تبلیغات
شما

رشته‌های تحصیلی دبیرستان در ایران

رشته‌های تحصیلی دبیرستان در ایران

رشته‌های تحصیلی دبیرستان شامل چند شاخه است که دانش آموزان و فراگیران می‌توانند بر اساس علایق خود در یکی از شاخه‌ها و رشته مورد نظر شرکت کنند. هنگام انتخاب رشته دانش آموزان باید حداقل نمره تعیین شده برای هر رشته را به دست آورند تا بتوانند در آن رشته تحصیل کنند. رشته‌های تحصیلی دبیرستان شامل سه شاخه کار و دانش، فنی حرفه ای و نظری است. هر کدام از این 3 شاخه دارای زیر گروه و رشته‌های مختلف هستند.

هنگام انتخاب رشته علاوه بر علاقمندی، دانش آموزان باید توانمندی‌های خود را هم در نظر بگیرند تا موفق‌تر باشند. برای انتخاب رشته بهتر؛ دانش آموزان و والدین آن‌ها می‌توانند از مشاوره و وب سایت‌های تدریس خصوصی معتبر؛ مانند وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب؛ کمک بگیرند تا انتخاب بهتری داشته باشند. در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب شما را با رشته‌های تحصیلی دبیرستان در ایران آشنا می‌کنیم.

 

انواع رشته‌های تحصیلی دبیرستان

رشته‌های تحصیلی دبیرستان به صورت کلی به سه دسته کار و دانش، فنی و حرفه ای و نظری تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها دارای رشته‌های مختلفی هستند; که دانش آموزان و فراگیران; بر اساس آزمون هدایت تحصیلی و نمرات بدست آورده در دروس و همچنین علاقه ای که دارند; می‌توانند وارد یکی از این رشته‌ها شوند و ادامه تحصیل دهند. بسیاری از دانش آموزان و والدین آن‌ها هنگام انتخاب رشته سردرگم می‌شوند و تصمیم گیری برای آن‌ها سخت است. دانش آموزان علاوه بر تعیین هدف، شرایط فردی و اجتماعی و اولویت‌ها می‌توانند از مشاور کمک بگیرند، تا انتخاب درست‌تری داشته باشند. با مراجعه به وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، می‌توانید از مشاوران و اساتید برتر این وب سایت کمک بگیرید.

 

رشته تحصیلی کار و دانش:

یکی از رشته‌های تحصیلی دبیرستان رشته کار و دانش است که با رشته تحصیلی فنی و حرفه ای، شباهت و همخوانی دارد و دروسی که تدریس می‌شوند بیشتر به صورت عملی و کارگاهی هستند. نمرات دانش آموزان بر اساس دروس عملی تعیین می‌شود. رشته کار و دانش نسبت به رشته فنی و حرفه ای آسان‌تر است و دروس کمتری در این رشته تدریس می‌شود. رشته کار و دانش زیر شاخه‌های بیشتری نسبت به رشته فنی و حرفه ای دارد. دانش آموزان می‌توانند بر اساس علاقه یکی از رشته‌ها و زیر شاخه‌ها را انتخاب کنند.

از شرایط پذیرش دانش آموزان و فراگیران در رشته تحصیلی کار و دانش می‌توانیم به جمع نمرات درس ریاضی و کار و فناوری در در سه مقطع دوره اول بدون محاسبه ضریب اشاره کنیم، که نباید از 36 کمتر باشد. شاخه کار و دانش دارای 4 زیر مجموعه صنعت، هنر، کشاورزی و خدمات است که علاقمندان می‌توانند بر حسب علاقه وارد یکی از زیر مجموعه‌ها شوند و رشته مورد نظر خود مانند کامپیوتر، صنایع دستی، معماری و غیره را انتخاب کنند.

 

رشته‌های تحصیلی دبیرستان و رشته فنی و حرفه ای:

شاخه و رشته فنی و حرفه ای که از رشته‌های تحصیلی دبیرستان در ایران است، در درس ریاضی با دیگر رشته‌های تحصیلی دبیرستان همخوانی دارد و بیشتر دروس به صورت کارگاهی و عملی برای دانش آموزان ارائه می‌شوند. نسبت به رشته کار و دانش، دروس نظری و آموزش نظری بیشتری دارد. مزیت تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه ای این است که به دلیل آموزش‌های عملی، دانش آموزان سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانند وارد بازار کار شوند. دانش آموزان بر اساس آزمون هدایت تحصیلی، علاقه و استعداد می‌توانند در یکی از رشته‌های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شوند.

جهت ادامه تحصیل می‌توانند در رشته‌های گروه ریاضی مشغول به تحصیل شوند. برای ورود به رشته فنی و حرفه ای باید مجموع نمرات دروس حرفه و فن، علوم و ریاضی آن‌ها در سه پایه راهنمایی بدون محاسبه ضریب کمتر از 30 نباشد. در پایه نهم حداقل نمره ریاضی آن‌ها 10 باشد و معدل جمع دروس پایه هفتم، هشتم و نهم کمتر از 12 نشود. تحصیل دانش آموزان در رشته‌های تحصیلی دبیرستان به خصوصی رشته فنی و حرفه ای; کمک می‌کند علاوه بر ایجاد زمینه مناسب جهت اشغال; به استقلال فکری برسند و زمینه نوآوری و خلاقیت در آن‌ها ایجاد شود. جهت ادامه تحصیل، دانش آموزان می‌توانند تنها در دانشگاه آزاد، علمی و کاربردی و دانشکده‌های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش مشغول به تحصیل شوند.

