تبلیغات
شما

آموزش موسیقی به کودکان

آموزش موسیقی به کودکان

موسیقی بخش جدایی ناپذیر زندگی کودکان است. آن‌ها برای اسباب بازی‌های خود آهنگ می‌خوانند و با آوای دلنشین والدین پاهای خود را به زمین می‌کوبند. اما این آشنایی زود هنگام با موسیقی چیزی بیش‌تر از تفریح و سرگرمی برای کودکان است. موسیقی تاثیرات مثبت طولانی مدتی بر زندگی کودکان دارد و به طور خاص می‌تواند باعث بهبود فرآیند یادگیری در آن‌ها شود. محققان بر این باورند که موسیقی طیف گسترده‌‌ای از تجارب حسی غنی را در دسترس کودکان قرار می‌دهد. به بیان ساده‌تر هنگامی که کودکان در معرض انواع متنوعی از محرک‌های چشایی، بویایی، بینایی و شنوایی قرار می‌گیرند باعث اتصالات بین نورونی بیش‌تر و قوی‌تری در مغز می‌شود.

با مقالات آموزشی بلدیاب همراه باشید

 

هر چقدر ارتباطات بین نورونی در مغز کودکان بیش‌تر باشد باعث می‌شود آن‌ها در زمینه‌هایی مانند ریاضیات و درک مطلب عملکرد به مراتب بهتری داشته باشند. گوش دادن به موسیقی این ارتباطات بین نورونی را بیش‌تر می‌کند اما شرکت فعال و مستمر در کلاس‌های آموزش موسیقی تاثیر آن را دو چندان می‌کند.

البته دلیل دیگری هم برای آموزش موسیقی به کودکان وجود دارد و آن هم لذت بردن شما و کودک‌تان از موسیقی است. جای هیچ تعجبی نیست که والدین از هم خوانی و رقصیدن با کودکان‌شان لذت می‌برند و در همه شرایط علاقه خود را به این کار نشان می‌دهند.

کودکان بین یک تا سه سال به موسیقی هنگامی که به طور فعال و دسته جمعی اجرا شود به خوبی واکنش نشان می‌دهند. گوش دادن ساده به موسیقی برای مثال هنگامی که در ماشین هستید خوب است اما همیشه به دنبال فرصتی باشید که کودک خود را به هم خوانی، رقصیدن، دست زدن و بالا و پایین پریدن ترغیب کنید. آهنگ‌هایی که بتوان با ریتم آن‌ها دستان خود را تکان داد را انتخاب کنید. هنگام گوش دادن به موسیقی کودک‎تان را روی پاهای خود بگذارید و با او حرکات بامزه و هماهنگ با موسیقی انجام دهید. در ضمن لبخند را هیچ وقت فراموش نکنید. 

اگر شعر و آهنگ کودکانه زیادی بلد نیستید، با اندکی جستجو در اینترنت می‌توانید کتاب شعر، آهنگ و ویدئوی آموزشی دانلود کنید. البته بخشی از هم‌خوانی موسیقی با کودکان ساختن چند جمله من درآوردی است. ورژن جدید خود را از موسیقی بسازید. در آهنگ از اسم کودک خود استفاده کنید و یا موسیقی پخش کنید و با هم برقصید. در هنگام رقصیدن به کودک خود نحوه رقصیدن و هماهنگ شدن با موسیقی را آموزش دهید. برای جذاب‌تر کردن  رقص از اسباب بازی و بادکنک نیز می‌توانید استفاده کنید. 

کودکان یک تا سه ساله به ندرت می‌توانند با ریتم آهنگ هماهنگ شوند. به کودک خود یک قاشق چوبی و قابلمه بدهید و شروع به خواندن موسیقی کنید. برای مشتاق‌تر کردن کودک شما هم یک قاشق و قابلمه بردارید و او را به نواختن موسیقی ترغیب کنید. سعی کنید ریتم قاشق‌زنی کودک به قابلمه را تقلید کنید. برای جذاب‌تر کردن بازی ریتمی دشوارتر را بنوازید و کودک خود را برای تقلید ترغیب کنید. سعی کنید این‌بار کودک خود را به ضربه زدن به بالشت، کف زمین و غیره ترغیب کنید. به این‌صورت کودک با صداهای مختلفی که این اجسام تولید می‌کنند آشنا می‌شود.

 

موسیقی بهترین معلم است

موسیقی از فلش کارت‌های آموزشی به مراتب جذاب‌تر و سرگرم کننده‌تر است و به کودکان مهارت‌ها و حقایق زیادی را می‌آموزد. برای مثال خواندن حروف الفبا به صورت شعر باعث یادگیری سریع‌تر و بهتر الفبا می‌شود. امروزه بسیاری از مهارت‌های ابتدایی در قالب شعر و موسیقی به کودکان آموزش داده می‌شود. در شعر خوانی برای کودک‌تان خلاقیت به خرج دهید و سعی کنید اسم او را در شعر بیاورید. احتمالا کودک شما به چند شعر و موسیقی علاقه بیش‌تری نشان می‌دهد. سعی کنید آهنگ‌های مورد علاقه کودک‌تان را به طور مرتب پخش کنید. تکرار باعث یادگیری در کودکان می‌شود. 

