تبلیغات
شما

روش‌های درس خواندن مفهومی چیست؟

روش‌های درس خواندن مفهومی چیست؟

درس خواندن مفهومی به دانش آموزان و فراگیران کمک می‌کند تا مطالب بهتر در ذهن آن‌ها تثبیت شوند و در امتحانات موفق‌تر باشند. برای اینکه دانش آموزان بتوانند مفهومی درس بخوانند لازم است با تکنیک‌های آن آشنا باشند. درس خواندن مفهومی کمک می‌کند سرعت یادگیری دانش آموزان بالاتر برود و علاوه بر راحت شدن یادگیری مطالب، کمک می‌کند حجم بیشتری از مطالب درسی در ذهن آن‌ها باقی بماند. مفهومی درس خواندن کمک می‌کند تا اگر نوع سوال یا شکل آن تغییر کرد سردرگم نشوید و توانایی تشخیص سوال را از بین مطالب داشته باشید.

حفظ کردن مطالب به تنهایی باعث می‌شود با گذشت زمان مطالب از ذهن شما پاک شوند. اگر دانش آموزان و فراگیران مفهومی درس بخوانند؛ علاوه بر بالا رفتن سرعت یادگیری؛ قدرت طرح سوال و تحلیل از موضاعات درسی را به دست می‌آورند. در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب; که دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی است; شما را با تکنیک‌های مفهومی درس خواندن آشنا می‌کنیم.

 

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

برای درس خواندن مفهومی دانش آموزان باید سعی کنند که مطالعه دقیق داشته باشند و از تکنیک‌ها و روش‌های تاثیرگذار در یادگیری و ثبت مطالب در ذهن استفاده کنند. علاوه بر روش‌ها و تکنیک‌های مطالعه مفهومی; انتخاب معلم خصوصی و شرکت در کلاس‌های خصوصی; به دانش آموزان کمک فراوانی می‌کند. در تدریس خصوصی؛ مدرس تلاش می‌کند تا بر اساس روش‌های نوین تدریس؛ سبک یادگیری دانش آموز وهمچنین دادن تمرین و حل تمرین توسط دانش آموز بعد از جلسات تدریس خصوصی؛ مطالب آموزشی هر چه بهتر در ذهن دانش آموز تثبیت شوند. نکته مهم این است که برای تدریس خصوصی از مدرسین و اساتید برتر کمک بگیرید. با ثبت نام در سایت تدریس خصوصی بلدیاب، می‌توانید به لیست بهترین اساتید و مدرسین این وب سایت دسترسی داشته باشید.

 

مراحل درس خواندن مفهومی:

برای درس خواندن مفهومی مراحلی وجود دارد که شما را با این مراحل آشنا می‌کنیم.

 

چه چیزی قرار است یاد بگیرید مرحله اول:

در اولین مرحله لازم است سرفصل‌ها و تیترها را بخوانید و به صورت سوالی از خود بپرسید. موقع پاسخ دادن به سوالات می‌توانید میزان تسلط خود را بر مطالب محک بزنید. داشتن ذهنیت نسبت به مطالبی که قرار است بخوانید، کمک می‌کند تا به هدف اصلی مطالعه برسید.

 

بین مطالب جدید و قدیم ارتباط برقرار کردن مرحله دوم:

بعد از آشنایی با سرفصل‌ها و تیترها، باید دانش آموزان سعی کنند تا بین مطالب جدیدی که یاد گرفتند و مطالب قدیمی ارتباط برقرار کنند. هر چقدر دانش آموز تسلط بیشتری روی مطالب قدیمی داشته باشد؛ علاوه بر برقراری ارتباط با مطالب جدید؛ درک بهتری از مطالب خواهد داشت.

 

داشتن مطالعه دقیق و عمیق مرحله سوم:

برای درس خواندن مفهومی باید عمیق مطالعه کنید؛ تا علاوه بر درک درست مطالب درسی و موضوع آن؛ مطالب هر چه بهتر در ذهن شما تثبیت شوند. توجه داشتن به تصاویر و نمودارها و مشخص کردن نکات مهم هر پاراگراف به درس خواندن مفهومی کمک می‌کند. برای اینکه سرعت یادگیری بالا برود می‌توانید بعد از مطالعه، مطالب را به تصاویر ذهنی ارتباط دهید.

 

حل انواع مسئله و تمرین مرحله چهارم:

یکی از مراحلی که در مفهومی خواندن دروس و یادگیری بهتر کمک می‌کند، حل کردن تمرین و مسئله است. با حل تمرینات دانش آموزان و فراگیران می‌توانند به نقاط ضعف و نقاط مثبت خود پی ببرند. هنگامی که جواب تمرینات را نداشته باشید باعث می‌شود برای رسیدن به پاسخ، از روش‌های مختلف استفاده کنید. علاوه بر افزایش زمان مطالعه، به باقی ماندن مطالب درسی در ذهن شما به مدت طولانی کمک می‌کند.

 

استفاده از خلاصه نویسی مرحله پنجم:

مهمترین مرحله درس خواندن مفهومی خلاصه نویسی و یادداشت برداری است. خلاصه نویسی باعث می‌شود تا مرور کردن مطالب در زمان کمتری انجام شود و همچنین سرعت یادگیری دانش آموزان بالاتر می‌رود. با خلاصه نویسی نکات و مطالب درسی مهم بُلد و برجسته می‌شوند و با تکرار و مرور آن‌ها در زمان کمتر، برای مدت طولانی در ذهن دانش آموزان تثبیت می‌شوند.

