تبلیغات
شما

استانداردهای فضای آموزشی

استانداردهای فضای آموزشی

 

میدانیم فضا و محیطی که در آن به امر آموزش و یادگیری پرداخته می‌شود تأثیر بسیار مهمی در یادگیری دارد. دقت در طراحی و ساخت این فضاها باید مورد توجه معماران و مسئولین ذیربط قرار گیرد. در این مقاله مواردی که برای داشتن یک فضای آموزشی استاندارد باید مورد نظر قرار داده شود ذکر شده است.

 

ابعاد استاندارد کلاس آموزشی

شکل استاندارد کلاس‌های آموزشی باید به شکل مربع مستطیل باشد که ابعاد آنها با توجه به نوع درس و مقطع تحصیلی دانش آموزان  یا دانشجویان متفاوت می‌شود مطابق استاندارد‌های جهانی فضاهای لازم برای کلاس‌های درس نظری ۵/۶ در ۵/۸ متر مربع بوده است و فضاهای لازم به ازای هر دانش آموز ۲ متر مربع بوده است و این درحالی است که اگر چنین کلاسی برای کلاس‌های کارگاهی و هنری مورد استفاده قرار گیرد به ازای هر نفر ۵/۴ متر مربع فضا نیاز است.

 

ارتفاع کلاس‌های آموزشی باید بین ۷/۲ تا ۴/۳ در نظر گرفته شود و ایجاد هرگونه تراس یا بالکن متصل به کلاس درس ممنوع می‌باشد همچنین دیواره‌های کلاس تا ارتفاع ۵/۱ متر لازم است با سنگ پوشیده شود و از ارتفاع ۵/۱ متر به بعد با رنگ‌های روشن و براق پوشیده شود و همچنین پوششی که در کف کلاس به کار می‌رود باید غیر قابل نفوذ بوده و لغزنده نباشد که به راحتی قابل شستشو بوده و غیر براق باشد تا از کثیف شدن مداوم آن جلوگیری شود.

 

استاندارد پلکان فضاهای آموزشی

تعداد پله‌های هر پلکان نباید از ۳ پله کمتر باشد و برای پلکان پیش از ۳ پله باید حتما نرده استفاده شود. ارتفاع نرده برای بزرگسالان ۹۰ سانتی متر و برای کودکان ۷۵ تا ۸۰ سانتی متر باید باشد و فاصله میان پله و سقف آن نباید از ۲ متر کمتر باشد.

 

استاندارد نور پردازی کلاس‌های آموزشی

برای نور کلاس‌های آموزشی هم باید از نصب پنجره و نور طبیعی استفاده کرد هم نور مصنوعی. بهتر است جهت کلاس به سمت شمال و جنوب باشد تا از تابش نور مستقیم داخل کلاس جلوگیری شود.

پنجره‌ها بایستی از کف دارای ارتفاع ۸۰ سانتی متر بوده و در غیر اینصورت باید دارای نرده چوبی یا فلزی مناسب باشد. فضای خالی بین دو پنجره در کلاس باید تاجایی که ممکن است کم باشد تا از ایجاد سایه در وسط کلاس درس جلوگیری شود.

 

استاندارد سیستم تهویه کلاس اموزشی

کلاس‌های آموزشی حتما باید سیستم‌های تهویه هوای پیشرفته داشته باشند و باز کردن درب و پنجره کلاس‌ها برای تهویه هوا راه حل مناسب و اصولی نمی‌باشد. درجه حرارت مناسب جهت کلاس‌ها بین ۲۱ - ۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت ۶۰ – ۵۰ درصد می‌باشد.

استانداردهای ایمنی و بهداشتی

کلیه مراکز آموزشی باید مجهز به وسایل اعلام و اطفاء حریق باشند و از نظر طراحی بایستی پیش بینی‌های لازم جهت تأمین راه‌های ورودی و خروجی اضطراری با توجه به ظرفیت مدرسه و تعداد طبقات به عمل آید. این راه‌ها بایستی با علائم ویژه و با رنگ سبز مشخص گردد تا محل فرار اضطراری مشخص گردند.

حداقل دو راه فرار برای مواقع اضطراری که از هر نقطه داخل ساختمان قابل رؤیت باشد لازم است و بایستی امکان تخلیه در کوتاه‌ترین زمان میسر گردد و اجزاء سازه ای مسیرهای فرار در مقابل حریق مقاوم باشد.

هر مدرسه بایستی دارای اتاق بهداشتی مجهز به تجهیزات کامل جهت انجام فعالیت‌های بهداشتی تغذیه ای و معاینات بهداشتی درمانی دانش آموزان و کمک‌های اولیه در مواقع بروز حادثه و باشد.

سرویس‌های بهداشتی باید به گونه ای باشد که دسترسی به آنها راحت باشد ولی موجب آلودگی محیط نشود و در جهت باد غالب قرار نداشته باشد. به هیچ وجه نباید آبخوری داخل سرویس‌های بهداشتی قرار داشته باشد. سرویس‌های بهداشتی هم باید از سیستم تهویه مناسب برخوردار باشند.

 

تجهیزات استاندارد مورد نیاز برای یک کلاس آموزشی

 

پروژکتور و سیستم صوتی مناسب

بدون شک با یک پروژکتور مناسب میتوانید تاثیر آموزش خود را دوچندان کنید . حتما قبل از انتخاب به کارکرد صحیح پروژکتور توجه کنید. قطعا در کنار پروژکتور به یک سیستم صوتی مناسب هم احتیاج دارید.

تخته وایت برد

بهتراست دو تخته وایت برد یکی برای پروژکتور و یکی برای یاد داشت نکات لازم هنگام ارائه مطلب در کلاس آموزشی وجود داشته باشد.

میز و صندلی مناسب

میز و صندلی‌های غیر استاندارد که در بیشتر مراکز آموزشی استفاده می‌شود انرژی زیادی از دانش پذیران میگیرد و این کاهش انرژی باعث کاهش میزان یادگیری می‌شود. برای داشتن آموزش بهتر میز و صندلی‌های خود را استاندارد کنید.

سیستم کامپیوتر

از واجبات یک کلاس آموزشی استاندارد داشتن سیستم کامپیوتر است. کامپیوتر برای هر هر رشته و مهارتی میتواند مفید واقع شود. برای اینکه در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید متناسب با نیاز کلاس کامپیوتر تهیه کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    09:29       1397/10/25
  • تعداد بازدید :
    7311
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

استاندارد کلاس‌های آموزشی

کلاس درس استاندارد

کلاس درس مناسب

فضای آموزشی مناسب

تجهیزات کلاس آموزشی

امکانات کلاس آموزشی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.