تبلیغات
شما

روش تدریس تربیت بدنی

روش تدریس تربیت بدنی

حقیقت این است که در عصر حاضر شاهد تحولات و تغییرات وسیعی در مسائل اقتصادی، صنعتی، آموزشی و فرهنگی هستیم. تأثیر این تغییر و تحولات در کلیه جوانب زندگی امروزی کاملاً مشهود است. ورزش یکی از پدیدههای اجتماعی است که در همه جوامع بشری به صورت یک نیاز انسانی و فرهنگی از اولویت بالایی برخوردار است. امروزه اهمیت پدیده ورزش به عنوان بازتابی از تقاضای اجتماعی به طور بنیادی تغییر یافتهاست که علاقهمندان آن همه اقشار جامعه را شامل میشود. با توجه به تحولات و تغییرات وسیع در همه امور و با توجه به تغییرات عرضه و تقاضا در ورزش، طراحی برنامههای مناسب که با عنایت به خط مشی و سیاستها، اهداف و ساختار تربیت بدنی ترسیم شده، لازم و ضروری است. درس تربیت بدنی در جهت گسترش سلامتی دانش آموزان میباشد و سلامت افراد از نظر جامعه سالم و نیرومند، بسیار مهم است و بقا و همچنین حفظ استقلال اجتماع و کشورمان را تضمین مینماید. جهت حضور فعالانه نسلهای آینده کشورمان در صحنههای اجتماعی و توسعه، لازم است دانش آموزان ما تسلیم در مقابل خداوند، احترام به حقوق دیگران، آمادگی برای خدمات اجتماعی، حفظ و نگهداری طبیعت، مهرورزی به همنوعان و هموطنان، تشریک مساعی و سلامتی و دسترسی به آنها را از طریق دروس مدرسه و مشارکت فعالانه درس تربیت بدنی، فرا گیرند. زندگی تعامل انسان با محیط زیست و کسب تجربیات از این طریق است و تربیت بدنی این وظیفه مهم را در مدارس به دوش دارد. درس تربیت بدنی در ارتباط با سایر دروس مدرسه که عبارت خواهد بود از: روشهای تندرستی، تعالیم ایمنی، تعالیم اجتماعی، آشنایی با فرهنگ ملی، تربیت جهت حفظ محیط زیست؛ آموزش سیاسی، پرورش حس زیبایی شناسی، اهمیت و ضرورت اجرای علمی و صحیح درس تربیت بدنی در مدارس کشور را گوشزد مینماید.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

اسلام نیز تربیت و تقویت قوای جسمانی و روانی و همچنین ارتباط آنها را واجب دانسته و هدف آن را تقرب به خداوند تعیین نموده است. اسلام معتقد است جسم در ارتباط با روح ارزش و احترام دارد، و پرورش و حفظ سلامت و نیرومند ساختن جسم بسیار ضروری است.

تربیت بدنی و ورزش به طور عام و ورزش قهرمانی به طور خاص نیز برای زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه حائز اهمیت بسیار است، زیرا قدرت جامعه اسلامی ما به قدرت و تواناییهای مختلف همه اعضای آن بستگی دارد. تربیت بدنی جریانی است تربیتی که هدف آن بهبود اجرا و عملکرد بشر و تکامل از طریق فعالیت جسمانی مناسب است. تربیت بدنی کسب مهارتهای حرکتی، حفظ آمادگی جسمانی به منظور تندرستی همه جانبه، نیل به دانش وتوسعه برداشت مثبت از فعالیتهای جسمانی را در نظر دارد.

به گفته زیگلر 1، " نه تنها در دوران کودکی و جوانی در مدارس و دانشگاه، بلکه در سراسر دوران زندگی انسانها، در این حرفه باید رسالت خود را انجام داد. بدین معنی که ما باید در خدمت دختران، پسران، زنان و مردان از تمام ردههای سنی با خصوصیات ویژه، معمولی و نابغه باشیم."

این وظیفه در طول حیات توسط متخصصین، خانوادهها و افراد به طرق مختلف انجام شدنی است. قبول این وظیفه به عنوان یک تعهد همیشگی در زندگی، توسعه قلمرو و چشمانداز حرفه را تسهیل خواهدکرد.

 

فصل اول

مفهوم، اهداف و اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش

مقدمه

از دیرباز متفکّران در مورد تربیت با توجه به بینشها و دانشهای خود نظراتی . ارائه داده و مفاهیمی بیان داشتهاند 1 هر یک از نظرات دارای معانی مختلفی است. با توجه بر مفاهیم آنها میتوان نتیجه گرفت که تربیت عملی است که از طریق آن، انسان کمال مطلوب را به دست میآورد و بدین طریق، تحت تربیت به سوی کمال سوق داده شده و برآنچه که ذاتاً میتواند دست پیدا کند موفق و کامیاب میشود. بهعبارت دیگر، تربیت حاصل آموزش است، به صورت ارائه یافتهها، انتقال دانستنیها، سازماندهی تجربهها و بکارگیری استعدادها، که میخواهد انسان را به "انسان خود یافته" تبدیل کند.