 

 

باید بدانید که کودکان در این سن قادر به یادگیری نت‌های موسیقی نیستند. آن‌ها تنها میزان زیر و بمی موسیقی را تقلید می‌کنند. احتمالا متوجه شده‌اید که کودک‌تان آهنگ‌های خود ساخته را بدون ریتم و با کم و زیاد کردن صدای خود می‌سازند. کودکان یک تا سه ساله به مرور زمان در یادگیری بیت و ریتم موسیقی و حرکات هماهنگ با آن پیشرفت می‌کنند. این مهارت‌ها برای موفقیت تحصیلی کودکان در درس‌های ریاضی و درک مطلب بسیار کمک کننده هستند. برای هماهنگ شدن با ریتم موسیقی از پاهای خود استفاده کنید.

 

استفاده از آلات موسیقی

اگر می‌خواهید از ابزار و آلات موسیقی استفاده کنید بهتر است ابزاری ساده انتخاب کنید. کودکان کم سن و سال از وسایلی که بتوانند تکان دهند و همزمان صدا ایجاد کنند بسیار استقبال می‌کنند. با بزرگ‌تر شدن کودک و هم‌چنین هماهنگ‌تر شدن او با موسیقی می‌توانید از آلات موسیقی مانند شیپور، ساز دهنی و سنج استفاده کنید.

کودکان بین دو تا سه سال می‌توانند سازهای بادی مانند سوت و فلوت کوچک را بنوازند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها آلات موسیقی مختص کودکان تولید می‌کنند. هنگام خرید این‌گونه محصولات از کیفیت و هولوگرام سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

معمولا در این سن کودکان نواختن آلات موسیقی را آموزش نمی‌بینند، با این حال شاید نام متد سوزوکی را شنیده باشید. این متد برای آموزش ویلون به کودکان دو تا سه ساله است. والدین باید هنگام آموزش کودک در کلاس حضور داشته باشند. 

اگر می‌خواهید کودک خود را در کلاس موسیقی ثبت نام کنید از اعتبار و شهرت موسسه موسیقی اطمینان حاصل کنید. البته باید انتظار درستی از میزان یادگیری کودک در این سن داشته باشید.

 

موسیقی آرامش بخش است

هنگامی که کودک‌تان با موسیقی آشنا شود حس آرامش و راحتی وصف ناپذیری در او به وجود خواهد آمد. موسیقی منبع عظیم آرامش است. بنابراین اگر کودک‌تان را در حال خواندن و یا رقصیدن دیدید متعجب نشوید. او به دنبال آرامش است.

هنگامی که موسیقی بخشی از زندگی روزمره شود می‌تواند انتظارات کودک را در سطح متعادل نگه دارد و به او احساس آرامش بیش‌تری دهد. برای مثال اگر عادت دارید هنگام خواب برای کودک‌تان لالایی بخوانید، کودک با شنیدن این آهنگ درخواهد یافت که زمان خواب است. در ضمن می‌توان از موسیقی به عنوان روشی برای تغییر حس و حال کودک و حتی خودتان بهره برد. موسیقی آرام احساس آرامش به شما می‌دهد و بر عکس موسیقی پر سر و صدا می‌تواند انرژی را افزایش دهد.

 

موسیقی در همه جا هست

آهنگ‌های کودکانه عالی هستند، اما آهنگ‌های مورد علاقه خودتان را نیز با کودک به اشتراک بگذارید. موسیقی از دیگر فرهنگ‌ها نیز می‌تواند گزینه خوبی برای کودکان باشد. هنگامی که می‌خواهید موسیقی جدیدی را پخش کنید از کودک‌ خود نظر خواهی کنید و ببینید که از آن خوشش می‌آید یا نه. رفتن به کنسرت موسیقی نیز برای کودکان می‌تواند مناسب باشد. گاهی اوقات کتاب خانه‌ها و موزه‌ها جشن موسیقی مخصوص کودکان برگزار می‌کنند. هم‌چنین کنسرت‌ در فضای باز که کودکان در آن بتوانند بازی کنند هم گزینه خوبی است. 

اگر به دنبال ثبت نام کودک خود در کلاس موسیقی هستید باید چند نکته را مدنظر قرار دهید. موسسه آموزش موسیقی را انتخاب کنید که متناسب با سن کودک کلاس برگزار می‌کند. معمولا مدت زمان کلاس موسیقی مناسب برای کودک دو تا سه سال نباید از 45 دقیقه بیش‌تر باشد. به والدین باید امکان حضور در کلاس موسیقی داده شود. به طور کلی کلاس موسیقی محیطی شاد و جذاب را برای شما و کودک‌تان فراهم می‌کند. برای پیدا کردن کلاس موسیقی مناسب می‌توانید با مسئولین نظارت کننده ذیربط تماس بگیرید. 

حتی اگر در کلاس موسیقی ثبت نام کردید، به خاطر داشته باشید که بهترین معلم برای کودک‌تان خودتان هستید. برای بهره‌گیری حداکثری از کلاس موسیقی سعی کنید بازی‌ها و شعرهایی که در آن‌جا یاد می‌گیرید را در منزل تمرین کنید.

منبع : irangan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    20:04       1396/02/31
  • تعداد بازدید :
    2658
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

آموزش موسیقی

تدریس موسیقی

آموزشگاه موسیقی

موسیقی کودکان

مزیت‌های موسیقی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.