تبلیغات
شما

نکاتی که برای آموزش گیتار باید بدانید

نکاتی که برای آموزش گیتار باید بدانید

هر وقت به این موضوع فکر می‌کنید که شروع به آموزش گیتار کنید آیا هیچ کدام از موارد زیر ذهن شما را به خود مشغول می‌کند؟

  • می‌خواهید شروع به آموزش گیتار کنید اما دقیقا نمی‌دانید چه کار کنید.
  • نمی‌دانید چطور تدریس کنید یا مطالب را برای هنرجویان توضیح دهید که بفهمند و یاد بگیرند.
  • هنگامی که به این فکر می‌کنید که اگر با چند بار توضیح دادن هنرجویان متوجه نشدند چه اتفاقی ممکن است بیفتد مضطرب می‌شوید.
  •  مطمئن نیستید  چطور بفهمید که آیا به عنوان یک مدرس گیتار کارتان را خوب انجام می‌دهید یا خیر.

اگر هر یک از موارد بالا در مورد شما صدق می‌کند باید بدانید که تنها نیستید. تقریبا همه‌ی مدرسین تازه کار گیتار نگرانی‌های این چنینی دارند. در واقع، مدرسین با تجربه هم ممکن است گرفتار این مسائل بشوند.

با مقالات آموزشی بلدیاب همراه باشید

در این جا قصد داریم شما را با اشتباهات رایجی که مدرسین در آموزش گیتار مرتکب می‌شوند آشنا کنیم. اگر بتوانید از این اشتباهات دوری کنید در آموزش گیتار موفقیت‌های زیادی را به دست خواهید آورد.

 

عدم تمرکز بر روی اهداف هنرجو از یادگیری گیتار

بسیاری از مدرسین گیتار هنگامی که هنرجو سوالی را می‌پرسد یا به یادگیری چیز جدیدی علاقه نشان می‌دهد، هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. این بدان معنا است که مدرس گیتار تا قبل از شروع کلاس هیچ برنامه‌ای برای تدریس ندارد. اشتباه کار در این‌جا است که مدرس بر روی حل مشکل فعلی هنرجو تمرکز دارد و اهداف بلند مدت او نادیده گرفته می‌شود.

برخی از مدرسین گیتار سعی می‌کنند عکس این کار را انجام دهند یعنی همه چیز را از همان اول برنامه‌ریزی می‌کنند. این کار هم درست نیست چون اگر قبل شروع آموزش گیتار همه چیز را برنامه ریزی کنید شاید به مسائل ریزی که از نیاز‌های خاص هنرجو نشات می‌گیرد توجهی نشان ندهید.

موثرترین رویکرد برای آموزش گیتار این است که از ترکیب متعادلی از این دو روش استفاده کنید که در نتیجه‌ی آن هنرجویان شما پیشرفت سریع‌تری خواهند داشت.

 

درک نادرست از نحوه‌ی تدریس چیزهایی که هنرجو دوست دارد و چیزهای که نیاز دارد

یکی از اشتباهات اکثر مدرسین گیتار این است که فکر می‌کنند یا باید فقط چیزهایی را که هنرجو می‌خواهد به او یاد بدهند، یا این‌که او را وادار کنند فقط چیزهایی که نیاز دارد بداند را تمرین کند. با تدریس چیزهایی که هنرجو در لحظه دوست دارد بداند نباید انتظار موفقیت چشمگیر در آموزش گیتار داشته باشید. تدریس چیزهایی که هنرجو واقعا نیاز دارد بداند روش بسیار بهتری است. اما برای این‌که در آموزش گیتار مدرس تاثیر گذاری باشید، باید بین دو روش تعادل برقرار کنید. این کار به هنرجویان شما کمک می‌کند نه تنها در حال حاضر از گیتار زدن لذت ببرند، بلکه به پیشرفت خود ادامه دهند و به اهداف خود در موسیقی دست پیدا کنند.

