تبلیغات
شما

بهترین روش‌های یادگیری لغات زبان‌های خارجی

بهترین روش‌های یادگیری لغات زبان‌های خارجی

همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم که صرف رفتن به آموزشگاه زبان نمی‌توانیم در یادگیری زبان موفق شویم و خودمان نیز باید کمر همت به یادگیری  ببندیم. یکی از مهمترین بخش‌های زبان که انرژی زیادی صرف یادگیری آن می‌شود، لغات زبان جدید است. برای این‌که قادر به خواندن متن عمومی یا انجام مکالمات به زبان خارجه باشیم، معمولا به‌طور میانگین لازم است حدود 5000 لغت را به ذهن بسپاریم. واضح است که این کار راحتی نیست و نیاز به به‌کارگیری روش‌های مناسب دارد. در ادامه با بعضی از بهترین روش‌های یادگیری لغات آشنا می‌شویم.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

تهیه‌ی فهرست لغات مشترک

لغات مشترک به لغاتی گفته می‌شود که بین دو زبان مانند انگلیسی و فارسی مشترک هستند و ما نیز عین همان لغات را در زبان خود با معنی و تلفظ یکسان داریم. به‌عنوان مثال دکتر، تاکسی، تلفن، تلویزیون و بسیاری دیگر از لغات در فارسی و انگلیسی معنی و تلفظ یکسان یا تقریبا یکسانی دارند. قبل از شروع به یاد‌گیری لغات زبان جدید می‌توانید با تهیه‌ی فهرستی از لغات هم‌ریشه بفهمید دایره‌ی لغات‌‌تان چقدر است. راحت‌ترین راه برای انجام این کار این است که در موتور جستجوی گوگل عبارت «English Persian Cognates» یا «لغات مشترک انگلیسی و فارسی» را جستجو کنید و نتایج را روی کامپیوتر، دفترچه یا نرم افزارهای فلش‌کارت‌ نویسی مانند Quizlet ذخیره کنید.

 

تهیه و مطالعه‌‌ی منابع لغات پرکاربرد

منابع مکتوب و چندرسانه‌ای مختلفی در همه‌ی زبان‌ها تهیه شده است که به زبان‌آموزان زبان خارجه فهرستی از پرکاربردترین لغات آن زبان با معنی و دیگر اطلاعات لازم را ارائه می‌دهند. شاید معروف‌ترین این منابع در زبان انگلیسی 504 لغت برای مبتدیان و 1100 لغت برای سطوح متوسط زبان هستند که انتشارات مختلف نسخه‌های مختلفی از آن‌ها را به بازار عرضه کرده‌اند. اصولا با مطالعه‌ی منابعی چون 504 لغت می‌توانید حدودا 65% تا 70% از واژگان متون عمومی را متوجه شوید، البته اگر قواعد زبان را هم متناسب با آن یاد گرفته باشید. افرادی که تازه شروع به یادگیری زبانی کرده‌اند، می‌توانند از معلم آموزشگاه زبان خود در مورد بهترین منابع پرکاربردترین لغات آن زبان اطلاعات بگیرند. یادگیری این لغات بیشترین کمک را به توسعه‌ی دایره‌ی لغات‌تان می‌کند.

 

از تکنیک تداعی لغات استفاده کنید

یادگیری طوطی‌وار در یادگیری زبان موثر نیست و گاهی اوقات لازم می‌شود که از مسیرهای میانبر یا حقه‌هایی برای یادگیری لغات استفاده کنید. یکی از بهترین ترفندهای یادگیری لغات تکنیک تداعی است که به این شیوه انجام می‌شود: اول به این فکر کنید که چه لغات خارجی شما را به یاد چه چیزهایی می‌اندازند. هجاهای آن‌ها چه لحن و صدایی دارند و چه چیزی را به یاد می‌آورند و سپس تلاش کنید پلی میان آن چیزها  و معنای واژه بزنید؛ مثلا بیل به فرانسوی une bêche می‌شود که تلفظ آن اونبش است، حالا اگر آذری‌زبان باشید می‌دانید که اونبش یعنی عدد پانزده. شک نداشته باشید که به این طریق لغات همیشه در ذهن‌تان باقی خواهند ماند و این موثرترین روش یادگیری لغت است.

 

به یادگیری عبارات نیز توجه داشته باشید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود درک زبان مادری برای ما راحت باشد، این است که نه‌تنها لغات، بلکه معنی صدها عبارت رایج و کلیشه‌ای را می‌دانیم. ما عبارات را به‌عنوان یک واحد زبانی مجزا در نظر می‌گیرم. این عبارات از کلیشه‌های پیش‌ پاافتاده‌ای چون «چه‌ خبر» و «حالت چطوره» گرفته تا عبارات زیباتری چون «دندان تیز کردن» و «زنگوله پای تابوت» را شامل می‌شوند. یادگیری عبارات دو فایده دارد: اول این‌که زمینه‌ای به لغات می‌بخشد که با آن یادگیری آسان‌تر می‌شود؛ دوم این‌که به شما این امکان را می‌دهد تا گروه کلمات را به‌راحتی تشخیص دهید و درک مطلب خود را بهتر کنید. اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و عبارات روزمره و کلیشه‌های زبانی همگی جزء عبارات محسوب می‌شوند. حتما برای یادگیری بهتر لغات، فهرستی از عبارات تهیه کنید.

فرو رفتن در فرهنگ زبان

یکی دیگر از روش‌های خوب گسترش دایره‌ی لغات، تجربه‌ی جنبه‌های مختلف فرهنگ زبان مورد نظر است. از آن‌جا که همیشه این امکان وجود ندارد که عملا به کشوری که زبانش را یاد می‌گیرید سفر کنید و با تعامل با متکلمان بومی آن زبان یادگیری خود را وسعت بخشید، می‌توان از راه‌های دیگری چون گوش دادن به رادیو و ترانه‌ها، خواندن کتاب و صفحات اینترنتی، تعامل و صحبت در شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم و شبکه‌های تلویزیونی، استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای آموزش زبان و بسیاری از راه‌های دیگر بهره برد.

 

تحقیق در مورد لغات سخت

صرف نظر کردن از یادگرفتن لغات سخت در شروع فرایند یادگیری زبان اشکالی ندارد. اما وقتی سطح ابتدایی را پشت سر گذاشتید و به سطح متوسط رسیدید، دیگر زمانش فرا رسیده که سراغ فراگیری لغات سخت بروید و بهترین روش برای یادگیری لغات سخت تحقیق در مورد آن‌هاست. وقتی در متنی به لغتی مشکل بر‌می‌خورید که معنای آن را نمی‌دانید، آن را در گوگل یا دیکشنری جست‌وجو کنید و اطلاعاتی که کسب می‌کنید را ثبت کنید یا به‌خاطر بسپارید. از آن‌جایی که لغت‌های مشکل‌تر جنبه‌های معنایی بیشتری دارند، این بهترین روش یادگیری آن‌ها محسوب می‌شود.

منبع : irangan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    18:53       1395/12/07
  • تعداد بازدید :
    1507
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

یادگیری زبان

آموزش زبان

زبان خارجی

لغات زبان خارجی

لغات سخت زبان

آموزش زبان خارجی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.