تبلیغات
شما

شرایط درس خواندن جهشی در تابستان

شرایط درس خواندن جهشی در تابستان

درس خواندن جهشی به فرآیندی از تحصیلات پایه اطلاق می‌شود که دانش آموز بدون گذراندن یک سال تحصیلی، یک پایه تحصیلی را فقط با شرکت در امتحانات آن مقطع طی کند. درس خواندن جهشی برای هر دانش آموزی میسر نبوده و نیست. صرفا افرادی می‌توانند جهش تحصیلی داشته باشند که از بهره هوشی بالایی برخوردار باشند و به نوعی سطح دروس برایشان راضی کننده نباشد. کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی جهت اطمینان نسبت به هوش دانش آموز و ارزیابی ذهنی انها حتما توصیه می‌شود. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوص بلدیاب به این مطلب می‌پردازیم که چه دانش آموزانی می‌توانند جهشی درس بخوانند.

 

 

قوانین درس خواندن جهشی

 

همانطور که گفته شد جهشی خواندن برای تمامی دانش آموزان و فراگیران امکان پذیر نبوده است. دانش آموزی می‌تواند در این مسیر موفق باشد که از توانمندی و استعداد لازم برخوردار باشد. اولین گام برای درس خواندن جهشی در هر پایه تحصیلی اخذ تایید از کمیسیون آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل دانش آموز است.

 

دانش آموزان متقاضی از تاریخ 31 خرداد لغایت 20 مرداد مهلت دارند که به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه و با مشاوره و کسب موافقت مدیر مدرسه، اقدام به ثبت نام نمایند. سپس آموزش و پرورش استان آزمونی تحت عنوان ارزیابی ذهنی یا همان آزمون هوش برگزار می‌کند. دانش آموز متقاضی درس خواندن جهشی می‌بایست حداقل 120 نمره از این آزمون را کسب کند. پس از تایید کمیسیون مربوطه، دانش آموز مجاز به شرکت در آزمون‌های شهریور ماه پایه تحصیلی مورد نظر و کسب نمره قبولی آزمون‌ها الزامی و ضروری است.

 

 

کدام پایه‌های تحصیلی را می‌توان جهشی خواند؟

 

شرایط درس خواندن جهشی برای تمام پایه‌های تحصیلی امکان پذیر نیست. مقاطع مورد تایید آموزش و پرورش برای جهشی درس خواندن به شر ح ذیل است:

  • دوم ابتدایی به چهارم ابتدایی
  • سوم ابتدایی به پنجم ابتدایی
  • چهارم ابتدایی به ششم ابتدایی
  • پنجم ابتدایی به هفتم متوسطه
  • هفتم متوسطه به نهم متوسطه
  • دهم متوسطه به دوازدهم متوسطه

 

جهش تحصیلی از پایه اول ابتدایی به سوم ابتدایی نیز امکان پذیر است. لکن این مقطع تحصیلی همیشه مسئله مورد بحث کارشناسان و مسئولین مربوطه است. برخی از آنها معتقد هستند که حتی برای دانش آموز با ضریب هوشی بالا جهش از اول به سوم امری غیرضروری است و کودک در مقطع بالاتر دچار مشکلات روحی و روانی شده و نسبت به تحصیل بی انگیزه می‌شود.

 

 

برای درس خواندن جهشی باید چه ویژگی هایی داشت؟

 

به طور کلی جهش تحصیلی برای دانش آموزان و فراگیران که از بهره هوشی بالاتر و همچنین در فرآیند یادگیری دروس از سرعت بیشتری برخوردار هستند؛ مناسب و امکان پذیر است. در ادامه به ویژگی‌های دانش آموزی که می‌تواند جهشی درس بخواند، می‌پردازیم.

