تبلیغات
شما

آموزش درمان خانگی جوشهای سر سیاه و سر سفید

آموزش درمان خانگی جوشهای سر سیاه و سر سفید

دانه‌های سر سیاه

سرو کله این نوع جوشها معمولاً در آغاز جوانی پیدا می‌شود و علت آن ، فعال شدن غدد چربی پوست تحت تاثیر هورمونهای موجود در خون ، در دوران بلوغ است. با ترشح بیش از اندازه ماده چربی پوست یعنی (سیبام) و مسدود شدن روزنه‌های پوست ، چربی طبیعی نمی‌تواند به خارج راه پیدا کند در اطراف روزنه‌ها جمع می‌شود و تشکیل جوش می‌دهد.اگر پوست روی آن قسمت را بپوشاند جوش سر سفید به وجود می‌آید و اگر روی آن باز باشد و در معرض هوا قرار بگیرد سر جوش در مجاورت اکسیژن هوا ، اکسید شده و به صورت دانه سر سیاه ظاهر می‌گردد.

جوش‌های سرسیاه تحت عنوان کومودون‌های باز اولین گام برای ایجاد جوش بوده و قبل از اینکه باکتری‌ها خلل و فرج و روزنه‌‌های پوست را مورد حمله قرار دهند، تشکیل می‌شوند. بعد از آن ممکن است جوش قرمز و جوش چرکی ایجاد شده حتی به شکل کیست نمایان شود. افزایش بیش از حد چربی به مسدود شدن روزنه‌های پوستی منجر شده که متعاقبا به ایجاد توده‌ای از چربی منجر می‌شود که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد به رنگ سیاه تبدیل می‌شود. استفاده از برخی کرم‌ها و لوازم آرایشی حتی سبب بدتر شدن این جوش‌ها می‌شود. در اثر افزایش هورمون‌ها و عدم پاکسازی مناسب پوست، سلول‌های مرده در روزنه‌های پوست تجمع می‌یابند و باعث مسدود شدن روزنه و عدم خروج چربی می‌شوند. آرایش کردن زیاد و استفاده بیش از اندازه از کرم‌ها و ضدآفتاب‌ها هم تاثیر زیادی در بروز انسداد منافذ و جوش‌های سرسیاه دارند.

جوش سر سفید

جوش سرسفید یا Whitehead زمانی تشکیل می‌شود که باکتری ، سبوم و یا سلول‌های مرده در یکی از حفره‌های پوست شما به دام می‌افتند . جوش سر سفید بر خلاف جوش سرسیاه راهی به سطح پوست ندارد و بسته است . جوش سرسفید آزار دهنده بوده و معمولا در بدترین زمان ممکن زیبایی پوست شما را به چالش می‌کشند .


علت جوش سر سفید

 درک علت تشکیل جوش سر سفید می‌تواند به شما در درمان جوش سر سفید کمک فراوانی نماید . حفرات پوستی بسته شده ، علت اصلی جوش سرسفید هستند و این حفرات به دلایل مختلفی می‌توانند بسته شوند . یکی از علت‌های بسته شدن حفرات پوست ، تغییرات هورمونی است . که همچنین یکی از علت‌های اصلی آکنه نیز می‌باشد . بر حسب اینکه در کدام دوره زندگی هستید ترشح سبوم یا چربی که حفرات پوست شما می‌توانند ترشح کنند می‌تواند در پوست شما افزایش یابد . افزایش ترشح چربی می‌تواند به بسته شدن حفره‌های پوست شما منجر گردد . مراحلی از زندگی نظیر بلوغ ، قاعدگی ، حاملگی و یائسگی می‌توانند تاثیرگذار باشند .
مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند سبب تغییرات هورمونی گردد و آکنه را شعله ور سازد .
ژنتیک فرد نیز می‌تواند نقش مهمی در ایجاد انواع مختلفی ضایعات آکنه داشته باشد و اگر فردی در خانواده نزدیک شما مبتلا به آکنه باشد احتمال بیشتری خواهد داشت که شما نیز دچار آکنه گردید .
شیوع جوش سرسفید

 جوش سر سفید در هر نقطه ای از بدن شما ممکن است ایجاد گردد . بینی ، پیشانی ،گونه که تحت عنوان تی زون یا T Zone شناخته می‌شوند . تی زون چرب‌ترین نقاط صورت بوده و معمولا شایع‌ترین نقاط ابتلا به آکنه هستند . اگر چه جوش سر سفید ممکن است در سایر نقاط بدن شما نیز پدیدار گردد . جوش‌های سرسفید در هر دو جنس و در هر سنی می‌توانند رخ دهند . حتی اگر در نوجوانی دچار جوش سرسفید نشده باشید ممکن است در بزرگسالی به جوش سرسفید مبتلا گردید .

