تبلیغات
شما

دلایل اصلی روی‌گرداندن هنرجویان از آموزش موسیقی

دلایل اصلی روی‌گرداندن هنرجویان از آموزش موسیقی

عده‌ی زیادی از نوجوانان به نوازندگی علاقه دارند و با تشویق والدین خود سعی می‌کنند در کلاس‌های آموزش موسیقی شرکت کرده و ساز مورد  علاقه‌ی خود را یاد بگیرند. آن‌ها با شور و شوق یک ساز می‌خرند و کلاس خود را شروع می‌کنند اما بسیاری از این نوجوانان یک یا دو سال بعد خسته شده و آن را رها می‌کنند.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

دلایل عمده‌ی دست کشیدن نوجوانان از آموزش موسیقی از نظر هنرجویان و والدین‌شان عبارتند از:

 

  • هنرجو در زمینه‌ی موسیقی استعداد ندارد یا حداقل این طور فکر می‌کند.
  • هنرجو چنان درگیر فعالیت‌های دیگر است که وقتی برای موسیقی ندارد.
  • هنرجو از تمرین کردن بیزار است.
  • هنرجو معلم موسیقی خود را دوست ندارد.

اما دلایل اصلی روی گرداندن هنرجویان از موسیقی اغلب فراتر از درک خود آن‌ها است و این وظیفه‌ی دست اندرکاران آموزش موسیقی و والدین است که «لحظات جادویی» برای هنرجو ایجاد کنند تا به ویژه در سال‌های اول با شور و علاقه به آموزش موسیقی ادامه دهد و در این راه به موفقیت برسد.

در این‌جا دلایلی را که هنرجویان از موسیقی فاصله می‌گیرند بیان کرده و پیشنهاد‌هایی را برای مقابله با آن‌ها مطرح می‌کنیم:

 

والدین برای موسیقی به اندازه‌ی دروس مدرسه اهمیت قائل نیستند

حقیقت تلخ این است که آموزش موسیقی از جایگاهی که باید برخودار نیست و ریاضی و زبان و دروس دیگر مدرسه مهم‌تر از آن تلقی می‌شوند. اما والدین نباید چنین رویکردی به آموزش موسیقی داشته باشند. آیا والدین به این راحتی اجازه می‌دهند که فرزندشان ترک تحصیل کند؟ مسلما این طور نیست. ولی اگر این فرصت به نوجوانان داده شود از همین فردا دیگر به مدرسه نخواهند رفت. پس چون تحصیل از نظر والدین شوخی بردار نیست حتی فکر ترک تحصیل هم به ذهن فرزندان‌شان خطور نمی‌کند. اما در حق آموزش موسیقی بسیار اجحاف می‌شود. والدین نسبت به آن بی‌تفاوت هستند بنابراین فرزندان‌شان به راحتی آن را کنار می‌گذارند.

 

هنرجویان نمی‌دانند چطور می‌توانند پیشرفت کنند

بدون وجود ابزار مناسب و عادات تمرین برای پیشرفت، هنرجویان پس از مدتی سرخورده شده و آن را ترک می‌کنند و این وظیفه‌ی دست‌اندرکاران آموزش موسیقی و والدین است که به هنرجویان در زمینه‌ی یادگیری کمک کرده به طوری که بتوانند مستقل عمل کنند. مدرسین موسیقی باید به هنرجویان بیاموزند چرا، چگونه، کجا و چه موقع تمرین کنند و والدین نیز باید در جریان پیشرفت فرزندان خود باشند تا بتوانند به بهترین نحو در خانه به آن‌ها کمک کنند.

 

والدین و خود هنرجویان فکر می‌کنند که در زمینه موسیقی استعدادی ندارند

برخی از بچه‌ها در همان ابتدای آموزش موسیقی شروع به پیشرفت می‌کنند اما به هر حال در مسیر پیشرفت به موانعی بر می‌خورند که باید با سخت کوشی بر آن‌ها غلبه کنند. بیشتر بچه‌ها در ابتدای دوره‌های آموزش موسیقی پیشرفت چندانی ندارند. نوازندگی هنری است که اگر با تمرین اصولی همراه باشد هر کودکی می‌تواند آن را فرا بگیرد و در آن موفق شود. اگر هنرجو بداند چگونه باید تمرین کند و هم‌چنین به اهمیت تمرین منظم واقف باشد، پیشرفت او حتمی است. بسیاری از والدین که می‌گویند فرزندشان در زمینه‌ی موسیقی استعداد ندارد اشتباه می‌کنند. واقعیت این است که این هنرجو استاد خوبی نداشته‌ و در خانه هم آن طور که باید مورد حمایت قرار نگرفته است.