 

آشنایی با رشته‌های تحصیلی دبیرستان

 

رشته‌های تحصیلی نظری:

در رشته‌های تحصیلی دبیرستان رشته نظری به چهار زیر مجموعه تقسیم می‌شود که هر کدام زیر شاخه و رشته‌های متنوعی دارند. چهار زیر مجموعه آن شامل رشته علوم انسانی، رشته علوم تجربی، رشته ریاضی و فیزیک و رشته علوم و معارف اسلامی است. هر کدام از این زیر مجموعه‌ها شرایط پذیرش متفاوتی دارند. بر اساس آزمون هدایت تحصیلی که از دانش آموزان گرفته می‌شود و محاسبه نمره دروس مبنا، می‌توانند در یکی از رشته‌ها مشغول به تحصیل شوند. به دلیل اهمیت انتخاب رشته، کمک گرفتن از مشاور در موفقیت دانش آموزان تاثیر زیادی دارد. در ادامه شما را با زیرمجموعه‌های شاخه نظری آشنا می‌کنیم.

 

رشته علوم انسانی:

مشاغل و رشته‌های مربوط به علوم انسانی با جامعه و مردم بیشتر در ارتباط هستند. دانش آموزانی که حافظه خوب، سخنوری عالی و روابط عمومی قوی دارند می‌توانند رشته علوم انسانی را انتخاب کنند. همچنین دانش آموزان و فراگیران باید در دروس عربی و ادبیات قوی باشند. نسبت به دیگر رشته‌های نظری به دلیل داوطلب کمتر، در کنکور سختی زیادی ندارند.

برای اینکه دانش آموزان بتوانند در رشته تحصیلی علوم انسانی و گرایش‌های آن موفق باشند، باید بین مباحث درسی ارتباط منطقی برقرار کنند و مطالب را مفهومی یاد بگیرند. همچنین برای رسیدن به نتیجه مطلوب و یادگیری به صورت مفهومی دانش آموزان می‌توانند از جلسات تدریس خصوصی و معلم خصوصی وب سایت بلدیاب کمک بگیرند. جهت ورود به این رشته، معدل دانش آموزان از نمرات سه پایه هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 14 باشد.

 

رشته علوم تجربی:

بین رشته‌های تحصیلی دبیرستان و شاخه نظری، دانش آموزان زیادی به رشته تجربی علاقه دارند. دانش آموزان باید در درس‌های زیست شناسی، شیمی و ریاضی پایه قوی داشته باشند. با انتخاب رشته علوم تجربی دانش آموزان می‌توانند در دانشگاه در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی ادامه تحصیل بدهند. در این رشته تحصیلی، دانش آموزان با علوم شیمیایی و ماده ها، زمین شناسی و زیست شناسی آشنا می‌شوند. برای انتخاب رشته علوم تجربی و ورود به این رشته علاوه بر نتیجه آزمون هدایت تحصیلی معدل باید حداقل 14 باشد. همچنین حداقل ضریب مجموع نمرات علوم تجربی و ریاضی هفتم هشتم و نهم، باید 42 باشد.

 

رشته ریاضی فیزیک:

برای انتخاب و ادامه تحصیل در این رشته دانش آموزان باید فهم بالایی در درس فیزیک و ریاضی داشته باشند، تا بتوانند موفق شوند. دانش آموزان و فراگیران می‌توانند در آینده در گرایش‌های مختلف این رشته تحصیل و مهندس شوند. کسب معدل در سه درس فیزیک، ریاضی و شیمی با معدل 18 برای رشته ریاضی فیزیک مناسب است.

از شرایط تحصیل در این رشته می‌توانیم به معدل حداقل 14 و اینکه جمع نمرات خرداد ماه درس ریاضی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم از 42 کمتر نباشد اشاره کنیم. رشته‌های تحصیلی دبیرستان باید بر اساس استعداد، توانایی و علاقه دانش آموزان انتخاب شوند، تا بتوانند به موفقیت لازم برسند. همچنین می‌توانند بر اساس اینکه دوست دارند در آینده چه شغلی داشته باشند؛ هنگام انتخاب رشته؛ یکی از رشته‌های نظری، فنی و حرفه ای یا کار و دانش را انتخاب کنند و در آن رشته تحصیلی مشغول به تحصیل شوند.

 

رشته علوم و معارف اسلامی:

یکی از رشته‌های تحصیلی دبیرستان در شاخه نظری، رشته علوم و معارف اسلامی است که دانش آموزان باید در ادبیات عرب علاوه بر داشتن علاقه، پایه قوی هم داشته باشند. با توجه به موضوعات درسی این رشته تحصیلی مانند تفسیر قرآن و معارف اسلامی باید تمرکز و حافظه قوی داشته باشند.

 

جمع آوری

رشته‌های تحصیلی دبیرستان با توجه به اینکه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ هر کدام دارای زیر شاخه و رشته هایی هستند؛ که دانش آموزان می‌توانند بر حسب علاقه، توانایی علمی و استعداد وارد یکی از رشته‌ها شوند. برای اینکه دانش آموزان بهترین انتخاب را داشته باشند؛ علاوه بر آزمون هدایت تحصیلی؛ می‌توانند از مشاورین وب سایت‌های معتبر؛ مانند وب سایت بلدیاب؛ کمک بگیرند تا انتخاب رشته بهتری داشته باشند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:01       1401/03/03
  • تعداد بازدید :
    432
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

رشته‌های تحصیلی دبیرستان

انتخاب رشته

رشته تحصیلی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.