تبلیغات
شما

عادت‌های مخرب خلاقیت در دانش آموزان

عادت‌های مخرب خلاقیت در دانش آموزان

در این مقاله به بررسی موارد و علل تخریب نوآوری و خلاقیت در دانش آموزان می‌پردازیم و با توجه به اینکه نوآوری در دانش آموزان و فراگیران در آینده و سرنوشت آنها تاثیر مستقیم و بسزایی دارد; این مقاله می‌تواند هر چند مختصر راهکارهایی برای حل این معظل ارائه نماید. برای آن که مفهوم خلاقیت در دانش آموزان یک کشور توسعه یابد؛ مستلزم ایجاد شرایط علمی، فرهنگی، سازمانی و فردی است؛ چرا که اگر شرایط و بستر لازم فراهم نگردد؛ هر تلاشی از نظر کیفیت و محتوا بی نتیجه خواهد بود. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب به بررسی معنا و مفهوم خلاقیت می‌پردازیم.

 

خلاقیت چیست؟

خلاقیت امروزه یک کلمه محبوب در آموزش است که کم و بیش همه‌ی انسان‌ها از آن برخوردار هستند. هرچند این خصلت یک توانایی همگانی است؛ لکن افرادی خلاق شناخته می‌شوند که خصوصیات بارزتری نسبت به دیگران داشته باشند. به طور کلی فرد خلاق کسی است که از ذهنی جستجوگر و آفریننده برخوردار باشد. خلاقیت علی رقم اینکه به هوش و ویژگی‌های ژنتیکی دانش آموزان و فراگیران مربوط است; باز هم به شخصیت فردی دانش آموزان نیز ربط دارد.

از این رو مسئله تربیت و پرورش استعدادهای دانش آموزان باید مورد توجه والدین و معلمان قرار گیرد و ایجاد شرایط لازم برای ذهن خلاق در مدارس از وظایف اصلی مربیان و معلمان است. فراموش نکنید که خلاقیت یک مهارت آموختنی است و دانش اموزان با تمرین می‌توانند خلاق بودن را یاد بگیرند. با توجه به مطالب گفته شده به فرایند ذهنی که از دانش اموز یا فرد در یک زمان مشخص دیده و یک ایده  و اثر جدید تولید می‌شود را خلاقیت می‌گویند. برای تقویت خلاقیت در دانش آموزان و پرورش استعدادهای دانش آموزان می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید.

 

روش‌های تقویت خلاقیت

برای تقویت خلاقیت در دانش آموزان که منجر به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در آن‌ها می‌شود; دانش آموزان و فراگیران می‌توانند روش‌ها و راهکارهای زیر را انجام دهند:

  • دست زدن به خلاقیت در صبح زود و بعد از خواب که قسمت جلویی مغز که کاایی بالایی در خلاقیت دارد در بالاترین حد خود است.
  • انجام رویاپردازی اصولی و سالم که برای دانش اموزان فرصت مناسب ایجاد می‌کند.
  • انجام تمرینات ورزشی و ورزش کردن
  • ترسیم کردن نقاشی و اشکال‌های ناخوداگاه
  • انجام مدیتیشن و تمرین و تفکر در آرامش

 

ویژگی‌های دانش آموزان خلاق

دانش آموزان خلاق با دقت نظر فوق العاده و الگوبرداری تمام جزئیات را دیده و بیان می‌کنند. این افراد اغلب با آب و تاب فراوان مسائل را عنوان نموده و با پرسشگری، تحقیق و همچنین آزمودن کشفیات دیگران، شخصیتی مستقل و اکتیو از خود به نمایش می‌گذارند. با توجه به ویژگی‌های خاص دانش آموزان خلاق، می‌توان آن‌ها را به عنوان الگوهای رفتاری برای سایر دانش آموزان در نظر گرفت. فراموش نکنید که خانواده در پرورش استعدادهای دانش آموزان و خلاقیت نقش مهمی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

پرورش خلاقیت در دانش آموزان

 

پرورش خلاقیت در خانواده

قبل از اینکه شخصی دانش آموز باشد، فرزند خانواده ای است که در آن اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین اصول زندگی و رشد خود را طی می‌کند. پس گام اول در پرورش خلاقیت در دانش آموزان در خانواده نهادینه شده و توجه به موارد ذیل می‌تواند والدین را در جهت رشد خلاقیت فرزند خود راهنمایی کند:

