تبلیغات
شما

چگونه برای ارائه‌ هامون اسلاید‌های بهتری بسازیم

چگونه برای ارائه‌ هامون اسلاید‌های بهتری بسازیم

قطعاً برای هممون پیش اومده که در یک کنفرانس یا گردهمایی یا … با ارائه‌هایی با موضوعات بسیار جذاب مواجه بشیم که به واسطه شرایط و نوع نامناسب ارائه شدن این موضوعات ، دلسرد میشیم . یا شاید با خودمون بگیم بجای هدر دادن این حجم از زمان میتونستیم با کمی جستجو در وب به مطالبی بهتر و مفهوم‌تر از چیزی که توی این ارائه بیان شد برسیم . در حالت خوش‌بینانه این حس زمانی در ما بوجود میاد که ارائه دهنده بر روی مطلب ارائه شده تسلط کافی داره ولی در نوع ارائه دادن موضوع و منتقل کردن اون به مخاطب مشکل داره . حالا فرض کنید که خودمون قراره درباره موضوع یا مطلبی ارائه داشته باشیم ، و نمیخوایم که این حس رو در مخاطبینمون بوجود بیاوریم . برای این کار باید روی چند موضوع اصلی تمرکز کنیم که یکی از اون‌‌ها ساخت ‌اسلایدهای مناسب برای ارائه‌ هست . که میتونه به ما برای جذب هر چه بیشتر مخاطبانمون کمک کنه و جلوی خسته شدنشون رو بگیره . نمونه این نوع اسلاید‌های با کیفیت و حرفیه رو میتونیم توی ارائه‌هایی مثل ted talk‌ها ببینیم .
حالا چطور میتونیم برای ارائه‌هامون اسلاید‌های جذاب و با کیفیت بسازیم ؟ در ادامه نکته‌هایی درباره اینکه چطور اسلایدهامون رو بهتر و با کیفیت‌تر کنیم آورده ام  .

با مقالات آموزشی بلدیاب همراه باشید

 

مخاطبینمون رو بشناسیم

در مرحله اول لازمه که بدونیم چه کسایی قراره مخاطب ارائه‌ ما باشن و با توجه به مخاطبینمون اسلایدهامون رو آماده کنیم . قطعا باید بین اسلایدهایی که برای افراد یک سازمان دولتی آماده میشه با اسلایدهایی که برای یک همایش آزاد آماده میشه تفاوت وجود داشته باشه .

 

هر جمله یک اسلاید لازم نداره !

تعداد اسلاید‌هامون نباید جوری باشه که مجبور بشیم بعد از گفتن چند جمله بسار کوتاه اون رو عوض کنیم یا از چند اسلاید بدون توضیح رد بشیم . به صورت کلی تعداد اسلاید‌ها باید با زمان ارائه‌ و زمان توضیح درباره موضوع اسلاید‌ هم خونی داشته باشه .

متن کمتر زندگی بهتر

مشکلی که خیلی زیاد باهاش مواجه شدیم و میشیم استفاده بیش از حد متن داخل اسلاید‌هاست ، حالا این کار باعث ایجاد چه مشکلاتی میشه ؟ خب اولین مشکل این که حواس مخاطب از گوش کردن به صحبت‌های شما به سمت خوندن متن‌های طولاتی پرت میشه . در حالی که ما میخوایم مخاطبینمون به صحبت‌های ما گوش کنند نه صرفاً مشغول خوندن متن اسلاید‌های ما بشن !
نکته مهم بعدی اینکه متن‌های داخل اسلاید نباید دقیقا همون جمله‌ای باشه که شما دارید اون رو بیان میکنید ( قرار نیست زیرنویس ارائه‌مون باشن‌‌! )  ، بهتره بجای اصل جملاتی که  بیان میکنید از سر فصل یا یک جمله کلیدی استفاده کرد .
اگر مجبور بودید  از متن‌های زیاد استفاده کنید ، بهتره حداقل اون‌ها رو یک جا به کاربرها نشون ندید که به کلی حواسشون معطوف خوندن متن‌ها بشه ، بجاش میشه متن‌ها رو به مرور و با به پیش رفتن صحبتتون نشون بدین .