درک این نکته مهم است که آن‌چه‌ هنرجو می‌خواهد باید با آن‌چه که نیاز دارد یکی باشد. وقت بگذارید و از اهداف هنرجویان خود آگاهی پیدا کنید تا این‌که بدانید دقیقا چه کاری باید انجام دهید تا بتوانید کمک بیشتری به آن‌ها بکنید. وقتی با اهداف هنرجویان آشنا شدید، آن وقت می‌توانید به آن‌ها بگویید که چرا چیزهایی را که نیاز دارند بدانند در نهایت همان چیزهایی است که دوست دارند بدانند چون با دانستن آن‌ها می‌توانند به خواسته‌های خود از یاد‌گیری گیتار برسند. وقتی هنرجویان درک کنند چیز‌هایی که به آن‌ها یاد می‌دهید در نهایت کمک می‌کند نوازنده‌های بهتری شوند، انگیزه‌ی بیشتری برای تمرین و غلبه بر چالش‌های نوازندگی گیتار پیدا خواهند کرد.

 

عدم کمک به هنرجویان در به کار گیری آموخته‌های خود

به راحتی می‌توان گفت کدام دسته از مدرسین در آموزش گیتار بسیار موفق‌اند و کدام دسته ناموفق. چطور؟ کافی است نگاهی به هنرجویان آن‌ها بیندازید. هنرجویان بسیاری هستند که از مدرسین چیزهایی زیادی را یاد می‌گیرند اما نمی‌توانند به خوبی گیتار بزنند، تکنوازی کنند، آهنگ بسازند یا خود را از طریق موسیقی بیان کنند. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که مدرسین گیتار مرتکب می‌شوند این است که به هنرجویان خود یاد نمی‌دهند آموخته‌های خود را چطور به کار بگیرند.

اکثر مدرسین گیتار انرژی زیادی می‌گذارند تا به هنرجویان خود مطالب جدید یاد بدهند. بهتر است به جای آن هنرجویان یاد بگیرند چطور چیزهایی را که یاد گرفته‌اند در عمل به کار بگیرند. با این کار هنرجویان در استفاده از مهارت‌های خود در نوازندگی به مشکل بر نخواهند خورد.

برخی از هنرجویان از شما می‌خواهند مطالب جدید به آن‌ها یاد بدهید. سعی نکنید به طور مرتب چیزهای جدید به آن‌ها یاد بدهید. به‌جای آن سعی کنید آن‌ها را وادار کنید چیزهایی را که آموخته‌اند به کار بگیرند.

 

عدم درک صحیح از نحوه‌ اصلاح اشتباهات هنرجویان

اگر آموزش گیتار هم مثل حل یک معادله‌ی ساده بود، دیگر کاری برای مدرسین نمی‌ماند که بخواهند برای هنرجو انجام دهند. در واقع هنرجویان گیتار انسان هستند و نمی‌توان مانند کامپیوتر به آن‌ها برنامه داد. در حین آموزش‌ وقت‌هایی هست که حواس هنرجویان پرت می‌شود، دل و دماغ کار ندارند یا دوست  دارند آهنگ دیگری را بنوزاند. علاوه بر آن برخی از هنرجویان همیشه دوست ندارند همه چیز را به صورت کاملا بی نقص اجرا کنند. اشتباهی که مدرسین مرتکب می‌شوند این است که بیش از حد از روی اشتباهات هنرجویان می‌گذرند. به عبارت دیگر، به این خاطر که نمی‌خواهند زیاد سخت گیر باشند اجازه می‌دهند که عادات اشتباه در هنرجویان شکل بگیرد. بسیاری از اوقات این کار نه تنها به شلخته نوازی می‌انجامد بلکه ممکن است به هنرجو آسیب هم بزند.

از طرف دیگر، برخی از مدرسین در بر طرف کردن عادات بد هنرجویان در نوازندگی بیش از حد سخت‌گیری می‌کنند. متاسفانه این کار هم اشتباه است چون اکثر نوازندگان گیتار دوست ندارند مدرس مته به خشخاش بگذارد و جزء به جزء اشتباهات آن‌ها را بگیرد و اصلاح کند. در نتیجه، این مدرسین باعث می‌شوند که هنرجویان‌شان انگیزه‌ی خود را از دست بدهند، چون لذت نواختن و یاد گرفتن گیتار از آن‌ها گرفته می‌شود.

