تبلیغات
شما

آیا کودک درون ما انسانها مانع تمرین و پیشرفت در موسیقی می‌گردد؟

آیا کودک درون ما انسانها مانع تمرین و پیشرفت در موسیقی می‌گردد؟

                                                               به نام خالق عشق و امید

آیا کودک درون ما انسانها مانع تمرین و پیشرفت در موسیقی می‌گردد؟

بارها شده که استاد برای ما تمرین داده ولی تمرین نکردیم و حس خوبی برای رفتن به کلاس نداریم و یا میخواهیم بدون دغدغه و در کمال آرامش نشسته وکمی تمرین موسیقی انجام دهیم ولی نمیشود !

چرا ؟ واقعا چراااااا؟

این سوالی است که همه ما که در موسیقی فعالیت داریم با ناراحتی از خود می‌پرسیم .

دلیلهای مختلفی ممکن است داشته باشد و دلایل مربوط به مشغله‌های شغلی و زندگی را خود شخص بهتر از هرکس دیگری میداند. ولی یک دلیل مرموز دیگری هم هست که میخواهیم با آن بیشتر آشنا شویم و آن وجود یک کودک بازیگوش و لجباز در درون خود ماست .

از لحاظ روانشناسی ،اصطلاحا آن بُعد لجباز و کار خراب کن ماجرا در شخصیت افراد را ، کودک درون می‌نامند.

حال چه ارتباطی میتواند با پیشرفت در موسیقی داشته باشد ؟

کودک درون خصوصیاتی دارد که مانع در پیشرفت موسیقی می‌شود .

حال چطورمی توانیم آن را در لحظه ای که آشکار میشود شناسایی کنیم؟

ابتدا باید این را بدانیم که کودک درون همیشه دنبال لذت‌های آنی است و مانند یک کودک واقعی در سنین مختلف ، لذت‌های مختلفی را طلب میکند . به طور مثال برای یک کودک 3 ساله ، یک جغجغه میتواند اوج لذتش را تامین کند و نیز برای یک کودک 8 ساله یک بستنی و یا یک توپ و همچنین برای کودک 10 و 11 ساله یک موضوع هیجان انگیز عاطفی .

حالا واقعا از کجا باید فهمید که این کودک درون است یا خیر ؟

  1. کاملا مشخص است که یک کودک مثل یک بالغ تصمیم نمی‌گیرد و حرکات آنی و بدون فکر و بدون هدف دارد. فقط به دنبال منافع آنی و فواید کوتاه و مقطعی است ولی شخص بالغ هدف دارد و برای هدفش برنامه ترتیب داده است. حتی اگر در حال حاضر نفعی را نمی‌بیند ولی طبق برنامه به اهداف کوتاه و بلند خود خواهد رسید. اهمیت دادن به هدف ، جنگ بین اولویت قراردادن کودک درون و بالغ است.
  2. کودک درون بسیار فراموشکار است . لیست کارهایی تمرین‌ها موسیقی خود را که باید انجام دهد ، دارد و تایید می‌کند ولی انجام نمیدهد و با بهانه هایی مثل : فراموش کردم یا ببخشید استاد، کار داشتم نتوانستم و یادم رفت و ازاین قبیل و متاسفانه توجیه میکند . یا ممکن است اولویت منفعت‌های آنی کودک درون خود را ترجیح داده و سپس اصل تمرین را فراموش میکند.
  3. کودک درون هیجانی است . مثل یک کودک ، سر و صدای زیاد و نا متعارف و هیجانی دارد و حرکات نمایشی از خود نشان میدهد که مناسب شخص بالغ نیست و در ضمن به نحوی میخواهد عملکرد ضعیف تمرین خود را با شلوغ کردن، پر کند.
  4. مکان و زمان روی کودک درون، موثر است . مثلا در محیط آموزشگاه در زمان کوتاهی مطیع است و بعد ازترک آن محل ، به همان دلیل اصلی فراموشی ، فراموش می‌کند و دیگر پیگیرنبوده و به همین سبب تمرین نمی‌کند.
  5. کودک درون، در کلاس درس عمدتاً سعی می‌کند وقت را با موضوعات بی ربط با موضوع کلاس بگذراند . مثل : شوخی کردن زیاد و خاطره تعریف کردن و یا جوک گفتن .
  6. کودک درون هیچ وقت خود را مقصر نمیداند . همیشه بهانه گیر است و برای تمام کم کاری‌های خود به دنبال یک مقصر است.
  7. کودک درون اصلا متعهد نیست و در مقابل اهداف ، برنامه‌ها و تمارین خود مسئولیت پذیر نیست.

 

با این همه معایب کودک درون آشنا شدیم وحالا  آیا راهی برای مهار آن وجود دارد ؟   بله .

چگونه ؟

کودک درون ما ، علاوه بر معایب ذکر شده محاسنی هم دارد که میتوانیم با استفاده از آنها به نتایج خوبی برسیم.

اول اینکه مهر طلب است . چرا با کودک درون خود مهربان نباشیم ! .. می‌بایست خودمان را دوست داشته باشیم و در مواقع لجبازی‌ها و قهر کردن‌های کودک درونمان ، به آن محبت ورزیده و او را در آغوش بگیریم و نوازش کنیم تا آرام شود و با این روش دیگر قهر نمی‌کند و لجاجت به خرج نمیدهد و حرف بالغ وجودمان را به راحتی گوش می‌دهد . و در نهایت آرامش و اطمینان خاطر خاصی در تمام وجود حس می‌گردد .همانطورکه یک کودک به محبت نیاز دارد ، نباید درب محبت را به روی او بست و همچنین این روش کمک میکند که پرورش یافته و سن او تغییر کند . در واقع در حال تربیت و بزرگ کردن او هستیم تا از نتیجه آن لذت ببریم همانند مادر و پدری که فرزند موفق خود را در هنگام رفتن به دانشگاه می‌بینند و لبخند رضایت برلبانشان جاریست.

دوم اینکه وقتی او جایزه  دوست دارد چرا مدام به اوجایزه ندهیم ! .. اگر هدف‌های بلند مدت کمی خسته کننده است و کودک درونمان صبر و تحمل آن را ندارد تا انتهای کار صبر کند ، می‌توانیم در هدف‌های بسیار کوتاه مثل یک تمرین 1 ساعته ، جایزه او را بدهیم . لازم به ذکر است جایزه مناسب ، بنا بر سن کودک درون ، متفاوت است که خود شخص ، بنا بر تمایل خود ، بهترین تعیین کننده است.  مطمئناً تشویق ما کارساز خواهد بود و انگیزه خیلی بیشتری برای جلسه تمرین فردا خواهد داشت و همچین هرگز برنامه تمرین خود را فراموش نخواهد کرد ، دیگر به دنبال بهانه و مقصر نیست و نیز تحمل مسئولیت و تعهد برایش بسیار راحت‌تر خواهد بود .

 

به امید موفقیت و سربلندی همه هنرمندان ایران زمین ، در جهان

نویسنده : بابک شیرمحمدی

با تشکر از مشاوره آقای دکتر مهدی کرمی مدیریت دفتر مشاوره مهرپاد (تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران)

 

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    12:38       1399/04/25
  • تعداد بازدید :
    651
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تمرین موسیقی

موسیقی

گیتار

بابک شیرمحمدی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.