 

استفاده از عکس‌ برای ایجاد درک بهتر از موضوع 

با استفاده به جا از عکس‌های مناسب و با کیفیت میتونیم جذابیت ارائه‌مون رو بالا ببریم ، همیطور یک تصویر مکمل خوب میتونه خیلی از مفاهیم و حرف‌ها رو بدون نیاز به بیان به مخاطبین منتقل کنه .
درباره استفاده از عکس‌ها توی ارائه‌ها بهتره به این نکات توجه کنیم .
تصاویر باید مکمل جملاتی باشند که ما در حال بیان اون‌های هستیم . همینطور مفهومی که تصویر قراره بیان کنه باید کاملا واضح باشه ، جوری که مخاطبین بدونن که چرا در این لحظه داره این تصویر رو میبینه . بهتره که از تصاویر بزرگ و با کیفیت استفاده بشه و با قرار دادن یک جمله کوتاه داخل تصویر مطمئن بشیم که مخاطب مفهوم مورد نظر ما رو دریافت میکنه .

 

 

برای اسلاید‌‌های یک موضوع خاص ، تم واحد انتخاب کنیم 

بهتره اسلاید‌هایی یک بخش ، که موضوع واحدی رو دنبال میکنه جوری ساخته بشه که توی اون هر اسلاید بیان کننده بخشی از یک داستان باشه ‌.
در تمام اسلایدهای یک بخش رنگ‌های استفاده شده تا حد امکان ثابت و کم تغییر باشه ، همچنین بهتره درصورتی که از عکس‌ استفاده میکنیم ، عکس‌هامون هم تم و زنگ بندی هماهنگی با اون بخش داشته باشه .
اما در مورد فونت و موارد کلی‌تر ، بهتره اون‌ها رو در سرتاسر ارائه‌ یکی در نظر بگیریم .

 

خودمون رو برای تک تک اسلایدهایی که میسازیم آماده کنیم

فراموش کردن مطالب ممکنه به دلیل استرس یا نا آمادگی یا هر چیز دیگه‌ای برای هر کسی در حین ارائه‌ اتفاق بیوفته . ولی حتما باید راه‌کاری داشته باشیم که بتونیم احتمال وقوع این اتفاق رو کاهش بدیم . یکی از مفیدترین کارهایی که میشه کرد ، قرار دادن یک سرنخ یا یک نشونه توی هر اسلاید هست که به ما کمک کنه بتونیم مطلبی که قراره در اون نقطه از ارائه‌ بیان کنیم رو بخاطر بیاریم ، البته دقت کنید که این کار رو باید خیلی نامحسوس انجام داد ، تا مخاطب فک نکنه اسلاید‌ها صرفا نقش یاداوری کننده مطالب برای ارائه‌ دهنده رو داره .
یکی از اتفاقات بدی که درصورت نا اماده بودن ممکنه برای ما پیش بیاد ، دیدن یک اسلاید و بیاد نیاوردن مطلبی که قرار بوده در اون لحظه بیان بشه هست ، که باعث میشه از اون اسلاید بدون گفتن هیچ حرفی رد بشیم !

 

در آخرین مرحله سراغ ساخت اسلاید بریم

ساخت اسلاید باید اخرین مرحله از آماده کردن یک ارائه‌ باشه .اسلایدها باید بیشتر نقش ، لذت بخش‌‌ و جذاب‌تر کردن ارائه‌ رو بر احده داشته باشن تا جز جدایی ناپذیر و اصلی ارائه‌ . متاسفانه  بیشتر اسلاید‌هایی که توی ارائه‌ها باهاشون مواجه میشیم ، نقش خلاصه‌ای از مطالبی که باید توسط ارائه‌ دهنده بیان بشه رو بازی میکنه ، و این باعث میشه که مخاطبین ارتباط بسیار کمی رو با اسلایدها برقرار کنند . در حالی که اگر نقش اسلایدها رو بر روی افزودن تجربه‌ دیداری و بسری ، روی جملات بیان شده توسط ارائه‌ دهنده متمرکز کنیم بازخورد بسیار بهتری از مخاطبینمون خواهیم گرفت 

منبع : soroushjavdan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    12:04       1396/05/08
  • تعداد بازدید :
    1577
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

اسلاید

آموزش ساخت اسلاید

اسلاید کنفرانس

اسلاید گردهمایی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.