تبلیغات
شما

نحوه تدریس در آموزشگاه نهضت سواد آموزی

نحوه تدریس در آموزشگاه نهضت سواد آموزی

در نهضت سواد آموزی معلمان و آموزشیاران برای بزرگسالان تدریس می‌کنند. در سال 1358 جهت مبارزه با بی سوادی و افزایش سطح فرهنگ، سواد و آگاهی مردم جامعه، سازمان نهضت سواد آموزی تشکیل شد. این سازمان با کمک آموزشیاران و معلمان خود تلاش می‌کند; تا با تشویق و ترغیب و ابزارهای هنری; خواندن، نوشتن و حساب را به بزرگسالانی که سواد ندارند; آموزش دهند. معلمان جهت جذب در نهضت سوادآموزی باید طبق تاریخی که وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌کند، ثبت نام و در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کنند. نحوه تدریس و استفاده از روش‌های تدریس کاربردی و تاثیرگذار توسط معلمان در کلاس‌های سواد آموزی اهمیت زیادی دارد. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، شما را با روش‌های تدریس تاثیرگذار آشنا می‌کنیم.

 

نحوه تدریس سوادآموزان نهضت سواد آموزی

برای اینکه سوادآموزان بتوانند خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و فرایند یادگیری و آموزش خوب پیش برود، آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی باید از روش‌های نوین تدریس استفاده کنند. شیوه تدریس درست و استفاده از روش‌های تدریس فعال و کاربردی در جذب و نگهداری سوادآموز کمک بزرگی می‌کند. روش‌های تدریس برای سوادآموزان شامل موارد زیر است:

 

روش تدریس بحث گروهی در نهضت سواد آموزی:

یکی از روش‌های تدریس مشارکتی که آموزشیاران و معلمان نهضت از آن استفاده می‌کنند، روش گروهی است. بر اساس علاقه سوادآموزان و فراگیران; موضوعی که مورد علاقه آن‌ها است ;مطرح می‌شود و آن‌ها به بحث و گفتگو در رابطه با موضوع مشخص شده; می‌پردازند. برای هدایت بحث گروهی; آموزشیار می‌تواند یک رهبر انتخاب کند و هر جایی سواد آموزان از بحث اصلی خارج شدند; آموزشیار می‌تواند صحبت کند. نکته مهم این است که در این روش آموزشیاران باید اجازه دهند تا در رابطه با موضوع پیشنهادی، فراگیران ایده‌ها و نظرات خود را بیان کنند و در آخر به ارزشیابی کار خود بپردازند. ویژگی خوب روش بحث گروهی این است که سوادآموزان و فراگیران به صورت دایره می‌نشینند و علاوه بر ارتباط کلامی، به صورت مستقیم ارتباط دیداری با یکدیگر دارند.

 

روش تدریس پرسش و پاسخ:

در دسته روش‌های تدریس مشارکتی یکی از روش هایی که جهت فرایند یادگیری و آموزش سواد آموزان استفاده می‌شود، روش پرسش و پاسخ است. آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی در این روش با پرسش سوال؛ سواد آموزان را؛ تشویق به بیان مطلب یا فکر کردن در رابطه موضوع جدید می‌کنند. سوالاتی که آموزشیاران از فراگیران می‌پرسند باید برنامه ریزی شده باشد و فعالیت ذهنی فراگیران به سمت یادگیری مطالب و مفاهیم جدید سوق دهد.

 

روش تدریس بارش مغزی:

از روش‌های تدریس که آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی استفاده می‌کنند، می‌توانیم به روش بارش مغزی اشاره کنیم. آموزشیاران در این روش با طرح مسئله یا سوال از سوادآموزان و فراگیران می‌خواهند که فکر کنند. در روش بارش مغزی سواد آموزان اجاره صحبت برای تبادل اطلاعات ندارند. در نهایت آموزشیاران، از فراگیران می‌خواهند تا هر کدام نظرات خود را بیان کنند. تعداد پاسخ‌های بیشتر کمک می‌کند تا پیشنهادها و نظرات درست و با کیفیت بالاتری انتخاب شوند. این روش کمک می‌کند تا سواد آموزان نظرات همدیگر را بشنوند و فرایند یادگیری و آموزش با کیفیت بالاتری پیش برود. نوع برخورد آموزشیاران در این روش اهمیت زیادی دارد. بدون هیچ گونه اظهار نظر کتبی بر تکذیب یا تایید، تمام نظرات و عقاید را جمع آوری می‌کند.

 

روش یادگیری از طریق همیاری:

در این روش گروه هایی از سواد آموزان و فراگیران; با اطلاعات و توانایی‌های متفاوت تشکیل می‌شود; که این تفاوت‌ها باعث می‌شود فرایند یادگیری بیشتری شود. آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی مطالب درسی را به فراگیران توضیح و ارائه می‌دهند. در مرحله بعد سوادآموزان باید فعالیت هایی که آموزشیار به آن‌ها داده است را انجام دهند و در صورت نیاز، آموزشیار آن‌ها را راهنمایی می‌کند. گروه‌های تشکیل شده بعد از اتمام فعالیت ها، توسط دیگر گروه‌ها مورد نقد قرار می‌گیرند و در نهایت ارزشیابی توسط گروها و یا آموزشیار انجام می‌شود.