تربیت فرد از دامن مادر و محدوده خانواده آغاز میشود و به صورت اختیاری در سازمانهای تربیتی تداوم مییابد. آموزش و پرورش رسمی در تداوم این جریان، انسان کارآمد برای بقای جامعه تربیت میکند.

مفهوم تربیت و ارتباط آن با تربیت بدنی تربیت در مفهوم عام با تربیت بدنی در ارتباط است و به عبارتی از ترکیب تربیت ذهنی و جسمی، تربیت عمومی حاصل میشود. اگر در تربیت عمومی سعی بر آنست که انسان به کمال سوق داده شود، این هدف با کنار نهادن تربیت جسم که لازمه تکوین شخصیت انسانی است عملی نمیشود.

تربیت در مفهوم محض خود در باروری استعدادهای فردی که او را در طول زندگی یاری میکند، لازم است که تربیت بدنی را نیز دربر گیرد. اگرچه لازمه حرکت هر فرد در ابعاد فیزیکی و روحی صحت جسمی اوست و این امر لازمه هر دو حرکت است.

کودک اولین فعالیت خود را در قالب بازی آغاز میکند. بازیها موجب آمادگی جسمی و روحی او را فراهم میسازد، زیرا او با قرار گرفتن در مقابل مشکلات ناشی از بازی، مکانیسم دفاعی را در مقابله با مشکلات بدست میآورد. ورزشهای سنگین نیز موجبات آمادگی مقابله با مصائب را در ورزشکار فراهم میکند. اراده او را قوی میکند، تحمل ورزشکار را در مقابل نارسائیهای روزگار تقویت میکند. بدینگونه تن آدمی به همراه روح او توأماً تربیت میشود، در نتیجه جسم قوی می‌شود و روح صیقل می‌یابد، بدینسان جایگاه تربیت جسمانی در تربیت عمومی به وضوح روشن میشود. ایجاد فرصت رشد تربیت بدنی صحیح، انسانهایی عاری از تزلزل، ولی محکم در برابر نارسائیها و گرفتاریها تربیت میکند. تربیتی که ضمن مبادرت به تقویت تن، بعد انسانی آن را نیز با تحکیم روابط انسانی، اشاعه ارزشهای معنوی، ایحاد حس مشارکت در شئون اجتماعی، آگاه ساختن انسانها به حق و حقیقت که زیر بنای زندگی بشری است ، موجب میشود. ملاحظه میشود که تربیت بدنی، جزئی از تربیت عمومی است و تحقق هدفهای تربیت عمومی، نمیتواند با اهمال در تحقق هدفهای تربیت بدنی حاصل شود. زیرا تربیت بدنی با تربیت در مفهوم کلی دارای ارتباط دائمی است.

 

اساس اهداف تربیت بدنی در آموزش و پرورش

فعالیتهای تربیت بدنی در قلمرو مدیریت آموزش و پرورش رسمی چه در ساعات ورزش و چه در فعالیتهای فوق برنامه باید بر پایه و اساسی استوار گردد، پایههایی که در خود ا بعادی را به شرح ذیل جای میدهد:

 

1- بعد الهی

تعلیم و تربیت در اسلام بعد الهی دارد و در یک جامعه اسلامی برنامههای رسمی آن ملزم به تحقق این بعد است. بنابراین لازم است که فعالیتهای تربیت بدنی در مقاطع تحصیلی با تأثّر از فلسفه جامعه اسلامی، دانشآموزان را به سمت توحید سوق دهد. توحیدی که با شناخت وجودی فرد شکل گیرد و در سیر مسیر شناخت، به معرفت نفسانی دست یابد تا در آن آزادی و آزادگی نیز مأوا گزیند، فرد بنده هیچ کس نشود، زنجیرهای کفر و گناه را از هم بگسلد تا آزادهای مسئول و متَّقی باشد.

اُلگو قرار گرفتن معلم تربیت بدنی به عنوان فردی مسلمان، در برخورد با دانشآموز و رعایت عدالت در بین آنها و توجیه فضایل انسان الهی در تحکیم این اصل مؤثر است.

 

2- بعد جسمانی

درس تربیت بدنی باید معطوف به سالمسازی تن به منظور یاری رساندن به روح سالم باشد. لذا برنامههای تربیت بدنی با توجه بر این بعد، باید دانشآموز را دارای جسمی توانا کند که حتیالامکان بتواند بدون نگرانی جسم خود را در خدمت گیرد و به عبارتی؛ سلامتی توأم با قدرت جسمی در فرد بوجود آید. تا ضمن کاربرد پیدا کردن تن برای اعمال ذهنی در دوران تحصیل ، در دوران زندگی نیز مددکار او باشد.