موفق‌ترین مدرسین گیتار کسانی هستند که می‌توانند اید‌ه‌ها را با هم تلفیق کنند. هدف شما در آموزش گیتار باید این باشد که عادات بد هنرجویان را به مرور زمان بر طرف کنید. برای رسیدن به این هدف، باید موارد مهم‌تر را در اولویت قرار دهید و اول به آن‌ها بپردازید. مهم‌ترین مسائلی که باید قبل از همه به آن‌ها بپردازید آن‌هایی است که ممکن است به هنرجو آسیب بزند.

 

عدم شفاف سازی در مورد میزان تمرین که لازم است هنرجویان در خانه داشته باشند

برخی از هنرجویان در خانه به شدت تمرین می‌کنند و تلاش مداومی دارند تا گیتاریست بهتری شوند. اما اکثر هنرجویان گیتار تلاش زیادی نمی‌کنند. دلیل این کم کاری از طرف هنرجو این است که مدرس به صورت شفاف مشخص نمی‌کند که هنرجو باید در خانه چه تمرینی انجام دهد. به همین دلیل هنرجو نمی‌داند چقدر تمرین لازم است تا به آنچه که ایده‌آل مدرس است دست یابد.

مدرسین خوب به هنرجویان خود می‌گویند که چه میزان تمرین باید داشته باشند و همین طور برای آن‌ها توضیح می‌دهند که چرا این میزان تمرین برای آن‌ها لازم است. به علاوه، نباید از همه‌ی هنرجویان خود به یک میزان انتظار داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر یک از هنرجویان نیازهای منحصر به فردی دارد.

 

 

تدریس تعداد زیادی مطلب جدید در هر جلسه

مدرسین گیتار احساس می‌کنند که باید همیشه چیز‌های جدید به هنرجویان خود آموزش‌ دهند. این باعث می‌شود که فشار زیادی به هنرجویان وارد شود. دلیل آن این است که مطالب جدیدی را به مغز خود می‌ریزند اما یاد نمی‌گیرند این مطالب را به کار بگیرند. دلایل اصرار مدرس به آموزش‌ مدوام مطالب جدید عبارتند از:

  • مدرس با دادن تمرین راحت نیست و در هر جلسه بیشتر روی آموزش‌ مطالب جدید تمرکز می‌کند تا عدم مهارت در آموزش گیتار را با آن جبران کند.
  • او شاید مدرسین دیگری را دیده که از این روش استفاده می‌کنند و با خود فکر کرده «اگر آن‌ها توانسته‌اند از این روش جواب بگیرند من هم می‌توانم بگیرم.»
  • مدرس می‌خواهد رضایت هنرجویانی را که می‌گویند آماده‌اند درس جدید را شروع کنند جلب کند. حقیقت این است که هنرجویانی که این را می‌گویند در اکثر مواقع این آمادگی را ندارند.

بهترین روش آموزش گیتار روشی است که به هنرجویان کمک کند یاد بگیرند مطالبی را که به آن‌ها آموزش‌ داده‌اید به کار بگیرند.

 

عدم توانایی تغییر روش هنگامی که هنرجو درس را نمی‌گیرد

مدرسین کم تجربه‌ی گیتار معمولا نمی‌دانند چطور مفاهیم جدید را به روش‌های مختلف برای هنرجویان توضیح دهند. این دسته از مدرسین مشکلات دیگری نیز خواهند داشت چون تمایل دارند از روش یادگیری خودشان برای آموزش گیتار استفاده کنند و این مشکلات دیگری را پیش می‌آورد.

