان را دوباره به نکات اصلی تدریس جلب کنید و به طور خلاصه درباره چیزهایی که در نوبت بعدی یاد می‌گیرند، توضیح دهید.مهم است که این پیوند‌ها را طوری ایجاد کنید تا دانش آموزان بفهمند که اطلاعاتی که در حال یادگیری هستند در کجا متناسب با اهداف می‌باشند. پایان تدریس هم وقت خوبی است تا هر گونه بازخوردهای فی البداهه را جمع آوری کنید.شما با خاتمه دادن بسیار خوب تدریس ، به دانش آموزان فرصت” بازگشت اولیه” را با یک : شروع مثبت، میانه هدفمند و پایان تفکر برانگیز ایجاد می‌کنید؛ مواردی که در هنگام ارایه یک تدریس پویا ،جزء عناصر اصلی به شمار می‌روند.

منبع :behprice

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    21:37       1395/12/02
  • تعداد بازدید :
    2739
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس

تدریس خصوصی

پویاتر کردن تدریس خصوصی

معلم خصوصی

استاد خصوصی

نکات تدریس خصوصی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.