توجه بر ایجاد علاقه و افزایش روحیه ورزشی از طریق برنامههای آموزشگاهی، تداوم محتوای بعد جسمانی را در اساس تربیت بدنی موجب میشود. در بعد جسمانی، ایجاد همآهنگی بین اندامها، ایجاد چابکی در بدن، تقویت توانائیهای جسمی، همآهنگ ساختن اعصاب و عضلات، کشف و رفع نقایص جسمانی، جلوگیری از ایجاد نقایص جسمانی و به طور کلی رعایت اعتدال در انجام عملیات نهفته است.

 

3- بعد فکری

رشد فکری در مسیر ایجاد حس تیزبینی، پیشبینی، تحلیل مشکلات، خلاقیت و ایجاد قدرت تدبیر حرکت میکند. قرار دادن دانشآموز در موقعیتهای خاص و واداشتن او به تشخیص موقعیت، سپس هدایت او در توجیه موقعیت و قضاوت و نتیجهگیری بر اساس اطّلاعات و معلومات اکتسابی پیشین جزو محتوای این بعد قرار دارد. این بعد به طور بنیادی با پیاده کردن دو نوع برنامه نظری و عملی میسر میشود، که در نوع اول توجیه قوانین و مقرّرات ورزشی، فلسفه بازی، فلسفه گروه وتحکیم گروه است و در نوع دوم بکارگیری قوانین و مقرّرات در عمل و درگیر ساختن دانشآموز با مشکلات عملی در قالب بازی ومشارکت در جمع می‌باشد.

 

4- بعد مهارتی

این بعد متوجه ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اعصاب و عضلات مربوط به آن است که در نتیجه تعامل دانشآموز را به درجهای از شایستگی در انجام یک عمل و حرکت پیچیده میرساند.

بعد مهارتی در اساس با رشتههای مختلف ورزشی که هر یک در خود هدف کلی خاص تربیتی و اهداف تربیت جسمانی را جای داده است مرتبط است که از طریق ایجاد حرکت به صورت مهارتهای انتقالی همچون، انواع راهرفتنها و دویدنها و مهارتهای غیر انتقالی مثل، حرکت درجا (نوسانی، چرخشی، جنبشی و کششی) میباشد.

مهارتهای مقدماتی رشتههای ورزشی و بازیهای مرکب از حرکات یاد شده پیروی میکند.

 

5- بعد عاطفی

این قسمت به طور بنیادی بر کنترل احساسات، و آموزش نحوه بیان احساس و عواطف توجه دارد. کنترل احساسات موجب میشود فرد بیاموزد که در بیان احساس خویش موجبات رنجش دیگران را فراهم ننماید. آموزش نحوه بیان احساس و عواطف موجب میشود که فرد عواطفی را بیان کند که منطبق با هنجارهای اجتماعی و موقعیت قرار گرفته است. در این مقوله هدایت دانشآموز در مسیر تفهیم و گسترش ارزشهای فرهنگی مورد توجه قرار میگیرد.

حالات عاطفی از قبیل؛ خشم، حسادت، ترس، میل به کنجکاوی و ابراز علاقه ظاهر میشود. اگرچه با نگاهی سطحی، اغلب حالات عاطفی ذکر شده مذموم به نظر میرسند ولی دانشآموز باید بیاموزد که؛ کِی عصبانی شود، کِی غیظ خود را نگهدارد، کِی کنجکاوی نماید تا در برخورد با دیگران، در مقابل رفتار شایست و ناشایست عکسالعمل منطقی نشان دهد.

این بعد با توجه به ارزشهای اجتماعی و ایجاد خصوصیات جمعی، از راه بازیها و مهارتها حاصل میشود.

 

6- بعد اجتماعی

در بعد اجتماعی، اجتماعی شدن فرد در مفهوم "سازگاری طبیعت فرد با فرهنگ اجتماع وی" مورد توجه است. بدین وسیله حس جمعپذیری در فرد حاصل میشود و سازوکار جذب شدن در گروههای اجتماعی فراهم میشود. سازوکاری که از تفاهم بین افراد، رفع نگرانی در میان جمع، تقویت حس احترام و … بوجود میآید. بازیها و رشتههای ورزشی از پیش طراحی شده در ایجاد صحنههای آموزشی برای اهداف ذکر شده مؤثرند که در نهایت با ایجاد روحیه سازگاری در مفهوم خودسازی برای ایفای نقش در صحنه اجتماع مؤثر به نظر میرسد. تربیت بدنی در حوزه مدیریت وزارت آموزش و پرورش اهداف کلی ذیل را که

الهام بخش اهداف اختصاصی در مقاطع مختلف است دربر میگیرد.

