تبلیغات
شما

تکنیک‌های تست زنی برای کنکور

تکنیک‌های تست زنی برای کنکور

آشنا نبودن دانش آموزان و فراگیران با تکنیک‌های تست زنی یکی از مشکلات آن‌ها در آزمون کنکور است. یکی از مهارت‌های مهم و اصلی در آزمون، مدیریت زمان پاسخگویی به سوالات و تست‌ها است. کسب نمرات بالا و یادگیری مطالب درسی بدون یاد گرفتن تکنیک‌های تست زنی کمکی به موفقیت دانش آموزان در آزمون نمی‌کند. تست زنی باید مستمر و مداوم انجام شود تا علاوه بر بالا بردن توانایی مدیریت زمان، آموخته‌ها تثبیت و میزان تمرکز شما افزایش یابد. کلاس‌های تدریس خصوصی و معلم خصوصی می‌تواند به دانش آموزان و فراگیران کمک کند، تا روش‌های تست زدن را یاد بگیرند و به موفقیت در آزمون کنکور برسند. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب به بررسی نکات مهم و روش‌های صحیح تست زنی می‌پردازیم.

 

روش‌های صحیح تست زنی

قبل از آشنایی با روش‌های صحیح تست زنی و تکنیک‌ها لازم است که دانش آموزان و داوطلبان اطلاعات کافی در رابطه با سوالات تستی، ماهیت آن‌ها و نوع پاسخگویی به این سوالات را بدانند. برای رسیدن به آمادگی لازم و استفاده از تکنیک‌های تست زنی باید هنگام پاسخ دادن به سوالات تستی برای بار اول، راه حل خود را مکتوب کنید. علاوه بر اینکه اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد; در کنار تکرار و تمرین; سرعت و آمادگی شما هم بیشتر می‌شود. برای رسیدن به آمادگی لازم برای آزمون کنکور هنگام پاسخ به تست‌ها از پاسخ نامه تشریحی استفاده نکنید. در لحظه استفاده کردن راحت و خوب است و این تنها در حافظه کوتاه مدت شما ثبت می‌شود؛ در صورتی که برای کنکور نیاز به حافظه بلند مدت و مهارت است.

برای اینکه دانش آموزان و داوطلبان بتوانند در کنکور موفق باشند؛ باید در تست زنی مهارت داشته باشند که کسب مهارت؛ تنها با تمرین و تکرار به دست می‌آید. هدف استفاده از تکنیک‌های تست زنی و روش‌های صحیح تست زنی فوق سریع جلوگیری از عدم تمرکز، صرفه جویی در زمان، بالا بردن انگیزه و اعتماد به نفس و کاهش تست‌های اشتباه است. با رعایت نکات گفته شده به راحتی می‌توانید تست زنی خود را تقویت کنید و به موفقیت برسید. در ادامه تکنیک‌های تست زنی را بررسی می‌کنیم.

 

تکنیک ضربدر منها در تکنیک‌های تست زنی:

یکی از تکنیک‌های تست زنی برای پاسخگویی به تست‌ها استفاده از تکنیک ضربدر منها است که می‌توانیم با استفاده از آن زمان را هم مدیریت کنید. بعد از خواندن تست و پاسخ‌های تستی سه حالت زیر اتفاق می‌افتد:

  • در مواجهه با تست و خواندن پاسخ ها، پاسخ درست را می‌دانید و در پاسخ نامه ثبت می‌کنید.
  • اگر با خواندن تست و پاسخ‌ها شک کردید یا برای پاسخ دادن به زمان بیشتری نیاز داشتید؛ در کنار سوال یک ضربدر می‌زنید.
  • در حالت سوم با خواندن تست و گزینه‌ها نمی‌توانید به هر دلیلی پاسخ دهید و یک علامت منها می‌گذارید.

این تکنیک کمک می‌کند تا به سوالات درست پاسخ دهید و با کمبود زمان مواجه نشوید.

