تبلیغات
شما

تعاریف و مفاهیم آموزش فنی حرفه ای (ویرایش نهایی)

تعاریف و مفاهیم آموزش فنی حرفه ای (ویرایش نهایی)

به منظور انسجام، مقایسه پذیری و یافتن ابزارهای مطمئن برای ارتقای کیفیت تولید آمارهای رسمی کشور، موضوع شناسایی واژه‌های تخصصی وزارتخانه متبوع و استانداردسازی آنها به عنوان یکی از فعالیتهای این مرکز در دستور کار قرار گرفته است. این امر به عنوان بخشی از استانداردهای آماری و در راستای توصیه‌های بین المللی و ملی در تولید آمار می‌باشد. لذا ابتدا در سال 1392 ، واژه‌های مرتبط با سازمان آموزش فنی و حرفهای که سال 1391 بررسی و به دفتر استانداردها و نظارت بر طرح‌های آماری مرکز آمار ایران جهت استانداردسازی در سطح ملی ارایه شده بود، جهت استانداردسازی در سطح ملی ، با همکاری این مرکز، سازمان آموزش فنی وحرفهای و مرکز آمار ایران مورد بررسی قرار گرفت. البته در سال 1393 به منظور شفاف شدن برخی از مفاهیم تخصصی این سازمان، حدود 5 واژه دوباره د رکارگروه استانداردسازی مطرح و استاندارد گردید بر این اساس لیست واژه‌ها و تعاریف استانداردشده (ویرایش نهایی) در ادامه بیان گردیده است. با توجه به استانداردسازی این واژگان در سطح ملی الزامی است این تعاریف و مفاهیم در تدوین آیین نامه، دستورالعملها، قوانین ، طراحی سامانه‌ها ، ارایه نتایج و گزارشات مدنظر قرار گیرد. در پایان از همکاری و مساعدت خانم ملکپور ، آقای رضایی و همکاران مرکز آمار ایران که در استانداردسازی واژه‌های آموزش فنی و حرفه ای زحمت استانداردسازی را بر عهده داشته اند ، کمال تشکر و قدر دانی را دارم . همچنین مرکز آمار و اطلاعات راهبردی ، به عنوان دبیرخانه کمیته آمار بخشی آمادگی خود را برای دریافت واژههای تخصصی هر اداره کل یا سازمان تابعه به منظور استانداردسازی واژه‌های مربوطه جهت ارایه به مرکز آمار ایران ، اعلام میدارد .

 

آموزش در پادگان

آموزش فنی و حرفه ای که در محل پادگان به منظور آموزش سربازان وظیفه توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای اجرا شده و منجر به صدور گواهینامه مهارت می‌شود.

 

آموزش در زندان

آموزش فنی و حرفه ای که در محل زندان به منظور آموزش زندانیان توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای اجرا شده و منجر به صدور گواهینامه مهارت می‌شود.

 

آموزش در جوار دانشگاه

آموزش فنی و حرفه ای که در قالب تفاهمنامه ای بین مراکز دانشگاهی و یکی از مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای به صورت موقت برای یک یا چند دوره آموزشی به منظور تامین نیاز آموزشی دانشجویان متقاضی، اجرا شده و منجر به صدور گواهینامه مهارت می‌شود.

 

آموزش در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی

آموزش فنی و حرفه ای که به صورت موقت برای یک یا چند دوره آموزشی به منظور تامین نیاز آموزشی شاغلین بنگاه‌های اقتصادی اجرا شده و منجر به صدور گواهی نامه مهارت می‌شود.

 

آموزش در مناطق روستایی

آموزش فنی و حرفه ای که در روستاها زیر نظر یکی از مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای به صورت موقت برای یک یا چند دوره آموزشی به منظور تامین نیاز آموزشی روستاییان متقاضی اجرا شده و منجر به صدور گواهی مهارت می‌شود.

 

آموزش عشایر

آموزش فنی و حرفه ای که در مناطق عشایری زیر نظر یکی از مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای به صورت موقت برای یک یا چند دوره آموزشی جهت پوشش نیاز آموزشی عشایر متقاضی اجرا شده و منجر به صدور گواهی مهارت می‌شود.

 

آموزش فنی و حرفه ای

انجام مجموعه فعالیت هایی است که منجر به ایجاد یا تغییر دانش، مهارت و نگرش در فرد شده و میتواند او را برای احراز شغل و کسب و کار آماده نموده و یا کارایی و توانایی او را در انجام آنها ارتقا دهد.

