تبلیغات
شما

تاثیر ورزش بر روی دانش آموزان بیش فعال

تاثیر ورزش بر روی دانش آموزان بیش فعال

اختلال در تمرکز یا بیش فعالی که به (ADHD) نیز شهرت دارد، به شرایطی اشاره دارد که در آن کودک یا دانش آموز نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند. به همین دلیل این موضوع برای والدین و معلم‌ها بسیار چالش برانگیز است. همچنین این موضوع باعث شده تا این افراد به روش هایی فکر کنند که به کمک آن انرژی این کودکان به بهترین نحو تخلیه شود. دانش آموزان بیش فعال به دلیل تحرک زیادی که دارند، معمولا دچار افت تحصیلی و پرخاشگری می‌شوند. یکی از روش هایی که به تخلیه انرژی دانش آموزان بیش فعال کمک می‌کند، ورزش است.

در این مقاله ما قصد داریم تا با بررسی تاثیر ورزش بر بیش فعالی به معرفی کلاس‌های مناسب کودکان بیش فعال بپردازیم. پس تا انتهای مطلب همراه بلدیاب، سایت معتبر تدریس خصوصی باشید تا با راه‌های تخلیه این انرژی آشنا شوید.

دانش آموزان بیش فعال

بیش فعالی یا ADHD به حالتی گفته می‌شود، که در آن دانش آموز به صورت افراطی و بیش از حد، دارای فعالیت و جنب و جوش است. تحرک زیاد در این دانش آموزان علاوه بر آن که خود آن‌ها را اذیت می‌کند، برای اطرافیان وی نیز مشکل ساز است. جالب است بدانید که تعداد زیادی از افرادی که ترک تحصیل کرده اند، دچار این اختلال بوده اند. از سوی دیگر احتمال درگیری این دانش آموزان به مصرف مواد زیاد است. پس می‌توانیم احتمال شکل گیری شخصیت‌های ضد اجتماعی در این افراد را زیاد بدانیم.

علائم اختلال بیش فعالی:

با توجه به این موضوع که از هر 100 کودک، 5 کودک به بیش فعالی مبتلاست، شناخت این علائم برای والدین بسیار مهم است. حتی پسرها سه برابر از دختران احتمال ابتلا به بیش فعالی را دارند.  موضوعی که در این اختلال بسیار حائز اهمیت است تشخیص این اختلال توسط والدین است. بهتر است که بیش فعالی تا قبل از 7 سالگی شناسایی شود، با این حال برخی از اولیا تا ورود فرزند خود به مدرسه از این اختلال آگاه نمی‌شوند. برخی از مهم‌ترین علائم بیش فعالی عبارتست از:

  • اختلال و مشکل در توجه.
  • انجام کاری قبل از فکر کردن به آن، که به حرکات تکانشی نیز معروف است.
  • فعالیت بیش از حد یا بیش فعالی.

تاثیر ورزش بر بیش فعالی

همان طور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم کودکان مبتلا به بیش فعالی، نسبت به سایر هم سن‌های خود فعال‌تر بوده و به نوعی بی قرار هستند. اگر این کودکان برای مدتی هم یک جا بنشینند هم، به شدت آشفته و پریشان هستند. پس لازم است تا با فراهم آوردن زمینه ای دانش آموز کلیه انرژی‌های خود را تخلیه کند. بهترین راهکار برای تخلیه انرژی دانش آموزان بیش فعال، بازی و ورزش است. ورزش علاوه بر اینکه انرژی درونی دانش آموزان بیش فعال را کم می‌کند، باعث می‌شود تا از سایر علائم آن‌ها مانند حرکات تکانشی، عدم برقراری ارتباط و عدم توجه آن‌ها به محیط اطراف نیز کاسته شود.

مهم‌ترین فواید و تاثیر ورزش بر بیش فعالی:

  • افزایش جریان خون در مغز. (باعث کاهش اضطراب و پرخاشگری در دانش آموزان بیش فعال می‌شود.)
  • کاهش وزن و متعادل نگه داشتن آن.
  • انتشار اندورفین در مغز. (ایجاد حس نشاط و آرامش بعد از ورزش.)
  • رشد ذهنی دانش آموزان بیش فعال.
  • تخلیه تمامی انرژی‌های دانش آموز. (کمک به تخلیه انرژی‌های پنهان.)
  • افزایش تمرکز و دقت و توجه کودکان.
  • تقویت عروق خونی مغز. (بهبود قدرت تفکر در دانش آموزان بیش فعال.)