 
چند مفهوم اشتباه در مورد جوش سر سفید

 در بین عامه مردم تصور بر این است که خوردن غذاهای چرب و استرس سبب ایجاد جوش سرسفید می‌گردد و شست و شوی بیش از حد جوش سرسفید را خوب می‌کند اما این‌ها تصوراتی اشتباه اند .

 1- شست و شوی بیش از حد کمکی به درمان آکنه نخواهد کرد و سبب تحریک و التهاب پوست خواهد شد .


 2- خوردن غذاهای چرب تاثیری در ایجاد جوش سر سفید ندارد اگرچه اگر خودتان غذا بپزید ممکن است چربی‌های بلند شده در حین طبخ غذا بر روی صورت شما نشسته و چربی پوستتان را بیشتر کنند و وضعیت جوش‌ها را تشدید کنند .

 
3 - استرس اگرچه جوش‌ها را ایجاد نمی‌کند ولی می‌تواند جوش‌ها را شعله ور کند .

 

 

توصیه‌هایی ضدجوش سرسیاه

پاکسازی منظم پوست، اولین شرط برای عدم به وجود آمدن این جوش‌ها است. اگر پوست به خوبی تمیز نشود، آلودگی‌های بیشتری جذب می‌کند و ابتدا جوش‌هایی به رنگ زرد و سپس سیاه ایجاد می‌شود. برای آرایش از فرآورده‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنید. پودرهای صورت برای پوست چرب به ویژه آنهایی که جوش می‌زنند، مناسب‌ترند. پودرهای نرم و فشرده در این مورد بهترند. این پودرها چربی پوست را به خود جذب می‌کنند. می‌توان در زیر آنها از لوسیون‌های آرایشی بدون چربی استفاده کرد. پودرهای آرایشی نباید روی کرم‌ها و پمادهای چرب استفاده شود. برای پاک کردن مواد آرایشی از صورت، بهترین راه شستشو با آب و صابون است. همچنین می‌توان از شیرپاک‌کن و لوسیون‌های مخصوص پاک کردن مواد آرایشی هم استفاده کرد. 
 

یک سفارش مفید

دانه‌های سر سفید یا سر سیاه را هیچ گاه دستکاری نکنید و سعی نکنید با ناخن آنها را کنده یا با فشار دادن جوش ، عفونت آن را خارج سازید ، زیرا این کار ، باعث تحریک پوست خواهد گردید و اثری که بعد از بر روی پوست باقی خواهد ماند به مراتب نازیباتر از خود جوش است و بر طرف کردن آن نیز دشوارتر می‌باشد.

 

پاکیزگی ، بهترین درمان!

بهترین درمان آن است که صورت خود را با دقت و وسواس زیادی پاکیزه نگاه دارید. بخار دادن پوست و شستشوی مرتب و زیاد با آب و صابون ، به ویژه صابونهای ضد عفونی کننده که مخصوص شستشوی این قبیل پوستهاست ، همچنین استفاده از ماسک ، برای این منظور اقدامی مفید به شمار می‌رود.

 

درمان با آرد و صابون

با این نسخه قدیمی که مخصوص از بین بردن دانه‌های سر سیاه می‌باشد می‌توان این اشکال پوستی را مداوا کرد:

مواد لازم

آرد جو                                                   453 گرم

آرد مغز بادام                                            226 گرم

پودر ریشه معطر زنبق اروپایی                       113 گرم

پودر صابون زیتون                                      28 گرم

طرز تهیه:

تمامی مواد را کاملاً با هم مخلوط کرده، کمی روی آن آب بریزید تا مرطوب شود و حدود یک قاشق غذا خوری آب روی آن بریزید تا خمیری بدست آید .این خمیر را به آرامی با نوک انگشتان بر روی پوست و جوشهای سر سیاه بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

 

درمان با لیموترش

در قرن نوزدهم میلادی ، برای از بین بردن دانه‌های سر سیاه در اطراف بینی، هر روز روی آنها آب لیمو ترش می‌مالیدند و این عمل را آنقدر ادامه می‌دادند تا دانه‌های سر سیاه از بین برود.

