تبلیغات
شما

توصیه‌هایی قبل از شروع تدریس پیانو به کودکان

توصیه‌هایی قبل از شروع تدریس پیانو به کودکان

این مطلب یک فهرست فوری شامل خرید، آموزش و تصمیم‌گیری قبل از اولین درس پیانو برای کودک شما است.

تمرین و ممارست موارد زیر موجب بهبود تاثیر آموزش پیانو برای کودک می‌شود و شما نیز با اطلاعات کافی نقش مهمی در رشد و یادگیری فرزندتان خواهید  داشت.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

 

خرید پیانو

شاید این نکته به نظرتان بدیهی باشد شاید هم فکر کنید بدون داشتن پیانو در خانه هم می‌تواند کار را پیش برد. اگر نظر شما مورد دوم است باید بگوییم که کودک شما بدون پیانو و تمرین درس‌ها در فواصل زمانی بین جلسات پیشرفت چندانی نخواهد داشت. پس قبل از خرید یک پیانو برای آموزش پیانو و استخدام معلم هیچ اقدامی نکنید مگر این‌که قصد استخدام یک پرستار کودک پرهزینه را داشته باشید.

در حالت ایده‌آل یک پیانوی آکوستیک خریداری می‌کنید اما دلایلی هم برای ترجیح دادن پیانوی دیجیتال وجود دارد (اکثرا به دلیل کمبود فضا در آپارتمان‌های کوچک). پیانوی آکوستیک را انتخاب می‌کنید چون عملکرد‌ بهتری نسبت به پیانوهای دیجیتال دارد و کودک شما نواختن پیانو را بهتر یاد می‌گیرد.

اما اگر پیانوی دیجیتال را انتخاب کرد‌ه‌اید، خواهید دانست که این پیانو ویژگی‌های فوق‌العاده زیادی دارد، امکاناتی مانند ضبط اجرای شما و عملکردهای مختلف صوتی. میزان امکانات اضافی آن به کیفیت پیانوی انتخابی بستگی دارد. شما به کلیدهای سنگین، حساسیت لمسی بالا، یک پدال ثابت، یک جعبه موسیقیمحکم و صدایی به زیبایی صدای پیانو احتیاج دارید.

 

مکان قرارگیری پیانو

پیانو را در مکانی خلوت از خانه یا در اتاق نشیمن قرار ندهید. بزرگ‌ترین دلیلی که کودکان آموزش پیانو را به اتمام نمی‌رسانند تنها ماندن در دورترین اتاق خانه است. یا این‌که بقیه افراد می‌خواهند تلویزیون تماشا کنند و پیانو نیز در همان اتاق قرار دارد. دور نگه داشتن پیانو به این معنی است که پیانو وسیله‌ای مفید نیست. هم‌چنین نمی‌توان پیانو و تلویزیون را در یک اتاق قرار داد.

 

کوک کردن پیانو

اگر یک پیانوی آکوستیک دارید آن را کوک کنید. ین کار هزینه بالایی دارد. اما اگر پیانو کوک نباشد، کودکان از نواختن آن لذتی نمی‌برند و شما نیز به همان اندازه از صدای آن بی‌بهره خواهید ماند.

 

تدریس پیانو بلدیاب

 

خرید پیانو قبل از شروع آموزش

ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از آموزش پیانو به کودکان، یک پیانو در خانه داشته باشید. این کار برای رشد احساس درباره وجود پیانو به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره است. هم‌چنین به کودک اجازه می‌دهد قبل از شروع آموزش پیانو این آلت موسیقی را کند و کاو کند. 

 

تشویق کودک

قبل از شروع کلاس‌های آموزش پیانو کودک‌تان را به نواختن آن تشویق کنید. مطمئنا پیانو با نواخته شدن نمی‌شکند، کودک می‌تواند با کلید‌های آن ( نت‌های سیاه در گروه‌های دوتایی و سه‌تایی بین نت‌های سفید) و نحوه نواختن کلیدها (نت‌های بالا به سمت راست و نت‌های پایین به سمت چپ) و خصوصیات موسیقایی مختلف پیانو (تولید اصوات ملایم‌تر با فشار آرام و صداهای قوی‌تر با فشار پدال ) آشنا شود. با این کار در زمان صرفه‌جویی می‌کنید و مهم‌تر از همه این‌که وقتی در چند هفته یا ماه‌های ابتدایی از کودک شما درخواست آهنگ جدید می‌شود، او اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.

