تبلیغات
شما

15 اسفند، روز درختکاری، گرامی باد

15 اسفند، روز درختکاری، گرامی باد

تقویم پر است از روزهایی که متفاوت‌تر از بقیه‌ی روزها جلوه می‌کنند و با خودشان پیام‌های خاصی را به همراه می‌آورند. حالا آخرین برگ‌های این روزشمار ورق می‌خورد و خودش را برای ورود به سالی دیگر آماده می‌سازد. به نیمه‌ی اسفندماه که می‌رسیم، عبارتی خاص بر روی صفحه تقویم به چشممان می‌خورد : روز درختکاری

روزی که باید دست دوستی به سوی طبیعت دراز کنیم و پیوندی عمیق و محکم را با آن برقرار سازیم. وقت آن است که این استوار قامتان را ارج نهیم و به پاس خدماتی که همواره به انسان کرده اند، سپاسگزارشان باشیم.

 

شاید از خودتان بپرسید کدام خدمت ؟!

ما انسان‌ها بارها و بارها از وجود این نعمات الهی استفاده کرده و شاید به راحتی از کنارشان گذشته ایم. همه‌ی ما در سایه سار این درختان لحظاتی را آسوده و دغدغه هایمان را فراموش کرده ایم. قامتشان را بریده ایم تا چوب به دست آوریم و لوازم زندگی بسازیم. برگ و میوه شان را چیده ایم تا نیازهایان را برطرف کنیم و…

آنها با تمام وجود به ما خدمت کرده اند اما تا به حال برایشان چه کرده ایم؟!؟!

حالا روز درختکاری بهانه ای شده تا در واپسین روهای سال و با نزدیکی به موسم رویش جوانه‌ها در طبیعت لحظاتی را به این موجودات غرق در سکوت بیاندیشیم و کمی از دردهایی را که به جانشان روا داشته ایم، تسکین دهیم.

امروز، روز یادگیری است و همه‌ی ما باید یاد بگیریم که درختان حق زندگی دارند و باید روز به روز کهن سال‌تر شوند تا آیندگان ما نیز از آنها بهره مند گردند. می‌خواهیم به رنگ طبیعت در آییم و برایتان از روز درختکاری سخن بگوییم…

 

روز درختکاری در ایران و جهان

در کشورمان ایران، روز ۱۵ اسفندماه  در هر سال به عنوان روز درختکاری شناخته می‌شود و در طی آن مراسم‌های مختلفی با هدف بیان اهمیت درخت و درختکاری برگزار می‌گردد.

اما این تازه آغاز ماجرا برای درختان و طبیعت است و از ۱۵ تا ۲۲ اسفند  به هفته‌ی منابع طبیعی اختصاص دارد. شاید بتوان نام این هفته را هفته‌ی خوشحالی درختان نیز نامید که به عنوان منبعی ارزشمند و حیاتی برای ادامه حیات بشر باید به آنها توجه شود. 

البته ایران تنها کشوری نیست که چنین روزی را در تقویمش دارد. کشورهای دیگر نیز یکی از روز‌های پایانی زمستان و یا اوایل بهار را به این امر اختصاص داده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

 

نام کشور روز درختکاری
الجزایر ۲۷ اکتبر
استرالیا ۲۸ جولای
بلژیک ۲۱ مارس
برزیل ۲۱ سپتامبر
کامبوج ۱ ژوئن
جمهوری آفریقای مرکزی ۲۲ ژوئیه
تایوان ۱۲ مارس
چین ۱۲ مارس
کاستاریکا ۱۵ ژوئن
مصر ۱۵ ژانویه
آلمان ۲۵ آوریل
ژاپن ۲۹ آوریل
کنیا ۲۱ آوریل
لسوتو ۲۱ مارس
مقدونیه ۱۲ مارس
مالاوی دومین دوشنبه ماه دسامبر
مکزیک دومین دوشنبه ماه ژوئیه
نامیبیا ۸ اکتبر
هلند نخستین روز بهار (۲۱ مارس) یا نخستین روز پاییز (۲۱ سپتامبر)
نیوزیلند ۵ ژوئن
نیجر ۳ آگوست
فیلیپین ۲۵ ژوئن
لهستان ۱۰ اکتبر
پرتغال ۲۱ مارس
آفریقای جنوبی از ۱ تا ۷ سپتامبر
کره جنوبی ۵ آوریل
سری لانکا ۱۵ اکتبر
تانزانیا ۱ ژانویه
اوگاندا ۲۴ مارس
ایالات متحده آمریکا ۱۰ آوریل
ونزوئلا چهارمین یکشنبه ماه می

 

 

در این روز چه باید بکنیم؟

در روز درخت کاری، همانطور که از نامش پیداست، باید نهالی در زمین کاشته شود. مردم دست به کار می‌شوند و با به راه انداختن گروه‌ها و کمپین‌ها ی ویژه‌ی این روز به کاشت نهال اقدام می‌کنند. سازمان هایی نظیر منابع طبیعی، شهرداری و … نهال‌ها و درختچه هایی را به رایگان در اختیار مردم قرا می‌دهند تا در این حرکت ارزشمند مشارکت داشته باشند.