 

آموزش مهارت درجه 1

آموزش فنی و حرفه ای که جهت ارتقای مهارت در برخی از حرفه‌های آموزشی ارایه می‌شود و پیش نیاز آن، دارا بودن گواهی نامه مهارت درجه 2 در حرفه آموزشی مرتبط است و منجر به صدور گواهی نامه مهارت می‌شود.

 

آموزش مهارت درجه 2

آموزش فنی و حرفه ای که به مبانی نظری و عملی مهارت مورد نیاز یک حرفه آموزشی می‌پردازد و منجر به صدور گواهی نامه مهارت می‌شود.

 

آموزش مهارت درجه 3

آموزش فنی و حرفه ای که به آموزش مبانی نظری و عملی مهارت مورد نیاز یک حرفه آموزشی در صنعت ساختمان یا آموزش افراد کم توان ذهنی می‌پردازد و منجر به صدور گواهی نامه مهارت می‌شود.

 

آموزش مهارت ممتاز

آموزش فنی و حرفه ای است که در آن مجموعهای جامع از مهارتهای اصلی، شامل مهارتهایی که به طور مستقیم مرتبط با حرفه آموزشی است و نیز مهارتهای جنبی، شامل مهارتهای بین رشته ای و مکمل مهارت - ‌های اصلی مورد نیاز آن حرفه آموزشی، ارایه شدهاست و پایان آموزش منجر به صدور گواهینامه مهارت می‌شود .

 

استاندارد آموزش مهارت

مجموعهای از دانش، مهارت و نگرش فردی مبتنی بر شایستگی‌های مندرج در استاندارد شغل است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای شرایط آموزش آن را فراهم می‌کند.

 

استاندارد شغل

مجموعه ای از وظایف اصلی شغل و مسئولیت‌های مرتبط با آن که شاغل باید از عهده انجام آنها برآید.

 

حرفه آموزشی

دوره آموزش فنی و حرفه ای که بر اساس استانداردهای آموزش مهارت اجرا می‌شود.

 

خوشه آموزشی

مجموعه ای از رشته‌های آموزشی مرتبط با هر یک از بخش‌های عمده اقتصادی (صنعت، خدمات و کشاورزی) است.

 

رشته آموزشی

تعدادی از حرفه‌های آموزشی که از نظر ماهیت و موضوع در یک مجموعه قرار می‌گیرند.

 

شعب شهری مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای

مجموعه آموزشی فنی و حرفه ای که دارای حداکثر 3 کارگاه متمرکز در یک شهر بوده و زیر نظر یکی از مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای اداره شود.

 

گواهی نامه مهارت

مدرک معتبر سازمان آموزش فنی و حرفه ای که دارای شماره استاندارد آموزش مهارت بوده و بیانگر نوع و سطح صلاحیت حرفهای فرد برای احراز شغل است. این مدرک پس از قبولی متقاضی در آزمونهای کتبی و عملی سازمان در سطوح آموزش مهارت ممتاز، درجه یک، درجه دو و درجه سه، به فرد اعطا می‌شود.

 

مربی آموزش فنی و حرفه ای

کارکنان آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای که دارای صلاحیت علمی و عملی لازم برای ارایه آموزش‌های فنی و حرفه ای در یک یا چند حرفه زیر مجموعه یک رشته آموزشی، هستند.

 

مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای

مرکز آموزش دولتی که به منظور آموزش و ارتقای مهارت و دانش فنی نیروی کار و سایر متقاضیان، ایجاد شده و شامل حداقل چهار کارگاه آموزش عملی و کلاس آموزش تئوری، فضای اداری و سایر امکانات است.

 

موسسات کارآموزی آزاد

واحدهای آموزشی غیر دولتی که با مجوز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نسبت به ارایه آموزش‌های فنی و حرفه ای مطابق با استانداردهای آموزشی سازمان و با اخذ شهریه‌های مصوب اقدام می‌نمایند و برای آموزش- ‌های ارایه شده توسط این موسسات، گواهینامه مهارت از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای صادر می‌شود.

 

مهارت کار

توانایی آموخته شدهای است که با استفاده از آن، فرد می‌تواند قابلیت جذب در بازارکار را داشته باشد و یا به فعالیت خود در بازار کارادامه دهد.

 

مهارت آموز

فردی که برابر مقررات سازمان در یکی از دوره آموزشی فنی و حرفه ای به منظور فراگیری مهارت، شرکت می‌- نماید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    12:43       1395/11/24
  • تعداد بازدید :
    1129
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

آموزش

فنی و حرفه ای

تعاریف آموزش

تعاریف فنی حر فه ای

مفاهیم فنی حرفه ای



جدیدترین خبرها

درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.