تبلیغات
شما

راهکار‌های اصلاح رفتار نامطلوب دانش آموزان

راهکار‌های اصلاح رفتار نامطلوب دانش آموزان

یکی از وظایف معلمان و مدیران در مدرسه اصلاح رفتار نامطلوب دانش آموزان است. بی انظباطی و انجام فعالیت هایی توسط بعضی از دانش آموزان در مدرسه، که نظم و آرامش را بهم می‌زند رفتار نامطلوب می‌گویند. برای اصلاح رفتار نامطلوب در دانش آموزان می‌توانید از دو دسته روش‌های منفی و روش‌های مثبت استفاده کنید. هنگامی که دانش آموز در مدرسه رفتار نامطلوبی دارد بهتر است برای پیدا کردن علت آن، توسط معلم و مدیر وقت گذاشته شود. پیدا کردن علت رفتار نامطلوب در دانش آموزان به کاهش و اصلاح آن رفتار کمک زیادی می‌کند. یکی از روش‌های مورد استفاده در مدرسه برای کاهش رفتار‌های نامطلوب دانش آموزان، تنبیه است. گاهی تنبیه به صورت مستقیم و گاهی به روش غیر مستقیم انجام می‌شود. استفاده از تنبیه برای کاهش یا حذف رفتار نامناسب دانش آموزان و فراگیران روش خوبی نیست. برای اصلاح رفتار‌های نامطلوب دانش آموزان می‌توان از روش‌های دیگری کمک گرفت. در ادامه مطلب از سایت تدریس خصوصی بلدیاب، شما را با روش‌های کاهش رفتار نامطلوب دانش آموزان آشنا می‌کنیم.

 

اصلاح رفتار نامطلوب دانش آموزان

در کلاس‌های خصوصی و حضوری؛ معلمان با مدیریت درست کلاس و برقراری ارتباط مثبت و خوب با دانش آموزان و فراگیران؛ می‌توانند کلاس را به خوبی اداره کنند. هنگام برگزاری کلاس به صورت تدریس خصوصی یا حضوری برخی از دانش آموزان بی انضباطی می‌کنند و نظم کلاس بهم می‌ریزد. مشکلات انضباطی دانش آموزان در آموزشگاه، مدرسه و کلاس درس نگرانی هایی را برای مدیران مدرسه ایجاد می‌کند. در ادامه از وب سایت بلدیاب؛ سایت تدریس خصوصی؛ به بررسی روش‌های اصلاح رفتار نامطلوب دانش آموزان؛ می‌پردازیم.

 

بهره گیری از رفتارهای مثبتِ کاهش رفتار دانش آموزان:

این روش دارای دو دسته رفتار منفی و رفتار مثبت است، که هر کدام تاثیرات جداگانه ای بر روی رفتار دانش آموزان دارند.

 

رفتارهای مثبت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

رفتار‌های خوب با فراوانی کم تقویت می‌شود: تلاش می‌شود با صبر و حوصله؛ رفتار مناسب و مطلوب با میزان کم؛ در دانش آموزان و فراگیران تقویت شود. تلاش جهت تقویت رفتار‌های مطلوب دیگر: در این حالت معلمان هر رفتار مطلوب را در دانش آموزان تقویت می‌کنند که باعث کاهش رفتار نامطلوب در کمترین زمان می‌شود.

 

تقویت دیگر رفتار‌ها در اصلاح رفتار نامطلوب:

در این روش رفتار‌های مثبت دانش آموزان نسب به رفتار نامطلوب تقویت می‌شود. به روش تقویت رفتار مثبت دانش آموزان و فراگیران در کلاس درس با هدف حذف رفتار نامطلوب آن‌ها را، روش حذف آموزی می‌گویند. به طور مثال رفتار نامطلوب دانش آموز صحبت کردن زیاد در کلاس درس است. رفتار مثبت آن شامل انجام دادن تکالیف به طور درست و گوش دادن به صحبت‌های معلم است. با تقویت رفتار‌های مثبت، رفتار نامطلوب حذف می‌شود. ایجاد رفتار‌های جدید با کمک روش‌های نوین آموزشی؛ و نگهداری رفتار مناسب در دانش آموزان؛ از دیگر روش‌های اصلاح رفتار دانش آموزان هستند.

 

تاثیر مدیریت کلاس توسط معلمین

اینکه دانش آموزان در کلاس درس رفتار نامطلوب داشته باشند و یا اینکه نظم کلاس را بهم بریزند تا حد زیادی به مدیریت کلاس توسط معلم بستگی دارد.