کلاس‌های مناسب کودکان بیش فعال

دانش آموزان بیش فعال، به دلیل یکی از اختلالات رشدی عصبی که دارند، اگر کنترل نشوند ممکن است بزرگسالی آن‌ها را هم دچار مشکل کند. طبق تحقیقات انجام شده بر روی تاثیرات ورزش بر کودکان بیش فعال، نشان داده که داشتن یک برنامه روتین ورزشی، از سطح متوسط تا شدید، حداقل برای 4 یا 5 روز در هفته و هرکدام به مدت 30 الی 40 دقیقه می‌تواند تا حدود خیلی زیادی به رفع علائم بیش فعالی کمک کند.

از بهترین ورزش هایی که متخصصان برای دانش آموزان بیش فعال تاکید دارند، عبارتست از:

ورزش‌های گروهی و تیمی:

ورزش‌های گروهی و تیمی برای دانش آموزان بیش فعال انتخاب خوبی است. ورزش هایی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال به دلیل فعالیت زیادی که دارند، گزینه‌های خوبی برای افراد بیش فعال هستند. فقط نکته قابل ذکر در ورزش‌های تیمی، عدم برقراری ارتباط توسط دانش آموزان بیش فعال است.

بازی‌های فکری:

ورزش‌های مناسب افراد بیش فعال فقط به ورزش هایی با جنب و جوش زیاد ختم نمی‌شود. برای افزایش قدرت تمرکز افراد بیش فعال بازی‌های فکری مانند منچ و شطرنج گزینه‌های بسیار خوبی به حساب می‌آیند.

ورزش‌های رزمی:

ورزش‌های رزمی به دلیل حرکات مختلف و گوناگونی که دارد گزینه خوبی برای تخلیه هیجانات و انرژی است. کاراته، تکواندو، کنگ فو، کیک بوکسینگ و... از جمله مهم‌ترین ورزش‌های رزمی به حساب می‌آیند.

ایروبیک:

در کل ورزش‌های هوازی، دارای تاثیرات مثبتی بر عملکرد ذهنی دانش آموزان بیش فعال دارند. این ورزش علاوه بر تخلیه انرژی باعث بهبود تمرکز ذهنی نیز می‌شوند.

شنا:

از دیگر ورزش هایی که به بهبود عملکرد مغز کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک می‌کند، ورزش شنا است. شنا باعث تقویت اندام‌ها شده و با نظم بخشیدن به الگوی خواب کودکان و حس ایجاد اعتماد به نفس، در آن‌ها حس استقلال را ایجاد کرده و در نهایت منجر به کاهش اختلال بیش فعالی خواهد شد.

از دیگر ورزش هایی که به بهبود و کاهش علائم اختلال ADHD کمک می‌کند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کلاس‌های دو و میدانی.
  • طناب زنی.
  • دوچرخه سواری.
  • پیاده روی و گشت زنی در طبیعت.
  • حضور در کلاس‌های قایقرانی.

جمع بندی

بیش فعالی یا ADHD یک نوع اختلال در کودکان و دانش آموزان است که به دلیل انرژی بیش از حد از میزان تمرکز این افراد کم خواهد کرد. یکی از روش هایی که به تخلیه انرژی و افزایش قدرت تمرکز دانش آموزان بیش فعال کمک می‌کند، ورزش است. توصیه ما به والدین این است که با توجه به میزان اختلال فرزندان خود، آن‌ها را روزانه به انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق کنند. بهتر است کودکان بیش فعال روزی 20 الی 30 دقیقه پیاده روی کنند. وب سایت بلدیاب، یک سایت معتبر در زمینه تدریس خصوصی است. این سایت با گردآوری بهترین اساتید و مدرسین برتر به والدین کمک می‌کند تا برای فرزند خود بهترین آموزش را به ارمغان بیاورند. کافیست والدین برای انتخاب معلم خصوصی به قسمت ثبت درخواست معلم خصوصی مراجعه کنند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    09:59       1402/06/28
  • تعداد بازدید :
    380
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

دانش آموزان بیش فعال

تاثیر ورزش بر بیش فعالی

کلاس‌های مناسب کودکان بیش فعال




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.