 

 

خرابی آلت موسیقی

اگر ساز ایرادی داشته و خراب باشد تاثیر بسیار بدی  روی پیشرفت هنرجو و آموزش موسیقی می‌گذارد. در برخی از موارد هنرجو متوجه این ایراد جزئی نمی‌شود و فکر می‌کند ایراد در خود او است و این به سرخوردگی و نا‌امیدی او دامن می‌زند. هنرجویان و والدین باید با اصول نگهداری از ساز آشنایی داشته باشند و در صورت نیاز ایرادها و ناکوکی آن را بر طرف کنند.

 

اساتید موسیقی فرصت کافی برای اجرا به هنرجویان نمی‌دهند

در آموزش موسیقی بهترین راه ایجاد انگیزه در هنرجویان دادن فرصت اجرا به آن‌ها است. حیف نیست هفته‌ها با هنرجو کار کنیم و پس از رسیدن به آمادگی‌های لازم فرصت اجرای یک قطعه موسیقی جلوی جمع را به او ندهیم؟ هنرجو چون ثمره‌ی کار خود را برداشت نکرده از آن دلسرد می‌شود و پس از مدتی موسیقی را کنار می‌گذارد. دست اندرکاران آموزش موسیقی باید هر شش هفته یک بار فرصت اجرا به هنرجویان خود بدهند چون باعث می‌شود هنرجویان خود را درگیر کار کرده و با جدیت بیشتری تمرین کنند. والدین  می‌توانند در این مورد نقش موثری داشته باشند. باید هر چند وقت یک بار یک مهمانی کوچک بدهند و از فرزند خود بخواهند یک قطعه‌ی موسیقی را برای مهمانان اجرا کنند.

قطعه‌های موسیقی که برای تمرین انتخاب می‌شود جذاب نیست

در آموزش موسیقی علاقه حرف اول را می‌زند. والدین حتما باید قطعه‌هایی را برای تمرین انتخاب کنند که مورد علاقه‌ی فرزندشان باشد. ملودی‌های جذاب و مورد علاقه‌ی هنرجو را می‌توان از اینترنت دانلود کرد یا آن‌ها را از فروشگاه خرید. استادان موسیقی هم باید به این موضوع توجه نشان دهند و قطعاتی را با هنرجویان خود کار کنند که برای آن‌ها لذت بخش باشد.

 

فعالیت‌های دیگر مانع از تمرین موسیقی می‌شود

امروزه والدین فرزندان خود را در کلاس‌های نقاشی، شنا، کاراته و بسیاری دیگر از کلاس‌ها ثبت نام می‌کنند و این برنامه‌ها آن‌قدر فشرده می‌شوند که دیگر جایی برای تمرین موسیقی باقی نمی‌ماند. والدین باید به این موضوع واقف باشند که موسیقی هم مانند ورزش تاثیرات مثبت اجتماعی و روانی بسیاری را برای فرزندشان دارد و آموزش موسیقی را هم به همان اندازه جدی بگیرند و طوری برنامه ریزی کند که فرزندشان روزی حداقل 10 دقیقه موسیقی تمرین کند.

 

آموزش موسیقی هم مانند هر فعالیت دیگری پستی و بلندی‌های خاص خود را دارد. باید گاهی اوقات به هنرجو یادآوری کنید که تمرین را فراموش نکند اما زیاد نباید به او فشار بیاورید و همین طور نباید او را کاملا به حال خود رها کنید. لازم است هر چند وقت یک بار به او فرصت استراحت بدهید و گاهی هم با دادن قول خرید چیزی که به آن علاقه دارد او را به تمرین تشویق کنید. هر کودکی قلق خاص خود را دارد. در هر صورت نباید فراموش کنیم که آموزش موسیقی برای همه‌ی کودکان لازم است و همگی آن‌ها توانایی یادگیری و پیشرفت در آن را دارند. بدون شک فرزندان در سال‌های آینده که تبدیل به یک نوازنده‌ی موفق شدند از والدین خود به‌خاطر این که اجازه ندادند موسیقی را کنار بگذارند تشکر خواهند کرد.

منبع : irangan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:27       1395/11/25
  • تعداد بازدید :
    1881
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

آموزش موسیقی

آموزش ساز

هنرجویان موسیقی

روی گرداندن از موسیقی

اساتید موسیقی

خرابی آلت موسیقی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.