 

درمان با جوش شیرین

روش قدیمی دیگری که پیشینه آن به دوران جنگهای داخلی آمریکا باز می‌گردد آن است که دو گرم جوش شیرین را در 226 گرم آب مقطر (تقریباً یک فنجان سر خالی) حل کرده و روی دانه‌های سر سیاه بمالید.

 

درمان با صابون و هماملیس

یکی دیگر از روشهای قدیمی آن بود که 56 گرم صابون سبز مایع (صابون ملایمی که از روغن‌های گیاهی تهیه می‌شود) با 85 گرم عرق هماملیس و با آب داغ و به کمک قلم موی مخصوص پوست، روی دانه‌های سر سیاه می‌مالیدند. استفاده از صابون سبز مایع را نه تنها برای دانه‌های سر سیاه ، بلکه برای منافذ باز پوست توصیه کرده اند.

*طرز تهیه صابون گیاهی مایع

برای ساختن صابون گیاهی مایع در خانه ، به مقدار مساوی گلیسیرین، آب ، الکل طبی و صابون زیتون سبز رنگ نیاز دارید.

صابون را به مقدار لازم تراشیده و داخل آب بریزید و روی آتش هم بزنید تا مخلوطی نرم بدست آید. سپس گلیسیرین را به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید. سرانجام ظرف را از روی آتش بردارید. الکل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. صابون شما آماده است.

 

درمان با بخور گیاهی

برای بخور دادن پوست ، از گیاهانی چون بابونه ، رازیانه ، بو مادران ، و گزنه سفید استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری را در آب جوشان بریزید. سپس حوله ای روی سر انداخته مدت ده دقیقه بخور دهید.

 

 درمان با آرد جو

یک روش قدیمی دیگر برای درمان با آب جو به روش زیر است:

2 قاشق غذا خوری آرد جو را بجوشانید (این یکی از مواردی است که آرد جو را به جای آنکه خام بکار ببرید خواهید پخت) وقتی سرد شد یک قاشق مربا خوری الکل سفید و آب یک عدد لیمو ترش را به آن اضافه کنید.قبل از خواب به صورت بزنید.

 

ماسک زیبا کننده و از بین برنده جوشهای سرسیاه

عسل بدون موم 2قاشق غذاخوری، زرده تخم مرغ1 عدد.

عسل را به طریق بن ماری روی بخار آب گرم حرارت داده تا روان گردد سپس زرده تخم مرغ را وارد آن کرده و آن قدر بزنید تا یکدست شود با قلم مو یک لایه نازک از مخلوط مزبور را روی پوست بمالید و مدت 20 الی 30 دقیقه تامل کرده سپس صورت خود را خوب بشوئید ماسک عسل زیبا کننده پوست و از بین برنده جوش‌های سرسیاه است.

 

ماسک جوانه گندم جهت جوش‌های سرسیاه و لکه‌های صورت

عسل 2 قاشق غذاخوری، جوانه گندم

 جوانه گندم تازه را آسیاب کرده تا کاملا خرد شود سپس عسل را به آن اضافه کنید و آن قدر بزنید که به حال خمیری روان در آید سپس این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و در این فاصله استراحت کنید بعد با آب ولرم پوست را بشویید.

این ماسک بعلت دارا بودن عسل قدرت تقویت کنندگی و پاک کنندگی زیادی دارد عسل علاوه بر تقویت پوست و شفابخشی پاک کننده بسیار خوبی است.

 

ماسک لیموترش برای جوشهای سرسیاه :

سفیده تخم مرغ 1 عدد، آب لیمو ترش 1قاشق چایخوری، تنتور بنزوئن 3 قطره، گلاب 1قاشق چایخوری.

ابتدا سفیده تخم مرغ را کاملا بزنید  بعد آبلیمو و گلاب را اضافه نمایید. بعد با حرارت بسیار ملایم مخلوط را به حالت غلیظی در آورید. سپس 3 قطره تنتور بنزوئن را به آن اضافه کرده روی پوست قرار دهید و پس از 20 دقیقه ماسک را بردارید و پوست را با آب ولرم بشویید آ بلیموی ترش به تنهایی یا همراه با مواد دیگر روی دانه‌های سرسیاه اثر بسیار خوبی دارد.