 

اهمیت درس خواندن مفهومی

 

مرور کردن مطالب و دروس مرحله ششم:

مرحله آخر درس خواندن مفهومی مرور کردن مطالب درسی است. مرور کمک می‌کند تا مطالب درسی در ذهن دانش آموزان تثبیت شوند. هر چقدر میزان مرور بیشتر باشد، مطالب در حافظه بلند مدت بیشتر تثبیت می‌شود.

 

چگونه دروس را فراموش نکنیم ؟

برای اینکه دانش آموزان و فراگیران به خصوص کنکوری‌ها بعد از مطالعه، مطالب درسی را فراموش نکنند لازم از راهکارها و تکنیک هایی استفاده کنند.

 

استفاده از ظرفیت کامل حافظه:

حافظه شامل چهار بُعد تحلیلی، نوشتاری، دیداری و شنیداری است. برای اینکه دروس خوانده شده فراموش نشوند باید از ظرفیت کامل حافظه استفاده کنید. حافظه هر دانش آموز می‌تواند در دو یا سه بُعد حافظه قوی‌تر باشد. برای اینکه مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال داده شوند و از فراموشی آن‌ها جلوگیری شود، استفاده از حافظه تحلیلی بهترین روش است.

 

مرور به موقع و درست مطالب:

یکی از مواردی که در درس خواندن مفهومی و فراموش نکردن دروس کمک می‌کند، مرور مطالب درسی در زمان درست است. مرور به موقع مطالب باعث یادگیری دانش آموزان در کمترین زمان می‌شود. تکرار و مرور کمک می‌کند تا مطالب در ذهن دانش آموزان تثبیت شود.

 

درس خواندن اصولی:

برای اینکه بعد از مطالعه دروس؛ دانش آموزان و فراگیران مطالب را فراموش نکنند؛ باید علاوه بر مرور و درک مطالب؛ جهت تسلط پیدا کردن؛ به حل تمرین و مسئله بپردازند. بعد از آشنایی با نقاط ضعف و قوت خود می‌توانند مطالب را خلاصه نویسی کنند و بر روی نقاط ضعف خود کار کنند. دانش آموزان و فراگیران به خصوص دانش آموزان کنکوری، برای بر طرف کردن نقاط ضعف خود می‌توانند از معلم خصوصی کمک بگیرند و با تدریس خصوصی معلم به نتیجه دلخواه برسند.

همچنین دانش آموزان کنکوری می‌توانند برای صرفه جویی در وقت و زمان از مدرس بخواهند تا تدریس خصوصی در منزل انجام شود. انتخاب معلم خصوصی با مهارت و تسلط بالا کمک می‌کند علاوه بر برطرف شدن نقاط ضعف دانش آموزان، سرعت یادگیری بالا برود و بهتر مطالب را یاد بگیرند. با مراجعه به وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، می‌توانید درخواست معلم خصوصی را ثبت کنید تا به لیست بهترین مدرسین دسترسی پیدا کنید.

 

استفاده از روش‌های بهبود یادگیری:

در درس خواندن مفهومی استفاده از روش‌های بهبود یادگیری کمک می‌کند تا دانش آموزان مطالب درسی را فراموش نکنند. روش‌های بهبود یادگیری شامل موارد زیر است:

  • رمزگذاری
  • طرح سوال
  • تصویر سازی
  • ترسیم نموار و شکل

 

چطور درس بخوانیم که یادمان نرود؟

برای اینکه بعد از درس خواندن مطالب از ذهن نرود و در ذهن تثبیت شود لازم است مواردی را رعایت کنید. این موارد کمک می‌کند تا مطالب در ذهن شما تثبیت شوند. انتخاب مکان مناسب و آرام هنگام درس خواندن، داشتن برنامه ریزی جهت مطالعه، استفاده از میز و صندلی استاندارد و درست نشستن، کمک گرفتن از روش‌های خلاقانه مانند سی دی‌های آموزشی، داشتن استراحت و خواب کافی و کمک گرفتن از روش‌های هوشمندانه در درس خواندن مفهومی مانند خلاصه نویسی کمک می‌کند تا بعد از خواندن، دروس از یادمان نروند و در ذهن تثبیت شوند. کمک گرفتن از کلاس هاس خصوصی و معلم خصوصی در کنار موارد گفته شده کمک می‌کند تا دانش آموزان و فراگیران به خصوص کنکوری‌ها به بهترین نتیجه برسند.

 

جمع بندی

درس خواندن مفهومی و یادگیری مفهومی; به دانش آموزان و فراگیران کمک می‌کند تا علاوه بر یادگیری راحت‌تر مطالب و بالا رفتن سرعت یادگیری; حجم بیشتری از مطالب درسی خوانده شده در ذهن آن‌ها باقی بماند و تثبیت شود. دانش آموزان و فراگیران برای برطرف کردن نقاط ضعف خود می‌توانند در کنار مفهومی درس خواندن، از تدریس خصوصی و معلم خصوصی کمک بگیرند. در تدریس خصوصی؛ معلم با بهره گیری از روش‌های نوین تدریس و بر اساس سبک یادگیری دانش آموز؛ به یادگیری بهتر آن؛ رسیدن به درک درست از مطالب؛ تسلط پیداکردن و باقی ماندن مطالب در ذهنش؛ کمک می‌کند. برای ثبت درخواست معلم خصوصی جهت تدریس خصوصی و دسترسی به اساتید برتر، می‌توانید به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1400/12/17
  • تعداد بازدید :
    666
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

درس خواندن مفهومی

تدریس خصوصی

مطالب درسی

دانش آموزان و فراگیران


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.