 

قوانین جهشی درس خواندن

  • درک مطلب و یادگیری سریع
  • حافظه قوی و به یادآوری سریع مطالب
  • رفتارهای پخته‌تر و سنجیده‌تر از همسالان
  • حل سریع مسائل و نتیجه گیری قبل از پایان تدریس

 

 

مشاوره قبل از جهشی درس خواندن

 

همانطور که گفته شد دانش آموزان و فراگیران با توانمندی ذهنی بالاتر می‌توانند جهش تحصیلی داشته و در مقاطعی بالاتر از سن خود ادامه تحصیل بدهند؛ ولی توصیه می‌شود والدین قبل از اینکه در خصوص جهش فرزند خود اقدام نمایند، با یک مشاوره تحصیلی مشورت و تمامی جوانب امر را بررسی نمایند.

 

روانشناسان معتقدند امروزه به لحاظ آنکه نسل جدید از ضریب هوشی یا همان آی کیو بالاتری برخوردار هستند و ضریب آی کیو عددی مابین 107 و 108 است، دانش آموزان برای پذیرش در آزمون‌های ارزیابی ذهنی درس خواندن جهشی باید از ضریب هوشی 130 تا 140 برخوردار باشند. والدینی که تمایل به درس خواندن جهشی فرزندان خود دارند؛ می‌توانند با انجام تست‌های وکسلر و خلاقیت تورنس توسط یک مشاوره تحصیلی یا روانشناس مجرب از جنبه‌های هوش و خلاقیت فرزندانشان باخبر شوند. توصیه می‌شود اگر ضریب هوشی فرزندتان 120 تا است از جهشی درس خواندن اجتناب کنید.

 

 

معایب درس خواندن جهشی

 

علیرغم اینکه دانش آموزان می‌توانند با ارزیابی هوشی و با داشتن شرایط لازم ذکر شده در آیین نامه‌ها به صورت جهشی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهند؛ ولی همچنان برخی از روانشناسان و مشاوران تحصیلی معتقد به مضر بودن جهش تحصیلی هستند که در ادامه معایب درس خواندن جهشی را بیان می‌کنیم. لازم به ذکر است این موارد صرفا جهت هوشیاری و آگاهی والدین گفته می‌شود و در مورد تمامی دانش آموزان صدق نمی‌کند.

 

  • مواجه شدن یا سختی‌های پایه بالاتر و ایجاد سرخوردگی به واسطه عادت کردن به برتر بودن
  • اختلال در رشد فکری و شخصیتی دانش آموز و عدم هماهنگی با دانش آموزان پایه بالاتر
  • عدم توانایی تطابق روحی و روانی دانش آموز و ایجاد ناسازگاری فکری و روانی با دانش آموزان بزرگ‌تر از خود به لحاظ سنی
  • داشتن ضعف در حل برخی از مسائل آموزشی و لاینحل ماندن این مسائل به واسطه درس خواندن جهشی

 

 

جمع بندی

 

آنچه در این مقاله گفته شد مجموعه ای از باید‌ها و نبایدهای درس خواندن جهشی بود.که والدین می‌توانند با ارزیابی ذهنی و آگاهی از توانایی‌های هوشی و ذهنی فرزاندانشان و با مشاور گرفتن از کاشناسان مجرب مراحل رشد و ترقی فرزندشان را تسریع بخشند و در مدت زمان کمتری شاهد موفقیت و پیشرفت آنها باشند. فراموش نکنید که برای ثبت نام جهشی دانش آموزان جهت ارزیابی ذهنی، باید از طریق سامانه سناد پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

 

توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی با مشاورتحصیلی در رابطه باوضعیت درسی و میزان آی کیو فرزند خود اطلاع پیدا کنید. در بیشتر مواقع والدین برای تقویت پایه درسی فرزند خود برای آمادگی آزمون جهش تحصیلی از معلم خصوصی و کلاس هاس خصوص کمک می‌گیرند. برای داشتن دسترسی به لیست اساتید برتر و مجرب بلئیاب می‌توانید درخواست انتخاب معلم خصوصی را در وب سایت بلدیاب ثبت کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    18:07       1402/02/12
  • تعداد بازدید :
    1051
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

درس خواندن جهشی

جهش تحصیلی

دانش آموزان و فراگیران


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.