تبلیغات
شما

راه‌های بالا بردن بهره وری در مطالعه

راه‌های بالا بردن بهره وری در مطالعه

برای اکثر ما پیش آمده که بعد از ساعت‌ها مطالعه، احساس کردیم از مطلبی که مطالعه کردیم چیزی متوجه نشده ایم. در این حالت تصور می‌کنیم مدت زیادی از زمان خود را هدر داده ایم. گاهی هم مطلب را درک می‌کنیم اما فردا آن را فراموش می‌کنیم. اگر چنین حالت هایی در فردی زیاد دیده شد باید این شخص به فکر تغییر روش مطالعه خود باشد. اما چگونه می‌توان بهره وری در مطالعه را افزایش داد؟ در ادامه مطلب قصد داریم تا به معرفی روش‌های افزایش بهره وری در مطالعه بپردازیم پس همراه وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب باشید.

 

بهره وری در مطالعه

مطالعه اگر همراه با کسب نتایج مطلوب باشد، شیرین است، اما اگر هیچ بهره وری به همراه نداشته باشد می‌تواند به یک کار عذاب آور تبدیل شود. پس قبل از آغاز مطالعه باید با روش‌های مناسب مطالعه، آشنا باشیم.

 

روش‌های افزایش بهره وری در مطالعه

در این بخش می‌خواهیم به معرفی چند روش خوب برای افزایش بهره وری در هنگام مطالعه بپردازیم. اما نکته مهم این است که همه افراد نمی‌توانند از یک روش مطالعه استفاده کنند. چرا که یک روش اگر برای یک نفر بسیار خوب است ممکن است برای فرد دیگر اصلا جواب ندهد. پس جواب دادن این روش ها، به صبر نیاز دارد. با تمرین و آزمون و خطا همه روش‌ها می‌توان بهترین روش را انتخاب کرد. روش‌های افزایش بهره وری هنگام مطالعه دربرگیرنده موارد زیر است.

 

تعیین هدف:

قبل از آغاز مطالعه، ابتدا هدف خود را از مطالعه روشن کنید. روشن کردن هدف به برنامه ریزی و انتخاب روش مناسب برای مطالعه کمک خواهد کرد. همچنین مدت زمان مورد نیاز در هرنوع مطالعه فرق دارد. منظور از نوع مطالعه، درسی یا غیر درسی بودن مطلب است.

 

انتخاب روش مطالعه مناسب:

کتاب خواندن یک امر ذاتی نیست، پس نحوه مطالعه کردن نیاز به پرورش و آموزش دارد. استفاده از شیوه صحیح مطالعه به افزایش بازدهی کمک زیادی می‌کند. یکی از روش‌های مرسوم و موثر در مطالعه، روش «پس ختام» است. پس ختام از اول کلمات: پیش خوانی، سوال کردن، خواندن، تفکر، از حفظ گفتن و مرور تشکیل شده است.

 

برنامه ریزی برای مطالعه:

برای کسب نتایج دلخواه و رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، برنامه ریزی را فراموش نکنید. برنامه باید از هر افراط و تفریطی به دور باشد و اوقات استراحت و تفریح در آن گنجانده شده باشد.

 

تاثیر نسخه چاپی بر افزایش بهره وری در مطالعه:

با توجه به گسترش رسانه‌های اجتماعی، گوشی همراه و لپ تاپ، نسخه‌های الکترونیکی و صوتی کتاب‌ها هم افزایش پیدا کرده است. اگرچه این موارد ذکر شده بسیار خوب هستند اما بهره وری مطالعه در آن‌ها بسیار کم است. پس توصیه ما این است اگر هدف شما یادگیری است، از نسخه‌های چاپی استفاده کنید.

 

موسیقی عامل بالا رفتن تمرکز و بهره وری:

تاثیر موسیقی در افزایش تمرکز غیر قابل انکار است. گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرامش بخش باعث افزایش تمرکز شده و بهره وری را افزایش می‌دهد. البته موسیقی باید بی کلام بوده و با صدای بسیار کم در فضای محیط پخش باشد. از گذاشتن هندزفری و موسیقی‌های هیجانی خودداری کنید.

