تبلیغات
شما

تاثیر نظم در رشد تحصیلی دانش آموزان

تاثیر نظم در رشد تحصیلی دانش آموزان

یکی از نکات مهمی که والدین نباید از آن غافل باشند؛ آموزش نظم در فرزندانشان است. افزایش نظم در رشد دانش آموز از همه لحاظ تاثیرگذار است. اثر نظم در رشد تحصیلی دانش آموزان بسیار چشمگیر است. به صورت کلی می‌توانیم بگوییم نظم، یک ابزار عالی در یادگیری موفق است. کارهای موثری که در نظم گرفتن دانش آموزان بسیار موثر است، الگو پذیری از معلم است. پس حقیقت تاثیر رفتار معلم بر نظم پذیری دانش آموزان در مدرسه غیر قابل انکار است. پس آموزش نظم به دانش آموزان به چه روش هایی انجام می‌شود؟ در ادامه مطلب قصد داریم تا به این سوال پاسخ بدهیم. پس همراه وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب باشید تا با اهمیت نظم در بین دانش آموزان و تاثیر نظم در رشد تحصیلی آشنا شوید.

نظم در رشد تحصیلی

معنی لغوی نظم به معنای آراستن، برپاداشتن و ترتیب دادن کار است. انضباط هم به نظم و انتظام، ترتیب و درستی و عدم هرج و مرج اشاره دارد. خیلی از مواقع در مدارس مشاهده کرده ایم که دانش آموزان بدون انضباط، سریع به دفتر مدرسه و مدیر ارجاع داده می‌شوند. اما ترس از دفتر و مدیر روش مناسبی برای نظام مند کردن دانش آموزان نیست. دانش آموزان باید با تاثیرات نظم آشنا شده و سپس آموزش ببیند، به خصوص کودکان دبستانی.

آموزش نظم به دانش آموزان به چه روش هایی انجام می‌شود؟

یاد دادن نظم به دانش آموزان، موضوع مهمی است که به یادگیری و پیشرفت آن‌ها بسیار کمک می‌کند. مهم‌ترین زمانی که می‌توان یک دانش آموز را منظم کرد، دوران دبستان او است. یک کودک دبستانی تا به حال با مفهوم واقعی نظم آشنا نشده است و مانند یک تخته وایت برد سفید آماده یادگیری است. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم روش‌های آموزش نظم را توضیح بدهیم.

دانش آموز را با عواقب عدم رعایت نظم در رشد تحصیلی آن‌ها آشنا کنید:

ابتدا به او یاد بدهید که وسایل شخصی خود را به صورت منظم، سرجای خود قرار بدهد. مثلا به دانش آموز توضیح دهید که در منزل کیف و کتاب خود را منظم قرار بدهید تا برای روز بعد دنبال آن‌ها نگردید. تاخیر در پیدا کردن وسائل مصادف است با تاخیر حضور در مدرسه. پس بهتر است دانش آموز بداند هرگونه بی نظمی چه عواقبی دارد.

تاثیر تنبیه در آموزش نظم به دانش آموز:

تنبیه چه به صورت عاطفی باشد چه جسمانی عواقب جبران ناپذیری بر روحیه دانش آموزان ایجاد می‌کند. اگر یک معلم یا یکی از والدین برای آموزش نظم از تنبیه استفاده کرد باید بداند که اثر آن تا مدت‌ها در ذهن دانش آموز باقی خواهد ماند و وی را از درس و محیط مدرسه دلسرد خواهد کرد.

تکنیک‌های تقویت رفتار خوب با نظم مثبت:

نظم و انضباط مثبت، عبارت است از آموزش و تمرین دانش آموز به تبعیت از قوانین و رفتارهای کوتاه مدت و بلند مدت. منظور از این جمله یعنی معلم به جای کنترل رفتار دانش آموز، از نظم و انضباط مثبت برای رشد رفتارهای او استفاده می‌کند.

نظم و انضباط مثبت عبارت است از:

  • تعیین قوانین کلاس در ابتدای سال تحصیلی.
  • انتظارات مستمر و مداوم از دانش آموز.
  • تعیین اهداف و بیان توصیه‌ها در ابتدای کلاس.
  • اعلان بی طرفی در زمان درگیری بین دانش آموزان.
  • جستجوی علت رفتارهای نادرست دانش آموزان.
  • تعیین برنامه‌های فردی برای دانش آموزان.
  • استفاده از سیستم پاداش.
  • حذف اشیایی که در کلاس باعث حواس پرتی می‌شوند.