 

تدریس در نهضت سواد آموزی

 

نحوه ثبت نام نهضت سواد آموزی

سواد آموزان و فراگیرانی که تمایل دارند در کلاس‌ها یا آموزشگاه نهضت سواد آموزی شرکت کنند، باید از طریق سایت مربوطه به آدرس اینترنتی savad.ir مراجعه و ثبت نام کنند. همچنین فراگیران می‌توانند به صورت حضوری به مرکز نهضت مراجعه و ثبت نام کنند. نحوه ثبت نام اینترنتی به صورت مراحل زیر است:

  • بعد از مراجعه به آدرس اینترنتی savad.ir باید بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.
  •  
  • در کادر باز شده بر روی گزینه کاربر جدید کلیک می‌کنید.
  •  
  • در ادامه کد ملی و شماره همراه خود را جهت دریافت کد، وارد و ثبت می‌کنید.
  •  
  • بعد از ارسال کد مربوطه; آن را در کادر مخصوص دریافت کد; وارد کرده و بر روی گزینه مرحله بعد; کلیک می‌کنید.
  •  
  • ثبت نام شما در سامانه که کامل شد، می‌توانید اقدام به ثبت نام به صورت غیر حضوری کنید.

 

انواع دوره‌های مرکز نهضت سوادآموزی:

بسته به شرایط سوادآموزان و فراگیران دوره‌ها و تدریس در نهضت سواد آموزی متفاوت است. در نهضت تلاش می‌شود تا هر فراگیر بر اساس شرایط خود یکی از دوره‌ها را انتخاب و ثبت نام کند. نهضت سوادآموزی دارای سه دوره است؛ که در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب؛ که دارای سابقه درخشان در برگزاری کلاس‌های تدریس خصوصی در منزل و آموزشگاه است؛ شما را با این سه دوره آشنا می‌کنیم.

 

دوره اول سواد آموزی:

بزرگسالانی که اجازه ثبت نام در مدارس را ندارند، برای یادگرفتن حداقل سواد خواندن و نوشتن در دوره سواد آموزی ثبت نام و شرکت می‌کنند. زمان دوره نهضت سوادآموزی برای این دسته از سواد آموزان و فراگیران حداقل 400 ساعت و حداکثر 550 ساعت است، که بر اساس شرایط سوادآموزان متغییر است. نحوه تشکیل کلاس‌ها ابتدا به صورت 54 جلسه 2 ساعتی، که 6 روز در هفته است، تشکیل می‌شود. 55 جلسه دیگر 3 ساعتی و 6 روز در هفته برگزار می‌شود.

 

دوره دوم تحکیم نهضت سواد آموزی:

در این دوره سوادآموزانی که قبلا دوره‌های مربوط به سوادآموزی را گذراندند، کاربرد دارد. جهت یادآوری و تحکیم آموخته‌های خود به صورت حضوری یا غیر حضوری در این دوره شرکت می‌کنند. دوره حضوری تحکیم شامل 35 جلسه 2 ساعتی است، که در هفته 2 الی 3 جلسه برگزار می‌شود. برگزاری دوره به صورت غیر حضوری شامل 130 ساعت آموزش است.

 

دوره سوم انتقال سواد:

در انواع دوره‌های تدریس در نهضت، برای سوادآموزان و فراگیرانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند و نمی‌توانند در کلاس‌های آموزش و پرورش شرکت کنند، در دوره انتقال سواد مرکز نهضت سواد آموزی شرکت می‌کنند. نحوه برگزاری آن به صورت حضوری شامل 6 هفته، که در هر هفته 6 جلسه 4 ساعتی برگزار می‌شود. به صورت غیر حضوری 8 ساعت در هفته کلاس‌ها برگزار می‌شوند.

 

جمع بندی

آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی با به کار بردن روش‌های تدریس فعال و کاربردی، می‌توانند میزان انگیزه را در سوادآموزان بالا ببرند. تشویق و ترغیب و بالا رفتن میزان انگیزه؛ علاوه بر اینکه باعث می‌شود فرایند یادگیری و آموزش سوادآموزان خوب پیش برود؛ باعث افزایش میزان بازدهی هم می‌شود. سواد آموزان و فراگیران برای شرکت در دوره‌های نهضت سوادآموزی و کسب موفقیت بیشتر، می‌توانند از معلم خصوصی و جلسات تدریس خصوصی کمک بگیرند. با مراجعه به وب سایت بلدیاب می‌توانید درخواست معلم خصوصی خود را ثبت کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:30       1401/09/08
  • تعداد بازدید :
    1497
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

نهضت سواد آموزی

روش‌های تدریس

آموزشیاران و معلمان

فرایند یادگیری


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.