تبلیغات
شما

MVC چیست؟

MVC چیست؟

MVC یک روش مدرن و به روز برای معماری نرم افزار است. طراحان نرم افزار هنگام معماری سیستم‌های نرم افزاری الگوهای مختلفی را برای پیاده سازی ساختار نرم افزار در پیش می‌گیرند. یکی از این الگوهای معماری نرم افزار MVC یا Model View Controller نام دارد.

MVC نرم افزار را به سه قسمت Model و View و Controller تقسیم می‌کند. که هر کدام از این سه قسمت وظیفه خاصی را در چرخه حیات نرم افزار بازی می‌کنند.

  • Model
    مفاهیم استفاده شده در نرم افزار تحت عنوان Model‌ها ایجاد می‌شوند. در MVC هریک از Class‌های ما یک Model هستند. Model در Logic برنامه هیچ نقشی ندارد. ارتباط با پایگاه داده هم در Model صورت می‌گیرد و Model‌ها پل ارتباطی بین نرم افزار و پایگاه داده نیز هستند.

 

  • View
    View رابط کاربری نرم افزار است و می‌توان گفت فرم‌های نرم افزار و تمام چیزهایی که کاربر با آنها در ارتباط است تحت عنوان View در نرم افزار قرار می‌گیرد. View نیز هیچ نقشی در Logic نرم افزار ندارد و تنها پل ارتباطی بین کاربر و سایر بخش‌های نرم افزار است. تاکید می‌کنم که View هیچ تصمیم گیری انجام نمی‌دهد و فقط نمای بیرونی نرم افزار است.

 

  • Controller
    Controller‌ها قلب تپنده نرم افزارهای MVC هستند. تمام تصمیم گیری‌ها و Logic نرم افزار در Controller قرار می‌گیرد و Controller پل ارتباطی Model و View است. در واقع با بیانی ساده می‌توان گفت Controller تصمیم می‌گیرد که چه داده ای از کدام Model دریافت شود و جهت نمایش به کدام View ارسال شود.

 

حالا این سوال به وجود می‌آید که چرا چنین ساختاری می‌تواند خوب باشد. چه کمکی به تیم طراحی و توسعه نرم افزار می‌کند؟

در پاسخ به این سوال می‌توان به چند دلیل زیر اشاره کرد:

  1. MVC توسعه نرم افزار را تبدیل به گلابی یا هولو می‌کند.
  2. MVC پروسه Unit testing را بسیار راحت می‌کند.
  3. MVC کار گروهی همزمان را برای تیم طراح و برنامه نویس آسان می‌کند.
  4. MVC با جدا سازی Logic از View و قرار دادن آن در Controller خوانایی کدها را بسیار بالا می‌برد.
  5. و مهم‌تر از همه اینکه MVC به شکل شگفت انگیزی حجم کد نویسی را کاهش می‌دهد.

MVC در هر زبان برنامه نویسی قابل پیاده سازیست. حتی در جاوا اسکریپت. اما در حال حاضر از این روش بیشتر برای زبان‌های سمت سرور مثل PHP و ASP.Net استفاده می‌شود و در کل MVC یک روش بسیار کارا برای تیم‌های بزرگ‌تر است. هرچه تیم بزرگتری داشته باشید مزایای این الگو برای شما بیشتر ملموس خواهد بود. همچنین به تجربه می‌گویم MVC برای پیاده سازی پروژه‌های کوچک توصیه نمیشود و من استفاده از این روش در پروژه‌های کوچک را به استفاده از پتک برای کشتن پشه تشبیه می‌کنم.

 

منبع م.داداشی

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    19:33       1395/11/12
  • تعداد بازدید :
    1522
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

Model–view–controller

معماری MVC




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.