بسیاری از مردم و و حتی هنرمندان و ورزشکاران در اطراف شهر‌ها و پارک‌های بزرگ گرد هم می‌آیند تا با دستهایشان، قدمی کوچک را در راستای سپاس از خدمات طبیعت بردارند. در این میان کمپین‌های حمایتی از محیط زیست و تشکل‌های مردمی نیز به منظور جلوگیری از نابودی و از بین رفتن کامل جنگل‌ها اقداماتی را انجام می‌دهند تا در این امر مهم شریک شوند.

 

 

 

چه شد که این روز در تقویم قرار گرفت؟

نخستین بار در سال ۱۸۷۲، فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتون ( J.Sterling Morton ) که در در ایالت نبراسکا زندگی می‌کرد به فکر این افتاد که روزی را در تقویم به درختکاری  و منابع طبیعی اختصاص دهد. در آن زمان تاریخ ۱۰ آوریل به این منظور در نظر گرفته شد و مردم  بیش از ۱ میلیون درخت را کاشتند. بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل منتقل گردید و از آن به بعد کم کم بقیه‌ی کشورها نیز وارد این عرصه شدند و گام هایی را در جهت حفظ درختان برداشتند.

 

درختان به چه کار ساکنان زمین می‌آیند؟

درختان یکی از حیاتی‌ترین نقش‌ها را در حیات انسان ها  و سایر جانداران ایفا می‌کنند. آنها برای ادامه حیات از دی اکسید کربن استفاده کرده و به این وسیله هوا را پاک می‌کنند . هر درخت سالانه ۲۲ کیلوگرم دی اکسید کربن جذب می‌کند و هوای پاک و سالم را به ساکنان زمین اهدا می‌نمایند.

بسیاری از پرندگان و جانوران مامن و آشیان خود را در درختان می‌سازند و از میوه‌های آن‌ها برای تغذیه خود استفاده می‌کنند.

چوب درختان یکی از عناصری است که مورد استفاده انسان قرار می‌گیرد و با استفاده از آن وسایلی را برای زندگی خود می‌سازد. البته با همین استفاده آسیب‌های زیادی را بر بدنه این منبع ارزشمند وارد می‌آورد.

این سبز قامتان به هنگام بروز سیل همچون سدی استوار عمل می‌کنند و جان انسان و سایر ساکنان کرده زمین را نجات می‌دهند. اگر این مخلوقات نباشند فرسایش خاک امان زمین را می‌بُرد و مشکلاتی جدی را به وجود می‌آورد.

از همه‌ی این اصول علمی که بگذریم، وجود درختان رنگی دیگر را به طبیعت می‌بخشد و دیدنشان روحمان را تازه می‌کند که با هیچ حسی قابل مقایس نیست…

 

 

۱۵اسفند آغازی برای هفته منابع طبیعی

روز درختکاری آغاز هفته منابع طبیعی را نوید می‌دهد و بر اهمیت این منابع ارزشمند را بیش از پیش تاکید می‌کند. حال بد نیست بیشتر راجع به مفهوم منابع طبیعی بدانیم و نقش آن در حیات خود اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

منابع طبیعی، به کلیه مواد و منابعی اطلاق می‌گردد که به صورت کاملا طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود می‌آیند و از نظر حیاتی به دو دسته تقسیم می‌گردند:

منابع طبیعی غیرقابل تجدید که مقدار آنها پس از بهره برداری، کاهش می‌یابد و به صورت اولیه باز نمی‌گردد مانند معادن و مخازن.

منابع طبیعی تجدید شونده که پس از بهره برداری، در صورت رعایت اصول و مدیریت صحیح،  قابلیت تجدید حیات دارند و مجددا شارژ می‌شوند مانند جنگل‌ها و مراتع.

 

 

منابع طبیعی چه ارزشی دارند؟

آب، خاک، جنگل و مرتع که با عنوان منابع طبیعی تجدید شونده از آنها یاد می‌کنیم به عنوان بستری برای حیات انسان‌ها و زیربنای توسعه پایدار جوامع شناخته می‌شوند و نه تنها به نسل امروزی، بلکه به آیندگان نیز تعلق دارند و نیازمند حفظ و نگهداری هستند. در این میان منابع تجدید ناپذیر نیاز مند توجه بیشتر ی هستند چرا که در صورت نابودی هیچ گاه نمی‌توان آنها را احیا نمود و هیچ اثری از آنها برای نسل بعدی باقی نمی‌ماند.