اهمیت اصلاح رفتار نامطلوب دانش آموزان

هر چقدر معلم مدیریت بهتری در کلاس داشته باشد، دانش آموزان کمتر رفتار‌های نامناسب انجام می‌دهند. مدیریت کلاس سخت است و این معلمان هستند که با مهارت‌های لازم کلاس درس را مدیریت می‌کنند. معلم با استفاده از روش‌های تدریس مناسب و پویا، می‌تواند دانش آموزان را ترغیب به یادگیری کند. همچنین با به کارگیری روش‌های مناسب می‌تواند به اصلاح رفتار نامطلوب دانش آموزان خاطی بپردازد. معلمان علاوه بر مهارت‌های آموزش و تدریس؛ باید روش‌ها و راهکار‌های برخورد با دانش آموزان مشکل دار و خاطی را بدانند؛ تا بتوانند علاوه بر اصلاح رفتار نامناسب؛ آن‌ها را تشویق و ترغیب به یادگیری کنند. ایجاد فضا و محیط مناسب برای یادگیری دانش آموزان را، مدیریت کلاس می‌گویند. مدیریت خوب کلاس توسط معلم؛ باعث می‌شود فضای آموزش برای دانش آموزان جذاب‌تر باشد و انگیزه بیشتری برای یادگیری؛ داشته باشند.

 

علاقمند کردن دانش آموزان به یادگیری

در کلاس درس بعضی دانش آموزان علاقه ای به یادگیری نشان نمی‌دهند. همچنین هنگام تدریس خصوصی، توسط معلم خصوصی هم انگیزه لازم را برای یادگیری ندارند. نداشتن علاقه و انگیزه باعث می‌شود دانش آموز رفتار مناسبی در حین برگزاری کلاس نداشته باشد. برای اینکه دانش آموزان و فراگیران؛ ترغیب به یادگیری و همچنین اصلاح رفتار نامطلوب در آن‌ها صورت بگیرد؛ لازم است معلمان از روش‌ها و تکنیک‌های موثر یادگیری استفاده کنند.

 

تکنیک‌های موثر در علاقمند کردن دانش آموزان به یادگیری و اصلاح رفتار نامطلوب:

  • استفاده از علایق دانش آموزان و پیوند دادن آن با مطالب درسی
  • استفاده از تکنیک پاداش و تشویق به یادگیری مطالب درسی
  • معلمان با دانش آموزان ارتباط صمیمی و دوستانه برقرار کنند.
  • استفاده از روش‌های تعاملی در کلاس مانند پرسش و پاسخ، که باعث مشارکت دانش آموزان و یادگیری بیشتر می‌شود.
  • کمک گرفتن از روش‌های تدریس و آموزش نوین، جهت ترغیب دانش آموزان و فراگیران به یادگیری و اصلاح رفتار نامطلوب آن ها
  • استفاده از کار‌های گروهی در کلاس و ایجاد فضای شاد و مناسب برای یادگیری بیشتر

 

تامین محیط آرام و بدون تنش برای دانش آموزان و فراگیران؛ کمک می‌کند تا تمایل بیشتری به یادگیری داشته باشند و اگر دارای رفتار نامناسب هستند؛ محیط امن خانه باعث اصلاح رفتار نامطلوب آن‌ها می‌شود.

جمع بندی

اصلاح رفتار نامطلوب در دانش آموزان از طریق روش‌های غیر مستقیم مانند صحبت کمتر یا محروم کردن از بازی مورد علاقه، بیشتر نتیجه می‌دهد. تنبیه روش مناسبی برای اصلاح رفتار دانش آموزان نیست و اثرات منفی بیشتری دارد. تقویت رفتار‌های خوب در فرزندان به اصلاح رفتار نامناسب آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

برای موفقیت بیشتر و یادگیری بهتر فرزندان خود، می‌توانید از کلاس‌های آنلاین و تدریس خصوصی سایت بلدیاب استفاده کنید. با مراجعه به وب سایت بلدیاب می‌توانید به بهترین اساتید و مدرسین، جهت تدریس خصوصی دسترسی داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    17:49       1400/10/12
  • تعداد بازدید :
    1610
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

اصلاح رفتار نامطلوب

دانش آموزان و فراگیران

رفتار نامطلوب

معلمان

تدریس خصوصی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.