استفاده از این تکنیک‌ها توسط معلم، کمک می‌کند تا دانش آموزان در ابتدای هرسال تحصیلی در یک فضای خوب و منظم قرار بگیرند. از اساسی‌ترین قسمت‌های نظم و انضباط، آموزش رفتارهای جدید به دانش آموزان است، که در نهایت منجر به برآورده کردن انتظارات کلاس، مدرسه، خانه و مکان‌های دیگر می‌شود.

اهمیت نظم در رشد تحصیلی و تاثیر آن بین دانش آموزان

وجود نظم در بین دانش آموزان به ایجاد مدرسه ای شاد کمک می‌کند. دانش آموزان در آینده وارد جامعه ای خواهند شد که در آن به افراد متفکر و متعهد نیاز است. در مدارس دانش آموزان پرورش داده می‌شوند تا به انسان هایی قانونمند و نظام مند تبدیل شوند. وجود نظم و انضباط حاکم بر مدرسه کمک می‌کند تا دانش آموزان با برنامه ریزی به همه کارهای خود عمل کنند.

تاثیر نظم و انضباط فقط در محیط مدرسه تاثیرگذار نیست و کلیه فعالیت‌های دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اهمیت نظم در بین دانش آموزان باعث می‌شود، تا ایمان دانش آموزان افزایش پیدا کرده و همواره خواهان یادگیری باشند.

تاثیر رفتار معلم بر نظم پذیری دانش آموزان در مدرسه

معلم، یکی از الگوهای مهم دانش آموز در دوران تحصیلی و حتی دنیای بیرون از مدرسه است. پس لازم است معلم‌ها یک سری نکات را رعایت کنند تا بتوانند دانش آموز را جذب خود کنند. این نکات در برگیرنده موارد زیر است:

  • معلم وظیفه دارد تا کلاس را سر ساعت و با اشتیاق آغاز کند. توصیه ما به معلم‌ها این است که از صحبت‌های طولانی در راهروها اجتناب کنند.
  • قبل از آغاز تدریس دقت کنند تا همه دانش آموزان به او توجه کنند.
  • تمامی مطالب آموزش داده شده برروی تخته سیاه نوشته شود.
  • طرح سوال به معطوف کردن حواس دانش آموزان کمک زیادی می‌کند.
  • استفاده از کلمه ما را به کلمه من ترجیح بدهد.
  • کلاس را با چشم‌ها کنترل کنند. بهترین نحوه کنترل دانش آموزان، چشم‌ها هستند.
  • همه دانش آموزان تشویق شوند تا به سوال‌های معلم پاسخ بدهند.
  • دانش آموزانی که در کنار یک دیگر باعث ایجاد هرج و مرج می‌شوند از یکدیگر جدا شوند.
  • سپردن مسئولیت به دانش آموزان بی نظم. یکی از این مسئولیت‌ها نماینده کلاس است.

جمع بندی

آموزش نظم و انضباط از مهم‌ترین اهداف تربیتی در مدارس است. اولیای مدرسه باید نظم در رشد تحصیلی را در اولویت امور خود قرار بدهند. معلم‌ها در مقامی که الگوی دانش آموزان هستند در شکل گیری پدیده نظم بسیار تاثیر گذار هستند. آموزش نظم به دانش آموزان کمک می‌کند تا کلیه فعالیت‌های آن‌ها با موفقیت به پایان برسد. در این مقاله ما تلاش کردیم تا با بیان‌های روش‌های آموزش نظم به دانش آموزان به آموزش این رفتار مثبت در دانش آموزان بپردازیم. به خاطر داشته باشید که یک محیط یادگیری باید عاری از هر عامل حواس پرتی باشد تا بتواند در امر یادگیری به دانش آموز کمک کند.

 وب سایت بلدیاب با داشتن اساتید مجرب می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین کلاس‌های تدریس خصوصی را داشته باشید.  برای درخواست معلم خصوصی می‌توانید به قسمت ثبت درخواست معلم خصوصی مراجعه کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    21:07       1402/05/23
  • تعداد بازدید :
    503
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

نظم در رشد تحصیلی

اهمیت نظم در بین دانش آموزان

تاثیر رفتار معلم بر نظم پذیری دانش آموزان


دسته بندی

ترفند و نکته


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.