برای این‌که بتوانید به بهترین شکل به هنرجویان خود کمک کنید، باید بدانید که آیا هر فرد با نگاه کردن به نوازندگی شما بهتر یاد می‌گیرد، با گوش دادن به صحبت‌های شما یاد می‌گیرد و یا اگر خودش به تنهایی گیتار را در دست بگیرد و بزند می‌تواند درس را بفهمد؟ وقتی این را فهمیدید می‌توانید آموزش گیتار را به صورت موثرتری انجام دهید. بهترین مدرسین گیتار روش ویژه‌ای را برای آموزش گیتار اتخاذ می‌کنند که بر اساس سبک یادگیری هر یک از هنرجویان باشد، تا هنرجو بتواند بیشترین استفاده را از کلاس ببرد.

هر چه بیشتر تدریس کنید در شناخت سبک‌ یادگیری هر فرد مهارت بیشتری به دست می‌آورید. اما اگر می‌خواهید سریع‌تر به این مهم دست پیدا کنید، باید با یک مدرس خبره در این زمینه مشورت کنید.

 

 

نداشتن توانایی در «تربیت» هنرجویان

اکثر مدرسین گیتار خود را فقط یک معلم می‌دانند، یعنی این که ذهنیت آن‌ها این است که مطالب را برای هنرجویان توضیح دهند و مرور کنند درست مانند کاری که یک معلم مدرسه انجام می‌دهد. گرچه هنرجویان شما را به چشم یک مدرس گیتار نگاه می‌کنند، اما باید کاری بیش از تدریس خشک و خالی انجام دهید.

اگر واقعا می‌خواهید به هنرجویان خود کمک کنید باید بتوانید هم «تدریس» کنید و هم «تربیت». در بسیاری از موارد، هنرجویان بیشتر نیازمند تربیت هستند تا تدریس. این بدان معنا است که نباید فقط سعی کنید به آن‌ها نشان دهید که یک درس را چطور با گیتار بزنند، بلکه بیشتر آن‌ها را در روند یادگیری همراهی کنید. همگام با پیشرفت آن‌ها باید آن‌ها را راهنمایی کنید و ایجاد انگیزه کنید. برخی از هنرجویان در جایی از کار احساس می‌کنند که آمادگی شروع درس جدید را دارند. اما تا زمانی که مطمئن نشده‌اید آمادگی دارند، درس جدید را شروع نکنید. اگر این روش را در آموزش گیتار پیش بگیرید صرفه‌جویی زیادی در وقت و انرژی خواهید داشت.

 

عدم توجه به این‌که هنرجویان چه مدت با شما کلاس می‌گیرند

بسیاری از مدرسین گیتار فکر می‌کنند تعداد هنرجویانی که در حال حاضر آموزش‌ می‌دهند مساوی است با میزان موفقیت آن‌ها در شغل آموزش گیتار. حقیقت این است که تعداد هنرجویان شما رابطه‌ی مستقیمی با میزان موفقیت شما به‌عنوان یک مدرس گیتار ندارد. مثلا اگر بیش از صد شاگرد داشته باشید به این معنا نیست که مدرس فوق‌العاده‌ای هستید. برای این‌که میزان موفقیت خود را در آموزش گیتار بسنجید باید فاکتورهای دیگری را نیز لحاظ کنید. یکی از این فاکتورها این است که باید ببینید یک هنرجو چه مدت با شما می‌ماند. اگر هنرجویان چند ماهی را با شما می‌مانند و بعد می‌روند بدین معنا است که یک جای کار ایراد دارد. در اصل باید هدف شما این باشد که هنرجویان سال‌ها با شما بمانند.

با این وجود نمی‌توانید تک تک هنرجویان را سال‌ها حفظ کنید چون ممکن است هنرجویان اهداف متفاوتی داشته باشند که در مدت زمان کوتاه‌تری به آن‌ها دست پیدا کنند. همیشه باید سعی کنید به شاگردان خود کمک کنید در سریع‌ترین زمان ممکن و به شکل موثر به اهداف خود برسند. اما برخی از اهداف ممکن است چندان واضح نباشند و هنرجو نیاز به وقت بیشتری داشته باشد تا بفهمد چه چیزی می‌خواهد. برای این‌که شاگردان خود را برای مدت بیشتری حفظ کنید، ببینید هنرجویان قبلی به چه دلیل دیگر با شما کلاس نگرفتند. با بررسی مداوم این دلایل می‌توانید روش‌های آموزش گیتار را روز به روز بهتر کنید.