 

شیرپاک کن جوش‌های سر سیاه

 شیر سرد 3 استکان کوچک، بومادران یا بابونه 4 قاشق غذاخوری.

ابتدا 4 قاشق غذاخوری بومادران یا گرد بابونه را درون شیر سردی ریخته مدت 5 ساعت کنار گذاشته و در این مدت چندین مرتبه مخلوط فوق را بهم بزنید. بعد از چند ساعت محلول را از صافی رد کرده و قبل از استفاده کمی حرارت داده تا ولرم  شود. سپس با پنبه محلول را به تمامی صورت مالیده و به حالت چرخشی ماساژ دهید. کمپرس شیر بسیار مفید است. بخصوص برای پوستهای جوش دار و پوستهایی که دارای دانه‌های سرسیاه هستند زیرا شیر سبب می‌شود که دانه‌ها از پوست خارج شوند و پوست پاک شود. حتی شستشو و پاکسازی پوست با شیر تنها هم مفید است.

 

مالش دادن پوست با آرد جو دو سر برای جوش‌های سرسیاه

آردجو دو سر یکی از بهترین تمیز کننده هاست آب لیمو بسیار قابض است و روغن زیتون نرم کننده‌ی جوش‌های سرسیاه که کمک به بیرون آمدن آنها می‌کند.

مواد لازم

آرد جو دو سرخوب                                 2 قاشق غذاخوری

ماست یا دوغ                                         4 قاشق غذاخوری

آب لیمو                                                1 قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده                                     1 قاشق غذاخوری

روغن زیتون                                         1 قاشق غذاخور ی

 

طرز تهیه

همه‌ی مواد را در ظرف با هم به خوبی هم می‌زنیم تا به صورت خمیری درآید و سپس آن را روی پوست صورت با انگشتان قرار می‌دهیم بعد از 5 دقیقه صورت را با آب ولرم می‌شوئیم و بعد چند مشت آب سرد به صورت می‌پاشیم و اجازه می‌دهیم پوست صورت به طور طبیعی خشک شود.

 

رفع جوش سر سیاه

مواد اولیه

2 قاشق غذاخوری تخم گشنیز                                                1 قاشق غذاخوری به دانه

1 قاشق غذاخوری پودر زاج                                                 1 قاشق غذاخوری گل ختمی

1 قاشق چایخوری اسپرزه                                                    1 قاشق غذاخوری گل خبازی

1 قاشق چایخوری تخم کتان                                                  1 قاشق چایخوری تخم برزک

3 قاشق غذاخوری شیر یا آب میوه

 

طرز تهیه و مصرف 

غیر از شیر مواد بالا را پودر کرده در ظرفی بریزید. برای هر بار مصرف یک قاشق مرباخوری از مخلوط را در شیر یا آب میوه حل کرده ابتدا صورت را آماده نموده و با صابون بادام شسته و خشک نموده سپس مواد را به مدت 20 دقیقه بر روی صورت قرار دهید. با پنبه و آب ولرم بشوئید . هفته ای 2 بار از آن استفاده نمائید.

 

فواید

این ترکیب به واسطه گیاهانی چون گل ختمی، اسپرزه و خبازی باعث پخته شدن جوش‌های صورت شده و چرک آنها را به صورت طبیعی زودتر تخلیه می‌کند . پس از مصرف این ماسک لطفاً به جوش‌ها دست نزنید فقط صورت را با پنبه و آب ولرم بشوئید و با تکرار آن صورتی زیبا و شفاف خواهید داشت.

 

لوسیون رفع دانه‌های سرسیاه

مواد اولیه

1 عدد نارنج                                            5 قاشق غذاخوری گلاب

 

طرز تهیه و مصرف 

آب نارنج را گرفته با گلاب مخلوط نموده روزانه یکبار از این محلول با پنبه به صورت بزنید 20 دقیقه صبر کرده سپس با پنبه و آب ولرم صورت را بشوئید. در کنار این لوسیون از کرم بابونه استفاده نمائید.

 

فواید 

با تکرار این عمل دانه‌های سرسیاه از روی پوست زایل می‌شود.

منبع :nicecloob

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    18:51       1395/11/12
  • تعداد بازدید :
    2164
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

جوشهای سر سیاه

جوشهای سر سفید

درمان جوش

درمان خانگی جوش




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.