1- در هر حرکت سالمسازی جسم با توجه بر فطرت سالم انسانی دنبال شود. بنابر این دوری از هرگونه خودآزاری و آسیب رسانیدن بر جسم ضروری است.

2- ایجاد روحیه قوی، بشّاش و سالم در نسل حال و آینده در مسیر ایثار، جوانمردی، مرّوت، مساعدت، درستکاری و تقویت حس مسئولیت.

3- ایجاد روحیه جمعگرائی برای تقویت تعاون و همکاری در فعالیت‌های تیمی.

4- پرورش نیروی رهبری و اطاعت از سرپرست مسئول.

5- بیداری و تقویت حس ورزشخواهی در دانشآموزان.

6- آشنایی دانشآموزان با ارزشهای فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی در مسیر تحکیم روابط انسانی.

7- ایجاد آگاهی از اصول علمی حرکت در دانشآموزان با توجه بر عواملی همچون؛ استفاده صحیح از زمان، نیرو و رابطه جرم و انرژی.

8- تقویت قوای جسمانی با توجه به سلامتی کل اعضاء و جوارح انسان که موجب صحت و سرعت در انجام مسئولیتها می‌گردد.

9- کمک به رفع نگرانی، اضطرابهای روحی و خستگی ناشی از زندگی مدرن.

10- تقویت روحیه مقابله با حوادث و پایداری در مقابل مشکلات.

11- ایجاد عادات صحیح بهداشتی و علاقمند ساختن دانشآموز به رعایت امور بهداشتی در جهت حفظ سلامتی خود و محیط.

12- آموزش مهارتهای ورزشی متناسب با سن افراد برای استفاده از اوقات فراغت.

 

اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش

هدفهای اختصاصی که مربوط به تربیت بدنی در مدارس میباشند، بهبود

توانایی جسمانی و یادگیری مهارتهای حرکتی را شامل بوده و عبارتند از:

1- افزایش قابلیتهای جسمانی و شرایط بدنی از قبیل قدرت، سرعت، استقامت، چابکی و هماهنگی

2- آموزش مهارتهای حرکتی و تکنیکهای ورزشی

3- کاربرد قابلیتهای جسمانی و مهارتهای حرکتی در بازی، مبارزه تیمی و مسابقات مربوط به رشتههای مختلف ورزشی.

در چارچوب اهداف اختصاصی تربیت بدنی در مدارس، بازیها نقش مهمی را دارا میباشند و باید طوری انتخاب شوند که موجبات شادی و نشاط دانش آموزان فراهم گردد و علاقه آنها برای انجام بازیها برانگیخته شود، به نحوی که این علاقه پس از ترک مدرسه نیز ادامه داشته باشد و افراد بخاطر حفظ و تأمین سلامتی خود و گذراندن اوقات بیکاری بطور سالم در سنین بالاتر نیز به ورزش بپردازند.

 

اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش

حرکت که شالوده تربیت جسمانی است به طرق مختلف برای اعضای بدن در قالب بازیها و رشتههای مختلف ورزشی بهوجود میآید. از طریق حرکت که زیربنای تربیت بدنی میباشد میتوان در ایجاد همآهنگی بین جسم و روح تلاش کرد. بنابراین اصل اساسی در تربیت بدنی رسیدن به کمال از طریق همآهنگی جسم و روح است.

در صورتی که برنامههای تربیت بدنی در مدارس با توجه به شرایط سنی دانشآموز از نظر جسمی و عقلی تنظیم شود با پیروی از اصولی خاص، حرکات، بازیها و رشتههای ورزشی را منطقی میسازد.

در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:

1- در تدوین برنامه و پیاده کردن آن، فرهنگ جامعه مورد توجه قرار گیرد.

2- آموزش حرکات و مهارتها از ساده شروع و به مشکل ختم شود.

3- وسیله و نوع مهارت، با استعداد جسمانی، عقلانی و سنی دانشآموز هماهنگی داشته باشد.

4- مقدارانرژی لازم که بدن برای انجام یک مهارت لازم دارد با ملاحظات قبلی مورد توجه قرار گیرد.

5- پرورش عمومی اعضای بدن مورد توجه قرار گیرد نه تقویت یک عضو.

6- زمان پرداختن به عملیات و مهارتها مناسب باشد.

7- حرکات و عملیات، عضلات را در یک وضعیت انقباض و انبساط طولانی قرار ندهد.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:41       1395/12/03
  • تعداد بازدید :
    3934
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس

تدریس تربیت بدنی

تدریس در آموزش و پرورش

مفاهیم تدریس تربیت بدنی

اصول تدریس تربیت بدنی

اهداف تربیت بدنی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.