تبلیغات
شما

آموزش مشکلات شنوایی و کارکرد سمعک به کودکان

آموزش مشکلات شنوایی و کارکرد سمعک به کودکان

زمانی که فرزندان ما بسیار کوچک هستند سوالات بسیار جالبی از ما می‌پرسند. در گذشته هنوز اینترنت اختراع نشده بود و به همین دلیل پدر و مادرها بیشتر وقت خود را در قسمت کودکان کتابخانه به پیدا کردن جواب سوالات جالب آن‌ها سپری می‌کردند. سوالاتی از قبیل کفشدوزک‌ها چه می‌خورند؟ و رعد و برق چیست؟ ذهن کنجکاو کودکان همواره در حال طرح سوال است و ما نیز وظیفه داریم تا جایی که در توان‌مان است به آن‌ها پاسخگو باشیم. 

اگر شما هم از سمعک استفاده می‌کنید و قصد دیدار با نوه‌های خود در تعطیلات آخر هفته را دارد، احتمالا با سوالات آن‌ها مواجه خواهید شد. بدون شک چشم‌ها و دست‌های کنجکاو آن‌ها به طرف سمعک شما جلب خواهد شد و در مورد آن از شما سوال خواهند کرد. چطور می‌خواهید مشکلات شنوایی را برای یک بچه توضیح دهید؟ چطور می‌خواهید به آن‌ها آموزش دهید که با توجه به وضعیت شنوایی شما بتوانند بدون مشکل با شما ارتباط برقرار کنند؟ برای این‌که در این مورد به شما کمک کنیم نکاتی را در این مطلب برای‌تان آورده‌ایم.

یکی از توصیه‌های اولیه این است که اگر از سمعک استفاده می‌کنید و متوجه نمی‌شوید که کودک چه می‌گوید به جای این‌که بگوید صدایت را نمی‌شنوم و حرفت را تکرار کن بهتر است وانمود کنید که متوجه حرف‌های او شده‌اید. به خواندن ادامه دهید تا نحوه‌ی توضیح دادن مشکلات شنوایی و دلایل استفاده از سمعک برای کودکان را بیاموزید.

 

سنین 2 تا 5 سال

در این سنین کودک دوست دارد بازی کند پس از طریق بازی کردن می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این بازی کردن باعث می‌شود که کودکان ارتباط چشمی را قبل از ارتباط کلامی یاد بگیرند. برای داشتن ارتباط بهتر با کودکان بازی زیر را با آن‌ها انجام دهید:

  • دست‌تان را روی چشم‌تان بگذارید و ساکت بمانید.
  • دست‌تان را از روی چشم‌تان پایین بیاورید و با کودک ارتباط چشمی برقرار کنید و سپس با او حرف بزنید.
  • اگر قبل از این‌که شما دست‌تان را از روی چشم‌تان بردارید با شما حرف زدند به آن‌ها بگویید «صبر کن! من نمی‌تونم تورو ببینم پس نمی‌تونم صداتو بشنوم».
  • این کار را آن‌قدر تکرار کنید که کودک شما تماس چشمی برقرار کردن قبل از حرف زدن را یاد بگیرد.

باید اشاره کنیم که کودکان در این سن همه چیز را با دهان و انگشت بررسی می‌کنند پس سمعک خود و باتری‌های آن را در هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید در یک جای مطمئن بگذارید.

سنین 5 تا 7 سال

دنیای امروزی پر سر و صداست و صدای اسباب‌ بازی‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی می‌تواند حواس شما را در حین ارتباط برقرار کردن با کودکان پرت کند. می‌توانید با خاموش کردن تلویزیون و کاهش دادن دیگر صداهای مزاحم حواس پرتی را به حداقل برسانید. قبل از شروع بازی از آن‌ها بخواهید که آن‌ها نیز اسباب بازی‌ها و دیگر وسایل پر سر و صدای خود را خاموش کنند. مثل همیشه ارتباط چشمی برقرار کنید و کودک را صدا زده و به آرامی با او صحبت کنید.

صحبت کردن در مورد اسباب بازی‌ها می‌تواند باعث شود که کودکان شما بفهمند که سمعک اسباب‌ بازی نیست. اگر از شما پرسیدند که چیزی که در گوش گذاشته‌اید چیست بگویید که یک اسباب بازی است که به شما کمک می‌کند صدای او را بشنوید. همین‌ کار را می‌توانید در مورد عینک خود نیز بکنید. با این وجود بهتر است سمعک خود را در جایی نگه دارید که کودکان کنجکاو نتوانند آن‌ را پیدا کنند.

 

سنین 7 تا 10

در این سن کودکان می‌توانند معنای کاهش شنوایی را درک کنند. برای آن‌ها توضیح دهید که برخی اوقات گوش برای شنیدن نیاز به یک سری وسایل کمکی دارد و در ادامه کارکرد سمعک را برای آن‌ها توضیح دهید. علت اهمیت برقراری ارتباط چشمی با کسانی که شنوایی‌شان کم است را توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید که آرام و واضح صحبت کنند. وقتی با کودکان داخل خودرو هستید از آن‌ها بخواهید که تا زمان توقف ماشین با شما صحبت نکنند. اگر در هنگام حرکت از شما سوال پرسیدند جواب آن‌ها را ندهید.

 

سنین 10 تا 14 سال

استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل پیام کوتاه و ایمیل در این سنین امری عادی است. اگر کودکان در این سنین با شما رو در رو صحبت می‌کنند از آن‌ها بخواهید که آرام و واضح صحبت کنند. از آن‌ها زیاد فاصله نگیرید و با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید طوری که بتوانید صورت آن‌ها را ببینید. اگر می‌خواهید در مورد مسئله‌ی مهمی با آن‌ها صحبت کنید، بهتر است به یک اتاق ساکت بروید.

اگر برنامه ریزی کرده‌اید که به دیدن نوه‌‌های خود بروید یا قرار است آن‌ها به دیدن شما بیایند، بهتر است از قبل در مورد نحوه توضیح مشکلات شنوایی و دلایل استفاده از سمعک برای آن‌ها فکر کنید و خود را آماده پاسخگوی به سوالات آن‌ها بکنید.

منبع : Healthyhearing

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    19:25       1395/11/12
  • تعداد بازدید :
    1499
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

مشکلات شنوایی

آموزش سمعک

سمعک کودکان

استفاده از سمعک

نحوه استفاده از مسعک




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.