 

صندلی پیانو و ارتفاع آن

نیمکت و صندلی برای پیانو بخرید که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد. نشستن روی یک صندلی مناسب نقش مهمی را در نواختن آهنگ بازی می‌کند و نشستن روی صندلی نامناسب، از خلق صداهای زیبا جلوگیری می‌کند. کودک برای راحتی بیشتر در نواختن پیانو باید روی یک صندلی ثابت بنشیند.

 

تدریس پیانو و تنظیم صندلی

 

کشفیات کودک درباره پیانو

به کشفیات کودک درباره پیانو توجه کنید و در زمان مناسب با او درباره یافته‌های جدید صحبت کنید. آیا کودک‌تان هربار آهنگ جدیدی روی پیانو می‌نوازد؟ آیا به مدت چند جلسه یک نوع صدا را تمرین می‌کند و سپس به درس بعدی می‌رسد؟ آیا برای انتخاب آهنگ‌ها تلاش می‌کند یا صرفا به نواختن پیانو علاقه دارد؟ آیا ازهمه کلیدها کمک می‌گیرد یا نوازندگی خود را به یک ناحیه محدود کرده‌ است؟

برای صحبت کردن در مورد پیانو باید به نحوه‌ی تجربه کردن کودک با پیانو دقت کنید. صحبت در مورد آن‌چه که کودک انجام می‌دهد بخش مهمی از ارزش‌دهی به کشفیات او درباره نواختن پیانو است.

اگر عبارات تخصصی موسیقی را نمی‌دانید اهمیتی ندارد، درباره احساسات برانگیخته از موسیقی صحبت کنید، موسیقی برای شما یادآور چیست و از کودک درباره‌ی خواسته‌ها، ایده‌ها و نظراتش بپرسید. برخی پیانیست‌ها آرام می‌نوازند در حالی که برخی هیجان‌زده و بعضی بسیار افسرده هستند. آموزش پیانو را با صحبت درباره احساس، نگرش و نوع شخصیت کودک آغاز کنید و کاری کنید که او با ایجاد ارتباط با دیگران درباره نوازندگی‌ بهره ببرد.

 

آشنایی کودک نسبت به سمت چپ و راست خودش

اطمینان حاصل کنید که کودک‌تان سمت چپ و راست خود را می‌شناسد. این مسئله بزرگی است که کودک بداند در هر سمت از بدن خود می‌تواند یک عمل انجام دهد و در طرف دیگر قرینه‌ی همان حرکت را انجام دهد تا هشیاری جسمی او را برای نواختن کلیدها افزایش یابد. اگر کودک مدام از دو سمت پیانو استفاده کند، احتمالا پیانیست بهتری خواهد شد. هر کاری که باعث حرکت کودک به سمت چپ یا راست شود مهارت جسمی او را روی صفحه کلید پایه‌ریزی می‌کند.

 

الفبای پیانو

مطمئن شوید که کودک الفبای پیانو را از A تا G و بالعکس می‌داند. طبیعتا این اتفاق در جلسه‌ی اول آموزش پیانو رخ نمی‌دهد اما اگر کودک شما بداند که الفبای موسیقی شامل A B C D E F G A B C D E F G می‌شود تقریبا نیمی از درس را آموخته است و اگر بتواند آن‌ها را بلعکس بیان کند، دو جلسه از درس را آموخته است.

 

آشنایی کودک با کلید سه لا چنگ و کلید باس

کلید سه لا چنگ و کلید باس را به کودک خود نشان دهید و توضیح دهید که سه لا چنگ برای صداهای بلند و باس برای صداهای کوتاه است. اگر نمی‌دانید سه لا چیست آن را در اینترنت جستجو کنید. شاید صرفا یک علامت باشد اما اگر کودک شما به این نمادها آشنا باشد، کار معلم برای آموزش پیانو به کودک شما آسان‌تر و پیشرفت او برای درس‌های بعدی سریع‌تر خواهد بود. کلید باس علامتی است که برای معرفی موسیقی به وفور دیده می‌شود، ممکن است کودک شما این علامت را بارها دیده باشد اما از معنای آن اطلاعی نداشته باشد. شناخت و تشخیص این علامت‌ها می‌تواند نیمی از یک جلسه آموزش پیانو را جلو بیاندازد و حداقل سه جلسه  در یک دوره 18-12  ماهه‌ی ابتدایی آموزش پیانو صرفه‌جویی می‌شود.

منبع :irangan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    12:35       1396/02/04
  • تعداد بازدید :
    2712
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس پیانو

آموزش پیانو

تدریس پیانو کودکان

الفبای پیانو

نوازندگی پیانو




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.