 

استراحت هنگام مطالعه:

در زمان مطالعه هر زمان که احساس خستگی کردید کتاب را کنار بگذارید. خستگی از مهم‌ترین عواملی است که در کاهش تمرکز تاثیر جدی دارد. مغز، مانند عضوهای دیگر بعد از یک مدت فعالیت کم کم انرژی خود را از دست می‌دهد و دیگر قدرت اولیه خود را ندارد. در چنین حالتی کمی قدم بزنید و نوشیدنی بنوشید تا مغز به حالت اولیه خود برگردد.

 

خود معلم پنداری:

اگر امتحان داشتید حتما تدریس به خود را جدی بگیرید. کسانی که برای یادگیری مطالب نقش معلم را ایفا می‌کنند، مطالب را در حافظه بلند مدت خود ذخیره می‌کنند. پس برای افزایش بهره وری در مطالعه از آموزش به خودتان غافل نشوید.

 

خلاصه نویسی:

به جرات می‌توانیم بگوییم که در کنار تدریس به خود، خلاصه نویسی بهترین گزینه برای افزایش بهره وری است. مهم‌ترین نکته‌های درس را برروی یک تخته وایت برد یا یک کاغذ یادداشت کنید و بعد از اتمام کتاب آن‌ها را مرور کنید.

 

ایجاد تنوع در محیط مطالعه:

ایجاد تنوع در محیط مطالعه و درس خواندن باعث افزایش میزان تمرکز می شود. طبق گفته محققین این حوزه، تغییرات محیطی در افزایش بهره وری و یادگیری مطالب تاثیرگذار است. پس هرچند وقت یکبار در محیط مطالعه خود تغییراتی ایجاد کنید.

 

مرور مطالب:

مطالعه تمامی مطالب کتاب را فقط به شب امتحان موکول نکنید. مرور مطالب در فواصل نزدیک بهم در افزایش بهره وری در مطالعه تاثیر چشمگیر دارد.

 

فراموش کردن هرگونه استرس:

در زندگی همه افراد بالا و پایین هایی وجود دارد. تلاش کنید هنگام مطالعه تمامی تفکرات آزار دهنده را کنار بگذارید. ذهن مشغول باعث جلوگیری از یادگیری می‌شود.

 

تاثیر فعالیت ورزشی بر افزایش بهره وری در مطالعه:

ورزش بر بالابردن عملکرد مغز و افزایش دقت بسیار اثرگذار است. دریافت اکسیژن بیشتر در مغز هنگام ورزش باعث تقویت عملکرد آن می‌شود. پس توصیه می‌کنیم قبل از آغاز مطالعه چند دقیقه ورزش کنید.

 

مطالعه آزمون‌ها و نمونه سوال ها:

آمون‌های گذشته و نمونه سوال‌ها کلیدهای مهمی در زمان امتحان هستند. بهتر است از مرور نمونه سوال‌های سال‌های گذشته و آزمون هایی که داده اید، غافل نشوید. پاسخگویی به نمونه سوال‌های مربوطه به ثبت مطلب در مغز بسیار کمک می‌کند.

 

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به معرفی روش‌های افزایش بهره وری در مطالعه بپردازیم. به خاطر داشته باشید که این روش‌ها برای همه به یک اندازه مصداق پیدا نمی‌کند. پس بهتر است ابتدا تمامی آن‌ها را تجربه کرده و سپس گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. نکته بعدی زمان‌های مطالعه است. اگر هدف از مطالعه، درسی بوده توصیه می‌کنیم تمامی مطالب را به شب امتحان موکول نکنید. اسم شب امتحان به تنهایی بار زیادی از استرس را به دانش آموز و دانشجو تحمیل می‌کند. در نهایت باید بگوییم انتخاب روش درست مطالعه فقط به خود ما بستگی دارد. در وب سایت بلدیاب لیست جامعی از اساتید برتر و مدرسین مجرب را جمع آوری کرده است که فقط با ثبت نام در قسمت ثبت در خواست معلم خصوصی می‌توانید به بهترین معلم دسترسی پیدا کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    15:05       1402/03/23
  • تعداد بازدید :
    265
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

بهره وری در مطالعه

روش‌های افزایش بهره وری در مطالعه


دسته بندی

ترفند و نکته


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.