 

تکنیک زمان نقصانی در تکنیک‌های تست زنی:

یکی دیگر از تکنیک‌های تست زنی که کمک می‌کند تا مدیریت بهتری بر روی زمان داشته باشید؛ تکنیک نقصان زمانی است. در این تکنیک داوطلب باید برای پاسخگویی به سوالات زمان مشخصی در نظر بگیرد و تست‌ها را پاسخ دهد. بعد از اتمام حل سوالات با زمان ذخیره ای که در نظر گرفته برای مرور، به مرور مطالب می‌پردازد. تکنیک زمان نقصانی به نوعی مکمل تکنیک ضربدر منها است.

 

اهمیت تکنیک‌های تست زنی

 

تکنیک سوالات شک دار:

در آزمون کنکور برای پاسخ‌های اشتباه امتیاز منفی در نظر گرفته شده است. پاسخ درست یا استباه دادن به یک تست تاثیر زیادی در نتیجه آزمون دانش آموزان و داوطلبان دارد. در مبحث تکنیک‌های تست زنی تکنیک سوالات شک دار که بر اساس دانش داوطلب است؛ گزینه مناسبی است. در این تکنیک اگر مبحث موردنظر مطالعه نشده باشد; از پاسخ دادن منصرف شود و اگر مطالعه کرده; با تمرکز و فکر بیشتر پاسخ دهد.

 

تکنیک جایگزینی در تکنیک‌های تست زنی:

استفاده از تکنیک جایگزینی برای دروس حل کردنی مانند ریاضی و فیزیک کاربرد دارد. دانش آموزان و داوطلبان می‌توانند گزینه‌ها را در سوال جای گذاری کنند، اگر نتیجه مثبت بود؛ جواب تست همان است.

 

نکات مهم در تست زنی

رعایت نکات مهم در تست زنی، بهره گیری از روش‌های صحیح تست زنی و تکنیک‌های تست زنی به دانش آموزان و داوطلبان کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در جلسه کنکور داشته باشند. همچنین با رعایت این نکات می‌توانند مدیریت زمان جلسه کنکور را به درستی انجام دهند. این نکات عبارتند از:

  • خواندن تست به صورت دقیق و توجه به فعل‌های استفاده شده مانند نیست و نبود.
  • یاد گرفتن مفاهیم مطالب کتاب درسی، به دلیل مفهومی شدن آزمون کنکور.
  • کنترل جواب نهایی بعد از پاسخ دادن به سوال.
  • استفاده از راه حل برای پاسخ دادن به سوالات به جای حدس زدن.
  • در مواجهه با سوالات شک دار اگر میزان شک شما 80 درصد است، پاسخ دهید.
  • دقت به هماهنگی و همخوانی قوانین نگارشی سوالات و پاسخ ها.
  • دقت بیشتر بر روی گزینه‌های طولانی.
  • برای سوالات پیچیده زمان نگذارید.
  • پاسخ دهی به سوالات در بازه زمانی کنترل شده باشد.
  • وجود دو پاسخ متناقض در تست‌ها معمولا یکی درست است.

 

جمع بندی

با توجه به اهمیت آزمون کنکور، آشنایی دانش آموزان و داوطلبان با تکنیک‌های تست زنی و نکات آن به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند. در بین تمام تکنیک‌های گفته شده بهترین تکنیک، تکنیک ضربدر منها است که به مدیریت زمان در جلسه کنکور هم کم می‌کند. در کنار تمرین استفاده از تکنیک‌های خلاصه براری، ریز و جمع جور نوشتن راه حل‌ها و تمرین تمرکز همگی به دانش آموزان و داوطلبان کمک می‌کنند تا با آمادگی بهتری در جلسه کنکور حاضر شوند. کمک گرفتن از معلم خصوصی و تدریس خصوصی به تقویت مهارت تست زنی و همچنین بالا بردن تمرکز تست زدن و سطح یادگیری کمک می‌کند. برای داشتن دسترسی به لیست اساتید ومدرسین برتر در زمینه تدریس خصوصی کنکور می‌توانید در وب سایت بلدیاب، درخواست معلم خصوصی را ثبت کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    20:41       1402/01/01
  • تعداد بازدید :
    345
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تکنیک‌های تست زنی

روش‌های صحیح تست زدن

آزمون کنکور


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.