  • به ایده‌ها و نظرهای فرزندانتان بی‌اعتنا نباشید و به آنها اهمیت داده تا احساس مفید بودن در آنها تقویت شود.
  • برای تقویت اعتماد به نفس فرزندتان به آنها حق رای و انتخاب بدهید.
  • اجازه بدهید فرزندتان در مورد رویاها و آرزوهای خود صحبت کند.
  • طوری رفتار نکنید که گویی فقط آن ‌چه بزرگ ‌ترها انجام می‌‌دهند، اهمیت دارد.
  • برنامه ریزی برای انجام هر کاری را به فرزندتان یاد بدهید.
  • اگر فرزندتان گوشه‌گیر و خجالتی است؛ در حضور دیگران از او تعریف کنید؛ برایش احترام قائل شوید و در خلوت در آغوشش بگیرید.

 

خلاقیت دانش آموزان با معلم خلاق

بعد از خانواده که نقش کلیدی و بسزایی در پرورش خلاقیت فرزند خود دارد، دانش آموز در مقام فراگیرنده بیشترین تاثیر را از معلم خود می‌گیرد. در نتیجه یک معلم نوآور و خلاق می‌تواند به خصوص در دوره‌ی ابتدایی موجب رشد خلاقیت در دانش آموزان شود.

 

عدم خلاقیت در دانش آموزان و عوارض آن

خلاقیت یک مهارت ارزشمند و موثر است که می‌تواند بر تمام مهارت‌ها و یادگیری‌های یک دانش آموز تاثیر بگذارد. حال اگر دانش آموزی خلاق نباشد; اعتماد به نفس خود را به طرز چشمگیری از دست می‌دهد و با این عدم خودباوری، تصمیم گیری و ابتکار عمل خود را از دست داده و در حل مسائل و یادگیری اطلاعات جدید دچار ضعف می‌شود. همچنین دانش آموز در تعاملات اجتماعی با سایرین ضعیف عمل نموده و تبعات بعدی را به دنبال خواهد داشت.

 

عادت‌های مخرب خلاقیت در دانش آموزان

آنچه تا کنون در این مقاله گفته شد همگی در باب تعاریف و مزایای خلاقیت در دانش آموزان است. در ادامه به مطرح کردن عادت‌های مخربی می‌پردازیم که خلاقیت دانش آموزان را از بین می‌برد. این عادت‌های مخرب عبارتند از:

  • روش تدریس در مدرسه و معلم محور بودن کلاس درس
  • سنجش عملکرد دانش آموزان بر اساس نمره و تاکید بیش از حد به آن
  • عدم شناخت معلم یا مربی نسبت به شیوه‌های پرورش خلاقیت در دانش آموزان
  • محرومیت و فقدان حداقل امکانات در محیط مدرسه
  • محتوای کتاب‌های درسی و اهداف مشخص شده در آن
  • عدم توجه معلم به تفاوت‌های فردی و شخصیتی هر دانش آموز
  • ارائه تکالیف درسی زیاد و ایجاد بی میلی در دانش آموزان نسبت به فرآیند یادگیری
  • تمسخر و تحقیر دانش آموز به خاطر ارائه ایده‌های اشتباه در کلاس
  • عدم انعطاف پذیری معلم برای پذیرش ایده‌های جدید

 

جمع بندی

سرنوشت و آینده دانش آموزان و فراگیران در کنار آموزش و یادگیری در گرو پرورش خلاقیت فردی شخص است و این امر از بدو تولد در خانواده آغاز و در مدرسه نهادینه و به کمال می‌رسد. در این مقاله سعی بر آن شد که هرچند مختصر نسبت به اهمیت خلاقیت در دانش آموزان، شیوه‌های تقویت خلاقیت و پرورش استعدادهای دانش آموزان و همچنین عوامل مخرب و تاثیر گذار در از بین رفتن خلاقیت در دانش آموزان ارائه گردد. برای داشتن دسترسی به لیست اساتید و مدرسین برتر بلدیاب می‌توانید درخواست معلم خصوصی را ثبت کنید تا فرزندانتان در کنار یادگیری بهتر مطالب درسی؛ خلاق‌تر باشند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:31       1402/01/08
  • تعداد بازدید :
    316
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

خلاقیت در دانش آموزان

پرورش استعداد‌های دانش آموزان

دانش آموزان و فراگیران


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.