 

 

نداشتن یک روش صحیح برای سنجش کیفیت کار خود در آموزش گیتار

بسیاری از مدرسین گیتار واقعا از کیفیت کار خود در آموزش گیتار آگاهی ندارند. این افراد معمولا روش مطمئنی برای سنجش مهارت‌ها یا موفقیت خود در آموزش گیتار ندارند. دلایل آن به شرح زیر است:

  • مدرسین کم تجربه‌تر خود را با مدرسین محلی دیگر که به احتمال زیاد چندان هم موفق نیستند مقایسه می‌کنند. آن‌ها مهارت‌های خود در آموزش گیتار را با تدریس نه چندان با کیفیت مدرسین دور و بر خود مورد قضاوت قرار می‌دهند.
  • به طور کلی به آموزش گیتار مانند رشته‌های دیگر موسیقی مثل آموزش پیانو یا آواز بها داده نمی‌شود و مانند آن‌ها مهم تلقی نمی‌شود. به همین دلیل است که مثلا مدرسین پیانو شاگردان خود را چندین سال حفظ می‌کنند اما مدرسین گیتار هنرجویان خود را حتی چند ماه هم نمی‌توانند حفظ کنند.
  • اکثر مدرسین گیتار برای تدریس آموزش‌ نمی‌بینند تا مهارت‌های آموزش گیتار را بیاموزند و عموما از مدرسین آماتور دیگر می‌پرسند که چه باید بکنند، یا سعی می‌کنند از روش‌های دیگران تقلید کنند. اگر این کارها جواب ندهد سعی می‌کنند با روش آزمون و خطا به آموزش گیتار بپردازند. متاسفانه این کار بیشتر حالت تجربی و آزمایشی دارد. درست است که به مرور زمان از اشتباهات خود درس می‌گیرید، اما بهتر است از همان ابتدا یاد بگیرید این اشتباهات را مرتکب نشوید.

 

عدم مسئولیت‌پذیری در قبال کیفیت آموزش گیتار

شاگردان برای یادگیری نوازندگی گیتار به شما هزینه می‌پردازند و وقت و انرژی می‌گذارند. باید حداکثر تلاش خود را بکنید و به بهترین شکل ممکن به آن‌ها آموزش‌ بدهید. حقیقت این است که بسیاری از مدرسین گیتار تلاش زیادی نمی‌کنند تا کیفیت تدریس خود را بالاتر ببرند یا این‌که به شاگردان خود کمک کنند تا زودتر به اهداف خود برسند. این دسته از مدرسین صرفا به خاطر گذران زندگی به آموزش گیتار می‌پردازند. چرا باید هنرجو پول خود را که با سختی به دست آورده برای کلاسی خرج کند که مدرس آن کار خود را به‌ نحو احسن انجام نمی‌دهد؟ لازم نیست برای شروع  آموزش گیتار یک مدرس فوق‌العاده باشید، اما اگر می‌خواهید شاگردان خود را به بهترین شکل آموزش‌ دهید باید خود‌تان هم برای تدریس آموزش‌ ببینید.

به یاد داشته باشید گرچه مدرسین عالی گیتار زیاد هستند اما آن‌ها هم زمانی در جایی بودند که شما الان قرار دارید. اکثر این مدرسین از یک پیش کسوت کمک گرفته‌اند که به آن‌ها یاد داده چطور بر موانعی که سر راهشان قرار می‌گیرد غلبه کنند. این‌ها همان مدرسینی هستند که به صورت خستگی ناپذیر به هنرجویان خود کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسند. این دسته از مدرسین شاگردان زیادی دارند، اسم آن‌ها بر سر زبان‌ها است و کاری را که به آن عشق می‌ورزند هر روز انجام می‌دهند.

منبع : irangan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    17:39       1396/03/31
  • تعداد بازدید :
    3959
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

آموزش گیتار

تدریس گیتار

مدرس گیتار

یادگیری گیتار

آموزش موسیقی

استاد خصوصی گیتار




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.