این منابع، تکیه گاهی مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، بستری برای رونق کشاورزی، زمینه ای برای اشتغال، منبعی برای تولید چوب، زیستگاهی برای گونه‌های گیاهی و جانوری، منبعی برای تولید اکسیژن و تفرجگاهی برای گذران اوقات فراغت به وجود می‌آورند و دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.

 

منابع طبیعی، چگونه از دست می‌روند؟

تخریب منابع طبیعی دو  متهم دارد: طبیعت و انسان

آتش سوزی‌های طبیعی، سیل و زلزله، برخی از عوامل طبیعی به شمار می‌روند که انسان کنترلی بر روی آنها ندارد و جزئی از چرخه‌ی طبیعت هستند. در مقابل انسان، به روش‌های گوناگون، دانسته و ندانسته، به جان منابع طبیعی می‌افتد و آنها را به مرگ نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. بی احتیاطی جنگل نشینان، دامداران و آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع، عبور جاده‌های گوناگون از جنگل‌ها و مراتع،مدیریت اشتباه در عرصه منابع طبیعی و نبود آموزش صحیح تنها گوشه ای از اقدامات نادرست انسان هستند و قطع درختان و آلودگی هوا را منجر می‌شوند.

رابطه انسان و طبیعت کاملا دو طرفه است. اگر به آن احترام بگذارید و حفظش کنید مدت زمان بیشتری را به شما خدمت می‌کند اما اگر آن را نادیده بگیرید به مرور زمان مرگ آن را رقم می‌زنید. حال دنیایی را بدون این منابع تصور کنید که نفستان را بند می‌آورد و و در نهایت شما را به ایستگاه مرگ می‌رساند.

 

کمی درباره‌ی نهال کاری بدانیم

حال اگر قرار است دست به کار شوید و نهالی را به زمین هدیه کنید بهتر است با توجه به اصول، این کار را انجام دهید.

برای کاشت نهال ابتدا باید به این موضوع دقت کنید که در چه محلی می‌خواهید اقدام به انجام این کار کنید و سپس با توجه به شرایط، نهال مورد نظر را انتخاب نمایید. در روز درخت کاری بیشتر از دو نوع نهال استفاده می‌شود ، ریشه لخت و گونی پیچ. چرا که این نوع نهال‌ها قیمت پایین‌تری دارند و راحت‌تر می‌شود آن‌ها را کاشت . 

به هنگام کاشت نهال این نکات را مد نظر قرار دهید:

۱) نهال‌ها باید سالم باشند . 

۲) در خاک و محل مناسب کاشته شوند . 

۳) کاملا صاف و در صورت نیاز از چوب و یا شی دیگری در راستای خم نشدن آن استفاده شود تا مبادا نهال کج رشد کرده و یا آسیب ببیند . 

۴) حوضچه‌ی کوچک دور تنه‌ی آن مناسب حفر شود . 

۵) در معرض باد و طوفان و یا ضربه‌ی شدید قرار نگیرد . 

۶) از کود مناسب به هنگام کاشت استفاده شود . 

نکات دیگری نیز در این خصوص وجود دارد ولی دانستن همین نکات می‌تواند تا حدود زیادی موفقیت شما را در کاشت نهال و تقدیم درختی تنومند به آیندگان تضمین کند.

 

دنیایی را بدون درختان تصور کنید

شاید هنوز هم در این که دست به کار شوید و نهالی بکارید مردد هستید. می‌خواهیم کمی از قوه تخیلتان کمک بگیرید. در ذهن خود دنیایی را بدون درختان تجسم کنید. زمینی کویرگونه که هیچ سایه ساری برای در امان ماندن از تابش خورشید وجود ندارد.

هوایی که نمی‌شود در آن نفس کشید و با هر دم و بازدم گازهایی خطرناک به بدن ما راه پیدا می‌کنند.

دیگر وسایل چوبی زینت بخش خانه هایمان نمی‌شوند.

مداد یا کاغذی برای تحصیل فرزندانمان وجود ندارد.

و…

 

سخن آخر

می شود با قدم‌ها و حرکت هایی کوچک جلوی یک فاجعه زیست محیطی را گرفت.

کافیست حداقل همین یک روز را صرف این منابع ارزشمند کنیم تا زمینی مناسب زندگی را به آیندگان خود تحویل دهیم.

یادتان باشد این فقط ما نیستیم که از این درختان سهم داریم، نسل‌های آینده نیز باید بتوانند از وجود آنها بهره ببرند و به حیات خود ادامه دهند.

چه برنامه ای برای این روز دارید؟

آیا در محل زندگیتان کمپینی برای این روز به راه افتاده است؟

منبع : بلدیاب

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    12:33       1395/12/14
  • تعداد بازدید :
    1977
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

15 اسفند

درخت کاری

روز درخت کاری

درخت کاری ایران

طبیعت ایران

آموزش درخت کاری به کودکان



جدیدترین خبرها

درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.