تبلیغات
شما

آموزش زبان و تدریس مهارت شنیدن به کودکان

آموزش زبان و تدریس مهارت شنیدن به کودکان

برای پرداختن به این موضوع به چند نظریه و همین‌طور نکات مهمی که در حین تدریس مهارت شنیدن می‌بایست در ذهن داشته باشیم اشاره خواهیم کرد تا از این رهگذر، بچه‌ها بتوانند این مهارت بسیار مهم را فرا بگیرند و در درک شنیداری پیشرفت کنند.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

ماهیت شنیدن

شنیدن عملی فعال بوده و به هیچ وجه منفعلانه نیست. با توجه به این مهم باید روی سه نکته تاکید کنیم:

  • اهمیت درک فعالانه بودن عمل گوش کردن: یعنی این‌که ذهن شنونده به طور فعال در جستجوی معنای شنیده‌های خود است.
  • اهمیت آن‌چه که کراشن آن را «ورودی قابل فهم» می‌نامد: یعنی موقعی یاد می‌گیریم که چیزی را که می‌شنویم یا می‌خوانیم بفهمیم. به عبارت دیگر موقعی که جذب پیام می‌شویم. پیشرفت فرد در آموزش زبان به این بستگی دارد که ورودی‌هایی که دریافت می‌کند حاوی جنبه‌هایی از زبان انگلیسی باشد که زبان آموز هنوز یاد نگرفته اما آمادگی فراگیری آن‌ها را دارد. این موضوع اهمیت تطابق سطح زبان آموز و درس را نشان می‌دهد و بدین معنا است که معلم در آموزش زبان، باید بداند زبان آموزان واقعا در چه سطحی قرار دارند و با توانایی‌های زبانی آن‌ها کاملا آشنا باشد.
  • کراشن می‌گوید در آموزش زبان یادگیری موقعی اتفاق می‌افتد که میزان اضطراب زبان آموز پایین بوده و اعتماد به نفس او بالا باشد. این نکته نشان می‌دهد که جو کلاس آموزش زبان نباید حالت تهدیدآمیز داشته باشد.

 

چرا یادگیری مهارت‌های شنیداری اهمیت دارد

اگر کسی پیامی یا نظری را به شما می‌گوید، مسلما باید بتوانید آن را درک کنید تا پاسخ آن فرد را بدهید.

  • مهارت‌های شنیداری باید با زندگی واقعی در ارتباط باشد. بچه‌ها نیاز به اهداف و نیاتی دارند که برای‌شان قابل تشخیص باشد و بتوانند به آن‌ها پاسخ بدهند. این نیات انسانی همانند یک قالب است که تفکر کودک به آن تنیده شده است.
  • این بدان معنا است که مطالب و مواد درسی برای تدریس مهارت شنیدن باید به دقت انتخاب شده و از نظر کودکان معنادار باشد. 

 

نظریه‌های که برای تدریس مهارت شنیدن باید در نظر داشت

با در نظر داشتن این‌که شنیدن عملی فعال است، بروستر، الیس و جیرارد هشدار می‌دهند که اگر از بچه‌ها بخواهید چیزی را بشوند و به خاطر بسپارند باعث شکل گیری اضطراب در آن‌ها می‌شوید و این روش فشار زیادی را روی حافظه‌ی آن‌ها وارد کرده و در نهایت به پیشرفت در مهارت‌های شنیداری منجر نمی‌شود.

اگر معلم توجه زبان آموزان را به سمت نکات خاصی در آن‌چه که شنیده‌اند بکشاند به پیشرفت آن‌ها در درک متون شفاهی کمک زیادی خواهد کرد.

ولز می‌گوید یادگیری در کودکان به ایجاد ارتباط میان آن‌چه می‌دانند و آن‌چه از طریق شنیدن می‌فهمند بستگی دارد، اما این یادگیری صرفا با گوش دادن نیست؛ انگیزه‌ی یادگیری و آموزش زبان در قابلیت ایجاد ارتباط است یعنی استفاده از داشته‌های قبلی خود برای تعامل با سایر افراد و صحبت در مورد نیازها و چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارند. این ایده به نظر با تئوری‌هایی ساختارگرایی اجتماعی همسویی دارد.

  • پیاژه بر این باور بود که درک دانش آموزان از همان سنین کودکی و در طول زمان ساخته می‌شود.
  • ویگوتسکی بر این عقیده بود که یادگیری مقدم بر رشد است و برای رشد، داشتن تعامل با بزرگسالان و هم سالانی که دانش بیشتری دارند لازم است. وی آن را «منطقه‌ی مجاور رشد» نام گذاری کرده است.
  • برونر نظریه‌ی «منطقه‌ی مجاور رشد» ویگوتسکی را تعمیم داده و فرد دیگر داناتر را کسی دانست که با پر کردن شکاف میان آن‌چه که به صورت جزئی یا کامل درک شده، به صورت فعالانه در فرآیند یادگیری و آموزش زبان شرکت دارد.

 

برخی از ملاحظات برای آموزش مهارت شنیدن در کلاس

  • در آموزش زبان به ویژه در تدریس مهارت‌های شنیداری باید به بچه‌ها اعتماد به نفس بدهید. نباید از آن‌ها انتظار داشته باشید همیشه تک تک کلمات را بفهمند و آن‌ها هم باید بدانند که این انتظار از آن‌ها نمی‌رود.
  • برای بچه‌ها توضیح دهید که چرا باید گوش کنند. بچه‌ها هدف از هر فعالیت شنیداری را باید بدانند. 
  • به بچه‌ها کمک کنید روش‌هایی را برای گوش دادن به دست بیاورند. یکی از روش‌های مهمی که معلم برای آموزش زبان باید به زبان آموزان یاد دهد «حدس زدن هوشمندانه» است. زبان آموزان برای حل مسائلی که نسبت به آن‌ها شک دارند به دانش قبلی خود رجوع می‌کنند.
  • در کلاس بچه‌ها را درگیر فعالیت‌های مرتبط با مهارت شنیداری کنید. شنیدن سه مرحله دارد که عبارتند از: پیش از شنیدن، در حین شنیدن، پس از شنیدن. برای هر یک از این سه مرحله فعایت‌هایی را در نظر بگیرید.
  • برای کار بر روی مهارت شنیدن در کلاس حتما نیاز به وجود نوار کاست یا فایل از پیش ضبط شده نیست. بیشتر کار شنیدن روی صحبت‌های خود معلم استوار است.

 

معلم چطور می‌تواند صحبت‌های خود را قابل فهم‌تر کند

به چند طریق می‌توانید منظور خود را راحت‌تر به زبان آموزان بفهمانید:

  • از جملات کوتاه با ساختار گرامری ساده در آموزش زبان استفاده کنید.
  • در بالا بردن و پایین آوردن صدا اغراق کنید تا توجه بچه‌ها به سمت شما جلب شود.
  • کلمات کلیدی حرف‌های خود را با تاکید بیشتری ادا کنید.
  • صحبت‌های خود را به موضوعاتی محدود کنید که برای بچه‌ها آشنا باشند.
  • حرف‌های خود را تکرار کرده و آن‌ها را به شکل‌های دیگر نیز بیان کنید.

نتیجه گیری

در آموزش زبان گوش دادن فرآیندی فعال است چون ذهن به صورت فعالانه درگیر ساختن معنا است. پس بر معلم است که مواد درسی قابل فهم را برای تدریس مهارت شنیدن انتخاب کند. این مواد درسی باید در محدوه‌ی آمادگی زبان آموز قرار داشته باشند. گوش دادن کار سختی نیز هم هست که می‌تواند با استرس همراه باشد. بنابراین برای بالا بردن پتانسیل یادگیری و آموزش زبان باید مطمئن شویم که زبان آموزان کم سن و سال ما در حین آموزش زبان هیچ گونه اضطراب و استرسی نداشته باشند.

 منبع : irangan

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    15:14       1395/11/20
  • تعداد بازدید :
    1807
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

آموزش زبان

تدریس زبان

معلم زبان

مهارت شنیدن

تدریس زبان کودکان

درک شنیداری

یادگیری




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.